دانستنی ها دانستنی ها .

دانستنی ها

تخصص ارتودنسی چیست؟

ارتودنتیست متخصص دندانپزشکی است که به تشخیص و درمان بی نظمی‌های دهان می‌پردازد. هدف از درمان‌های ارتودنسی بهبود نحوه عملکرد دندان‌ها، فک‌ها و همچنین لبخند یا ظاهر فرد است. دندان‌های کج یا نامرتب را صاف و مشکلات بایت‌ها را برطرف می‌کنند تا مطمئن ‌شوند که فک‌ها به درستی در یک راستا قرار دارند.

یک متخصص ارتودنسی پس از گذراندن مدرک عمومی دندانپزشکی، ۳ سال آموزش تخصصی اضافی را در دانشگاه تکمیل می‌کند.

ارتودنتیست‌ها گاهی اوقات به عنوان بخشی از یک تیم به همراه دندانپزشکان و جراحان فک و صورت برای بهبود سلامت دهان و رفع مشکلات فک همکاری می‌کنند.

تفاوت بین ارتودنتیست و دندانپزشک چیست؟

دندانپزشک عمومی مانند پزشک عمومی خانواده است. آنها متخصصان بهداشتی بسیار ماهری هستند که می‌توانند شرایط نامناسبی که روی دندان، دهان و لثه شما تأثیر می‌گذارد، تشخیص داده و درمان کنند.

ارتودنتیست‌ها دندانپزشکانی هستند که آموزش‌های تکمیلی در زمینه ارتودنسی، رشد و تکامل صورت، زیست شناسی و بیومکانیک دارند. آنها در تمام گزینه‌ها و فناوری‌های درمان ارتودنسی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان متخصص هستند. برای مثال، متخصص ارتودنسی می‌تواند دندان‌ها و فک‌های در حال رشد کودک شما را بررسی کند.

چه زمانی به متخصص ارتودنسی مراجعه کنم؟

بررسی اولیه برای ارتودنسی ثابت همیشه ایده خوبی است. متخصصان ارتودنسی به کودکان ۷ تا ۱۰ ساله توصیه می‌کنند برای بررسی به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنند. متخصصین ارتودنسی کودکان، نوجوانان و بزرگسالانی که دندان‌هایشان کج است یا فک‌هایشان به درستی تراز نشده درمان می‌کنند. اغلب مشکلات بایت، ناشی از منطبق نشدن دندان‌های بالا و پایین با ارتودنسی درمان می‌شود.

چه کسانی به ارتودنسی نیاز دارند؟

علائمی که نشان می‌دهد شما یا فرزندتان می‌توانید از مراجعه به متخصص ارتودنسی در کرج و تهران بهره مند شوید عبارتند از:

مشکل یا درد با گاز گرفتن یا جویدن

مشکلات تنفس از راه دهان یا خروپف

مشکلات گفتاری

از دست دادن زودرس دندان‌های شیری به دلیل پوسیدگی یا ضربه

مکیدن شست

متخصص ارتودنسی چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟

متخصص ارتودنسی می‌تواند ظاهر دندان‌های شما را در موارد زیر بهبود بخشد:

دندان‌هایی که هنگام گاز گرفتن یا لبخند زدن به درستی به هم نمی رسند.

دندان‌های کج، ناهموار، بیرون زده یا شلوغ

آندربایت یا اوربایت

فک‌ها و دندان‌هایی که نسبت به بقیه قسمت‌های صورت نامتناسب هستند.

درمان ارتودنسی برای صاف کردن دندان‌ها و اصلاح بایت می‌تواند ۱۸ ماه یا بیشتر طول بکشد. زیرا باید دندان‌ها به تدریج به سمت تراز صحیح حرکت کنند.

رایج ترین درمان ارتودنسی که معمولاً در نوجوانان انجام می‌شود، صاف کردن یا تراز کردن دندان‌هاست. ارتودنتیست شما بریس‌های فلزی یا ترازهای شفاف را به دندان‌ها می‌چسباند. ممکن است وسایل دیگری مانند صفحات انبساط، مهاربندها یا فنرهای تصحیح کننده گاز گرفتن نیز بر روی دندان‌ها نصب شود.

بزرگسالان ترجیح می‌دهند از بریس‌های لینگوال استفاده کنند که در داخل دندان‌ها نصب می‌شوند. برخی از افراد نیز برای بستن شکاف وسیع بین دندان‌های خود یا بهبود ظاهر لبخند خود به ارتودنتیست مراجعه می‌کنند.

منبع: متخصص ارتودنسی در سعادت آباد


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۴۶:۴۹ توسط:Admin موضوع: اسپانسر نظرات (0)