دانستنی ها دانستنی ها .

دانستنی ها

رژیم شوک چیست؟

رژیم‌های شوک، رژیم‌های شدید و کوتاه‌مدتی هستند که هدف آنها کمک به کاهش وزن قابل توجه در مدت زمان کوتاه است. این رژیم‌ها اغلب شامل محدودیت شدید کالری، روزه‌داری یا حذف گروه‌های غذایی خاص می‌شود. هدف اصلی این رژیم‌ها دریافت کم کالری مورد نیاز بدن است که باعث کاهش وزن می‌شود. گاهی اوقات به این رژیم، رژیم کراش هم می‌گویند.

احتمالا اگر به دنبال گرفتن این شکل از رژیم غذایی بوده‌اید، عنوان‌هایی مثل رژیم شوک 30 روزه، رژیم شوک 90 روزه، 14 روزه یا 7 روزه را شنیده‌اید. همه این رژیم‌ها از یک اصل پیروی می‌کنند: شما حق ندارید به غیر از ماده یا مواد غذایی محدود تعیین شده، ماده غذایی دیگری مصرف کنید.

بیشتربخوانید... رژیم دش

درک منطق پشت رژیم‌های شوک

برای درک بهتر اثرات رژیم‌های شوک بر بدن، فهمیدن منطق آن از نظر علمی ضروری است. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

هنگامی که بدن کاهش ناگهانی و شدید کالری دریافتی را تجربه می‌کند، با تجزیه گلیکوژن ذخیره شده برای تامین انرژی پاسخ می‌دهد. در این فرآیند آب بدن آزاد می‌شود که کاهش وزن سریع را به همراه دارد. با این حال، این کاهش وزن اولیه در درجه اول وزن آب است و نه کاهش چربی.

 بدن حتی تحت محدودیت دریافت کالری هم به کار خود ادامه می دهد، در نتیجه شروع به تجزیه بافت عضلانی برای تامین انرژی می‌کند و عضلاتش را کم‌کم از دست می‌هد. بنابراین کاهش وزن، در نتیجه از دست رفتن بافت عضلانی اتفاق می‌افتد.

بیشتربخوانید... رژیم مناسب افراد دیابتی چیست؟

فواید رژیم شوک چیست؟

افرادی که این رژیم را پیشنهاد می‌کنند، موارد زیر را به عنوان فواید آن قبول دارند.

1)     کاهش وزن سریع

رژیم‌های شوک به دلیل کمبود دریافت کالری قابل توجهی که ایجاد می‌کنند، می‌توانند منجر به کاهش وزن سریع شوند. این ویژگی برای افرادی که تنها چند‌کیلو اضافه وزن دارند و می‌خواهند نتایج فوری ببینند، ممکن است انگیزه بخش باشد.

2)     استمرار و تعهد کوتاه‌مدت

 از آنجایی که این رژیم‌های شوک برای استفاده کوتاه‌مدت طراحی شده‌اند، ممکن است برای افرادی که نمی‌توانند برنامه رژیم‌های طولانی‌مدت را تحمل کنند و آمادگی تغییر سبک زندگی طولانی‌مدت را ندارند، جذاب باشند.

3)     سم زدایی

 برخی از رژیم‌های شوک ادعا می‌کنند که با مصرف یک ماده غذایی خاص (مثلا انگور) در مدت 2 هفته به حذف سموم و ارتقای سلامت کلی بدن کمک می‌کنند. باید توجه کنید که جدای از تجربه شخصی افراد، شواهد علمی بسیار محدودی برای اثبات این شکل از ادعاها وجود دارد.

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۲۲:۴۱ توسط:Admin موضوع: جراحی لاغری نظرات (0)