دانستنی ها دانستنی ها .

دانستنی ها

رژیم غذایی مناسب در ارتودنسی

در اینجا فهرستی از بایدها و نبایدهایی درباره تغذیه در حین انجام درمان ارتودنسی با بریس‌های ثابت و متحرک (البته اگر در غذا خوردن با این بریس‌ها مشکل دارید می‌توانید آنها را هنگام غذا خوردن در بیاورید ولی بهتر است که به غذا خوردن با آنها عادت کنید) ارائه شده است:

یکی از بریس هایی که غذا خوردن با آن دشوار است، ارتودنسی پشت دندان هاست.

انتخاب غذاهای نرم

غذاهای نرم و غیر جویدنی بهترین غذاها در حین استفاده از بریس‌ها می‌باشند. این غذاها نه تنها کمتر موجب آسیب‌دیدگی بریس‌ها می‌شوند بلکه احتمال ایجاد درد برای دندان‌های حساس نیز کاهش پیدا می‌کند. برخی غذاها مانند سبزیجات سخت را همچنان می‌توان مصرف کرد اما باید بخارپز شوند بطوری که نرم شده و جویدن آن‌ها آسان گردد.

پرهیز از غذاهای سخت

غذاهای سخت می‌توانند بریس‌ها را بشکنند و موجب درد خفیف تا شدید در روزهای پس از نصب یا تنظیم سیم‌کشی دندان‌ها گردند. از هر چیزی که سخت یا ترد است بویژه پس از جلسه‌ی ارتودنسی پرهیز کنید. برخی از مواد غذایی سخت متداولی که باید از آن‌ها پرهیز کرد عبارتند از:

·         هر نوع آجیل

·         ذرت بو داده

·         یخ

·         نان‌های سفت

·         نان شیرینی

·         پوسته پیتزا

·         چیپس

·         هویج خام

·         سیب

·         ذرت

پرهیز از مواد غذایی چسبناک

غذاهای چسبناک برای بریس‌ها بد می‌باشند و در صورتی که آن‌ها را با دندان‌های سیم‌کشی شده‌ی خود بجوید ممکن است موجب درد شوند. آبنبات و آدامس بدترین موادغذایی چسبناک هستند و در صورت وجود سیم‌کشی دندان باید از آن‌ها پرهیز کرد.

نکاتی درباره تغییر عادات غذا خوردن در حین درمان ارتودنسی

غذاها را به قطعات کوچک تقسیم کنید

یکی از بزرگترین خطراتی که می‌تواند موجب آسیب رساندن به براکت‌های سیم‌کشی دندان شود ناشی از نحوه مصرف غذا و تغذیه در ارتودنسی می‌باشد. جویدن غذاها به شکلی که در گذشته به آن عادت داشته‌اید، ممکن است موجب خارج شدن براکت از دندان‌ها یا شکستن آن شود. یکی از روش‌ها برای جلوگیری از این مشکل، تقسیم کردن غذا به تکه‌های کوچک‌تر است. این امر می‌تواند به کنترل میزان فعالیتی که دندان‌ها باید در یک زمان مشخص انجام دهد کمک کند.

جویدن با دندان‌های عقب

بیشتر افراد درباره‌ی اینکه از کدام دندان برای جویدن غذای خود استفاده کنند، فکر نمی‌کنند. اما اگر به تازگی تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته‌اید یا سیم‌کشی دندان‌ها را تنظیم کرده‌اید، ممکن است دندان‌ها بیش از حد حساس باشند. جویدن با دندان‌های عقبی که ضخیم‌تر هستند و برای خرد کردن غذا مناسب‌تر هستند، می‌تواند به تسکین درد دندان‌های جلویی کمک کند.

سایر مقالات ... سردرد و درمان ارتودنسی

به آرامی غذا بخورید

با اینکه ممکن است بسیار گرسنه باشید بویژه اگر به حدی در دندان‌هایتان احساس درد داشته باشید که غذا خوردن در روزهای ابتدایی پس از سیم‌کشی دندان‌ها بسیار دشوار باشد، اما آرام غذا خوردن از اهمیت زیادی برخوردار است. تند غذا خوردن می‌تواند موجب شود که فراموش کنید چگونه غذا بخورید (تکه‌های کوچک غذا و جویدن با دندان‌های عقب)؛ همچنین ممکن است خطر جویدن هسته یا استخوان افزایش پیدا کند. اگر بسیار سریع بجوید، درد و التهاب نیز ممکن است در دندان‌ها رخ دهد. علت آن این است که استخوان‌ها و رباط‌هایی که نگهدارنده‌ی دندان‌ها هستند در اثر کار با فشار بر روی آن‌ها جهت صاف کردن دندان‌ها، ضعیف شده‌اند. در هنگام غذا خوردن مقدار زیادی آب بنوشید. این امر عمل بلعیدن را در صورتی که برای جویدن با مشکل مواجه هستید، آسان‌تر می‌کند.

منبع: www.orthodoctor.ir


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۱۲:۲۰ توسط:Admin موضوع: جراحی لاغری نظرات (0)