دانستنی ها دانستنی ها .

دانستنی ها

بیماری واریکوسل چیست؟

زمانی که  شبکه وریدی پامپینی فرم در کیسه بیضه بزرگ شود، واریکوسل رخ می‌دهد. این وریدها بسیار به وریدهای واریکوس (وریدهای پیچ خورده و متورم درون پاها) شباهت دارند. واریکوسل‌ها می‌تواند در طول دوران بلوغ ایجاد شود و با گذشت زمان بزرگ‌تر شده و قابل تشخیص خواهند بود. بیشتر در سمت چپ کیسه بیضه دیده می‌شوند، چرا که آناتومی بدن مردان در هر دو طرف یکسان نیست. گاهی واریکوسل‌ها در دو طرف و در یک زمان ایجاد می‌شوند، ولی این واقعه در موارد نادر رخ می‌دهد. از هر 100 پسر 10 تا 15 نفر به واریکوسل مبتلا هستند.

بیشتر مواقع واریکوسل‌ها بی خطر هستند، اما موارد کمی از آن‌ها باعث درد و مشکلات باروری می‌شوند. همچنین گاهی یکی از بیضه‌ها بر اثر واریکوسل کوچک‌تر از حالت طبیعی خود خواهد شد.

آیا بیماری واریکوسل به صورت طبیعی رخ می‌دهد؟

سیستم تولید مثلی مردان وظیفه تولید، ذخیره و انتقال اسپرم‌ها را بر عهده دارد. کیسه بیضه کیسه‌ای پوستی است که بیضه‌ها را خارج ار بدن نگه می‌دارد. هورمون جنسی مردانه یعنی تستوسترون و اسپرم در بیضه‌ها ساخته می‌شود. اسپرم در حین حرکت در مجرایی به نام اپیدیدیم که پشت هر بیضه قرار دارد، بالغ می‌شود.

اسپرم سپس از مجرای اپیدیدیم توسط مجرای دیگری به نام مجرای وابران به سمت پروستات حرکت می‌کند. در زمان انزال مایع منی با مخلوطی که پروستات آن را ساخته مخلوط می‌شود. مایع منی از طریق مجرای ادراری از آلت تناسلی مردانه خارج می‌شود.

بیضه‌ها برای تولید اسپرم‌هایی بالغ و دارای عملکرد به درجه حرارتی پایین‌تر از دمای داخلی بدن نیاز دارند. بنابراین بیضه‌ها درون کیسه بیضه خارج از بدن قرار دارند که دمای درون آن 5 درجه از دمای لگن و شکم کم‌تر است.

شبکه وریدی پامپینی فرم  به عنوان ضد انتقال گرما عمل می‌کند و خون موجود در سرخرگ‌های بیضه را پیش از ورود به آن خنک‌تر می‌کند. زمانی که این وریدها به علت واریکوسل بزرگ‌تر می‌شوند، بالارفتن دمای بیضه ها تولید اسپرم را کاهش داده و همین امر منجر به کم شدن توان باروری فرد می‌شود.

علت بیماری واریکوسل

گاهی دریچه‌های موجود در وریدها از بین می‌روند و یا به درستی کار نمی‌کنند‌، در این صورت حجم زیادی از خون وارد رگ‌ها می‌شود‌.

از طرفی دیگر وریدهای بزرگی که از بیضه به سمت قلب می‌روند در سمت راست و چپ به شیوه‌ی متفاوتی متصل می‌شوند. در سمت چپ فشار زیادتری در رگ‌ها وجود دارد. اگر جریان خون به سمت عقب حرکت کند و یا اینکه در رگ‌های خونی جمع شود، باعث ایجاد تورم در رگ‌ها می‌شود.

در موارد نادر، گره‌های لنفی متورم یا دیگر توده‌های موجود در پشت شکم، باعث توقف جریان خون خواهند شد و همین مسئله در نهایت منجر به تورم رگ‌های خونی ناحیه‌ی کیسه بیضه شده و درد زیادی را ایجاد می‌کند.

منبع: https://www.drsadeghzade.com/


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ مرداد ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۳۱:۰۶ توسط:Admin موضوع: اسپانسر نظرات (0)