دانستنی ها دانستنی ها .

دانستنی ها

واریکوسل چیست و چگونه درمان میشود؟

واریکوسل، اتساع و پیچ خوردگی سیاهرگ‌های بالای بیضه می‌باشد. این بیماری یکی از شایعترین دلایل کاهش تولید اسپرم، همچنین معیوب شدن و تقلیل کیفیت اسپرم است که منجر به ناباروری مردان می‌شود؛ با این وجود همه مبتلایان به بیماری واریکوسل با چنین مشکلاتی مواجه نخواهند شد و واریکوسل در باروری آنها اثرگذار نخواهد بود. در واقع واریکوسل یکی از دلایل رایج ولی قابل اصلاح ناباروری مردان است. خوشبختانه این بیماری به سادگی توسط پزشک قابل تشخیص است و با اقدامات درمانی به موقع که معمولاً جراحی می‌باشد، رفع می‌گردد.

علت واریکوسل چیست؟

دلایل بسیاری برای بیماری واریکوسل ارائه شده است. دریچه‌های موجود در رگ‌ها ممکن است به خوبی کار نکنند (یا ممکن است از بین بروند). اگر جریان خون کند باشد، ممکن است خون در رگ‌ها جمع شود. همچنین رگ‌های بزرگتر که از بیضه‌ها به سمت قلب حرکت می‌کنند به طور متفاوتی در سمت چپ و راست به هم وصل می‌شوند. بنابراین در سمت چپ بیضه فشار بیشتری لازم است تا خون در رگ‌ها به سمت قلب جریان یابد. اگر خون در رگ‌ها به سمت عقب جاری شود، می‌تواند باعث تورم آن‌ها شود. گاهی، به ندت، غدد لنفاوی متورم یا توده‌های دیگر در پشت شکم جریان خون را مسدود می‌کنند. این اتفاق می‌تواند به تورم ناگهانی رگ‌های اسکروتوم منجر شود که در بیشتر موارد دردناک خواهد بود.

بیشتربخوانید... سنگ کلیه چیست

علائم واریکوسل

بیشتر مردان مبتلا به واریکوسل هیچ علامتی ندارند. اما واریکوسل ممکن است به دلایل زیادی نگران کننده باشد. در بعضی از موارد واریکوسل ممکن است باعث ناباروری و کندی رشد در بیضه چپ در دوران بلوغ شود. واریکوسل‌ها ممکن است عامل ایجاد مشکلات باروری در حدود 4 نفر از 10 مردی باشد که برای پدر شدن برای اولین بار با مشکل مواجه شده‌اند. همچنین ممکن است عامل ایجاد مشکلات باروری برای حدود 8 مرد از 10 مردی باشند که قصد دارند برای دومین بار پدر شوند اما با مشکلات باروری روبه‌رو شده‌اند.

بیشتربخوانید... درمان سنگ کلیه با جراحی لاپاراسکوپی

آیا درمان واریکوسل با طب سنتی امکان‌پذیر است؟

واریکوسل در طب سنتی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. با مطالعه ادامه مقاله می‌توانید به روش سنتی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید یک رژیم غذایی مناسب برای خود تهیه کنید. بهتر است از فست‌فودها، غذاهای سرد و یخ زده، سوسیس، کالباس، بادمجان و برخی غذاهای دیگر که عامل سردی در بدن هستند، استفاده نکنید.

مصرف مواد نام برده شده سبب افزایش تولید خلط سودا شده و غلظت خون بدن را بالا می‌برد. افزایش غلظت خون نیز واریس بیضه را در بدن به وجود می‌آورد. برای جلوگیری از این منظور بهتر است خوراکی‌های سودازا را کنار بگذارید.

مطالعه بیشتر: مجله سلامتی بیمارستان

 

برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۳۳:۱۹ توسط:Admin موضوع: اسپانسر نظرات (0)