دانستنی ها دانستنی ها .

دانستنی ها

آیا ارتودنسی باعث لق شدن دندان می شود؟

احساس لق شدن دندان ها بعد از ارتودنسی، یکی از اتفاقاتی است که بعد از ارتودنسی ممکن است اتفاق بیفتد. به طور کلی، ارتودنسی یکی از خدمات دندان پزشکی است که به واسطه ی آن، تمامی دندان های فک بالا و پایین مرتب کنار همدیگر قرار میگیرند. ارتودنسی دندان نیز مانند ایمپلنت دندان، بلیچینگ دندان، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، پروتز دندان، ترمیم دندان و هر پروسه ی درمانی دیگری، دوره ی درمان، دوره ی نقاهت، مزایا و معایب خاص خودش را دارد که لق شدن دندان یکی از معایب آن می باشد.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی کودکان و اطفال

لق شدن دندان ها در طول ارتودنسی

گفتیم که از ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها استفاده می شود. زمان که براکت های نظم دهنده بر روی دندان ها نصب می شوند، برای اینکه بتوانند دندان ها را به محل درست و مناسب و اصلی خود بازگردانند، باید به آن ها فشار وارد کنند. فشار ناشی از براکت ها دندان را جابجا می کند اما دندان ها برای جابجایی ابتدا باید کمی خودشان را لق کنند تا بتوانند به راحتی حرکت کنند. بنابراین جای نگرانی برای لق شدن دندان ها در طول ارتودنسی وجود ندارد. در واقع می توان گفت که احتمال لق شدن ماندن دندان ها بعد از ارتودنسی بسیار کم بوده و این لق شدن در طول ارتودنسی اصلا نگران کننده نیست.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی زیبایی چیست

عوامل لق کننده ی دندان در طول ارتودنسی

یکی از مهم ترین عواملی که ممکن است باعث لق شدن دندان ها شود، نحوه جاگذاری سیم ها و کلا سیستم ارتودنسی در داخل دهان است. گاهی اوقات فشار ناشی از این اتصالات آنقدر زیاد می شود که شخص درد بی وقفه را حس میکند. مورد دومی که لق شدن دندان را به همراه دارد. زیاد بودن تعداد دندان هاست. هر چقدر تعداد دندان های نا منظم موجود در دهان زیاد باشد، به همان نسبت حس لق شدگی دندان ها بیشتر بوده و زمان بیشتری برای جابجایی دندان ها وجود دارد. مورد آخری که لق شدن دندان را به همراه دارد، بیماری های لثه هستند.

بیشتربخوانید... ارتوسرجری چیست

آیا لق شدن دندان بعد از اتمام ارتودنسی همچنان ادامه دارد؟

گفتیم که دندان ها برای اینکه بتوانند راحت در طی ارتودنسی حرکت کنند، باید کمی لق شوند و این موضوع کاملا طبیعیست. پس از اینکه دندان ها در جایگاه اصلی خودشان قرار گرفتند، ارتودنسی برداشته و فشار ناشی از براکت ها نیز از روی دندان ها برداشته میشود. نهایتا فک شکل کامل خود را میگیرد و دیگر حس لقی دندان ها از بین می رود. تنهای کاری که فرد باید انجام دهد، استفاده از نگهدارنده میباشد.

منبع


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۲۱:۰۳ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)