دانستنی ها دانستنی ها .

دانستنی ها

آب بندی مخازن بتنی و استخر ها

استخر و مخازن آب، سازه هایی هستند که همواره در تماس مستقیم با آب هستند. به همین دلیل آب بندی استخرها و آب بندی مخازن بتنی، جزیی جدا ناپذیر از فرایند طراحی و ساخت استخر بتنی می باشد. این تماس می تواند ناشی از آب درون استخر و یا ناشی از آب های زیرزمینی در زیر و یا مجاورت استخر باشد. به همین دلیل باید آن ها را آب بند نمود و در مقابل عوامل فیزیکی مخرب که ممکن است دوام بتن را زیر سوال ببرد، محافظت نمود.

بیشتربخوانید... استخر های فایبرگلاس

طراحی سیستم آب بندی مخازن بتنی و استخر ها

  همواره یکی از مهم ترین جنبه های استخرهای شنا، زیبایی آن ها بوده است. در مورد استخرهای دیگر نظیر مخازن بتنی آب، مهم ترین جنبه آن ها بارهای وارد بر آن ها و تجهیزات درون آن است. برای برخی استخر های خاص هم مانند استخرهای پرورش ماهی، حفاظت شیمیایی آن ها بر موارد فوق اضافه می گردد. در هر یک از این موارد مواد مصرفی جهت آب بندی استخر و آب بندی مخازن بتنی  متفاوت بوده و باید براساس کاربرد استخر آن ها را انتخاب نمود. متاسفانه هر گونه نقصانی در مراحل طراحی و ساخت استخر، منجر به عملکرد ناقص سیستم آب بندی و در نتیجه آسیب بر سازه مورد نظر است. به طور خلاصه می توان پارامترهای زیر را برای طراحی یک استخر نام برد:

·         حفاظت و آب بندی قسمت های بیرونی استخر و مخازن بتنی آب

·         آب بندی سیستم لوله کشی  در تاسیسات استخر و سیستم تصفیه استخر

·         آماده سازی و آب بندی سطوح داخلی استخر و مخازن بتنی آب

·         انتخاب مصالح صحیح برای پوشش نهایی

آب بندی مخازن بتنی آب و استخر های موجود

گاهی اوقات ممکن است به علت تغییر کاربری یک استخر یا مخزن آب، نیاز به طراحی و اجرای سیستم آببندی بعد از اتمام سازه شود. در این شرایط احتمالاً تمهیدات خاصی برای طراحی سیستم آب بندی دیده نشده است. بنابراین باید به مراتب بیشتر از سازه ای که در مرحله اجرا یا طراحی است، در انتخاب سیستم آب بندی دقت به عمل آورد. یکی دیگر از شرایطی که ممکن است نیاز باشد برای استخرها یا مخازن آبی موجود سیستم آب بندی جدید طراحی و اجرا نمود، تخریب یا مشکل پیدا کردن استخر موجود است. در این شرایط هم با توجه به اینکه سیستم آب بندی به خوبی عمل نکرده است، باید دقت کافی در انتخاب طرح آب بندی جدید را ارائه نمود. به طور خلاصه می توان موارد زیر را برای تعمیر سیستم آب بندی جدید برشمرد:

·         ارزیابی اولیه سازه موجود

·         آماده سازی سطح

·         آب بندی لوله کشی و سیم کشی سازه موجود

·         انتخاب مصالح صحیح

·         مسلح سازی بتن استخرها و مخازن آب

بیشتربخوانید... فیلتر کارتریجی استخر


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ دی ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۲۹:۴۲ توسط:Admin موضوع: ساخت استخر نظرات (0)