دانستنی ها دانستنی ها .

دانستنی ها

رژیم کتوژنیک یا رژیم کتو چیست؟!

رژیم کتوژنیک یک نوع رژیم غذایی است که احتمالا نام آن را بسیار شنیده‌اید. رژیم کتو نه تنها در  کاهش وزن سریع  تاثیر می‌گذارد، بلکه متابولیسم را نیز تغییر می‌دهد.

در رژیم کتوژنیک، مصرف کربوهیدرات را به مقدار بسیار ناچیزی می رسانند (حدود ۵٪) و میزان مصرف چربی را بسیار افزایش می‌دهند (حدود ۷۵٪) و همچنین پروتئین را به میزان متوسطی در وعده‌های غذایی نگه می‌دارند (حدود ۲۰٪).

این رژیم غذایی را رژیم کتوژنیک استاندارد یا SKD می‌نامند. هرم غذایی کتوژنیک تقریبا برعکس هرم غذایی عادی عمل می‌کند، به این شکل که چربی‌ها از بالای هرم به پایین آن منتقل شده و کربوهیدرات به سر هرم می‌رود. در این رژیم غذایی می‌توانید از برخی میوه‌ها، انواع گوشت‌های پرچرب، تخم مرغ، خامه، کره، روغن و... استفاده کنید و نیازی به حذف وعده‌های غذایی یا کم کردن آن‌ها ندارید؛ بلکه با تغییر نوع غذای مصرفی، متابولیسم خود را تغییر می‌دهید. این رژیم معمولا به چهار شکل مختلف تجویز می شود اما رژیم کتوژ استاندارد و کتوژنیک با پروتئین بالا از اشکال رایج آن هستند.

بیشتربخوانید... رژیم های محدودیت کالری

انواع رژیم کتوژنیک

1. رژیم کتوژنیک استاندارد : همانطور که گفت رایج‌ترین نوع این رژیم است با مصرف ۵٪ کربوهیدرات، ۲۰٪ پروتئین و ۷۵٪ چربی.

2. رژیم کتو دوره‌ای : همانطور که از نام آن پیداست، در این روش دوره‌هایی با مصرف بیشتر کربوهیدرات وجود دارد.

3. رژیم کتوژنیک هدفمند : در این رژیم برای کسانی که ورزش‌های سبک انجام می‌دهند، نزدیک زمان ورزش، کربوهیدرات بیشتری مصرف می‌شود.

4. رژیم کتو با پروتئین بالا: در این رژیم میزان مصرف پروتئین اندکی افزایش پیدا می‌کند و از مصرف چربی کم می‌شود؛ یعنی مصرف ۵٪ کربوهیدرات، ۳۵٪  پروتئین و ۶۰٪ چربی.

بیشتربخوانید... روش های سم زدایی

این رژیم‌ها تنها تفاوت‌های اندکی دارند که در صورت تشخیص متخصص تغذیه برای شما میزان مصرف مواد غذایی تنظیم می‌شود و بهتر است از هر رژیمی به همان صورت که برنامه گرفته‌اید، پیروی کنید تا به بدن شما آسیبی وارد نشود و بتوانید به وزن دلخواه خود برسید.

منبع


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۵۲:۲۷ توسط:Admin موضوع: جراحی لاغری نظرات (0)