دانستنی ها دانستنی ها .

دانستنی ها

برخی باورهای رایج اشتباه در استفاده و نگهداری استخرها

نگهداری استخر، نیاز به دانش و آگاهی مخصوص به خود را دارد. برای نگهداری استخر، می بایست متغیرهای زیادی بصورت همزمان مد نظر قرار گیرند. لازمست تا همزمان به تعادل شیمیایی، ضدعفونی استخر و حفاظت از سطوح و شناگران توجه شود.

بوی زیاد کلر، نشاندهنده ضدعفونی شدن کامل آب استخر است. 

در واقع بویی که به عنوان بوی کلر در استخر استشمام می شود، بوی کلر ترکیب شده (Combined Chlorine) یا کلرامین (Chloramine) است. کلر آزاد که خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد، بی بو است وقتی کلر آزاد با نیتروژن و یا آمونیاک ترکیب می شود، بوی ناخوشایند تندی تولید می کند. برای از بین بردن کلرامین و بوی ناخوشایند ناشی از آن، می بایست به استخر، شوک کلرزنی وارد کنیم. در شوک کلرزنی، حدود ده برابر میزان کلرامین موجود در آب استخر، کلرزنی انجام می دهیم تا باعث تجزیه شیمیایی مولکولهای کلرامین شود.

حتماً لازمست تا هر هفته استخر را شوک کلرزنی دهیم.

شوک دادن استخر تنها به سه دلیل نیاز می شود. دلیل اول، نیاز به از بین بردن کلرامین در آب استخر است که در موارد بالا به آن اشاره شد. دلیل دوم، از بین بردن جلبک ها و دلیل سوم، اکسیداسیون آب استخر و از بین بردن میکروارگانیسم هایی است که بدلیل مقاومت بالا، در کلرزنی های معمول روزانه از بین نمی روند. با توجه به این موارد، ممکن است در برخی استخرها بسته به حجم استفاده، شوک کلر حتی در بازه های زمانی ماهیانه و حتی بیشتر انجام شود

حضور حیوانات در استخر، مشکلی برای کیفیت شیمیایی آب استخر ایجاد نمی کند.

اینطور نیست! حضور حیواناتی مانند سگ و مرغابی در آب استخر باعث کاهش کیفیت شیمیایی آب استخر خواهد شد. pH و قلیائیت کل آب افزایش پیدا خواهد کرد و انواعی از باکتری های آلوده از این حیوانات وارد آب استخر می شوند.  مخصوصاً مرغابی باعث می شود تا فسفات و آلودگی زیادی را از طریق فضولات خود وارد آب استخر کند. ضمن اینکه مو و پر این حیوانات می تواند وارد صافی پمپ مدار تصفیه استخر شده و مشکلاتی را برای عملکرد آن ایجاد کند.

بیشتربخوانید... پمپ حرارتی استخر

می توان بجای کلر، از ریختن نمک در آب استفاده کرد. 

دستگاه های کلرزن نمکی، باعث تولید کلر در آب می شوند. این دستگاه ها می توانند جایگزین قرص و یا انواع دیگر کلر در آب باشند. اما باید توجه داشت که این دستگاه ها با انجام عملیات الکترولیز روی نمک، باعث تولید کلر می شوند ونمک به تنهایی نمیتواند جایگزین کلر باشد. شاید این باور اشتباه ریشه در تصور مردم از وجود نمک در آب اقیانوس ها و تمیزی آب آنها به همین دلیل دارد.

بیشتربخوانید... ساخت استخر ارزان قیمت


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ دی ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۴۹:۲۳ توسط:Admin موضوع: ساخت استخر نظرات (0)