دانستنی ها دانستنی ها .

دانستنی ها

شیرین کننده مصنوعی چه کاربردی دارد؟

شیرین کننده مصنوعی جایگزین قند طبیعی است که شیرینی آن چندین برابر بیشتر از شکر احساس می‌شود. کالری کمتر این نوع شیرین کننده‌های مصنوعی باعث شده تا بتوان از آن در غذاهای فرآوری شده همچون لبنیات، آب‌نبات‌ها، نوشابه، مربا و سایر محصولات استفاده کرد.

شیرین کننده‌های مصنوعی همیشه مخالفان و موافقان زیادی داشته‌اند. برخی متخصصان معتقدند این نوع قند مصنوعی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان، قند خون و آسیب به سلامت روده می‌شود. از طرفی تعدادی دیگر از مقامات بهداشتی مصرف شیرین کننده مصنوعی را بی‌خطر می‌دانند و آن را جایگزین مناسبی برای پایین آمدن قند خون یا کاهش وزن توصیه می‌کنند.

نحوه عملکرد شیرین کننده مصنوعی

سطح زبان پوشیده از جوانه‌های چشایی است که دارای چندین گیرنده مختلف هستند تا بتوانند طعم‌های متفاوت را تشخیص دهند. گیرنده‌های چشایی پس از خوردن غذا با مولکول آن مواجه خواهند شد. برقراری ارتباط بین گیرنده چشایی زبان و مولکول غذا باعث ارسال سیگنالی به مغز برای شناسایی طعم‌ها می‌شود.

مولکول شیرین کننده مصنوعی بسیار مشابه مولکول قند ساخته شده تا گیرنده چشایی بتواند سیگنال طعم شیرین را برای مغز بفرستد. اما ترکیبات شیرین کننده‌های مصنوعی بسیار متفاوت بوده و بدن نمی‌تواند از آن‌ها کالری تجزیه کند، به‌همین دلیل این نوع قندهای جایگزین به شیرین کننده بدون کالری شهرت دارند.

خوب است بدانید که شیرین کننده مصنوعی از گذشته مورد توجه افراد دیابتی و دارای اضافه وزن بود. اما جدیدترین تحقیقات نشان‌دهنده برخی عوارض این نوع جایگزین شکر است که ارتباط مستقیم با سلامت بدن دارد.

کاربرد شیرین کننده مصنوعی

بیشترین موارد مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی شامل موارد زیر است:

·         پودینگ

·         محصولات لبنی

·         انواع شیرینی

·         پخت کیک و نان

·         مربا و ژله‌ها

·         آب‌نبات

·         مواد غذایی کنسروی

·         نوشیدنی‌ها

·         انواع نوشابه‌ها

شکر و شیرین کننده‌های قندی علاوه‌بر افزودن طعم شیرین به مواد غذایی باعث حجم‌دهی به آن‌ها می‌شوند. اما شیرین‌کننده‌های مصنوعی ممکن است نتوانند به خوبی باعث حجم کیک یا نان شوند. یادتان باشد مصرف این نوع قند جایگزین بیش از حد در طول روز مضر خواهد بود و تأثیر سوء می‌گذارد.

کاربرد شیرین کننده مصنوعی در پخت‌وپز بسیار زیاد است. اما قبل از استفاده ابتدا بسته‌بندی و طعم‌دهی آن‌ها را مطالعه کنید. زیرا برخی از شیرین کننده‌های مصنوعی دارای طعم خاصی هستند که می‌تواند بر روی طعم نوشیدنی یا غذاها اثر بگذارد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۴۷:۵۳ توسط:Admin موضوع: اسپانسر نظرات (0)