دانستنی ها دانستنی ها .

دانستنی ها

رژیم زون چیست؟

به نقل از «webmd» زون دایت بر متعادل کردن میزان مصرف غذا به ‌صورت دقیق بین پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌ها تأکید دارد تا سوخت موردنیاز بدن تأمین شود. این رژیم غذایی که توسط دکتر سیرز (Sears) با هدف کاهش التهاب رژیمی در دهه ۱۹۹۰ ارائه شد بر این تاکید دارد که با داشتن رژیم غذایی سالم می‌توان به نوعی وضعیت متابولیکی رسید که بهترین بازده را برای عملکرد جسم و ذهن ایجاد می‌کند. هدف این رژیم دست‌یابی به بازده بهینه و حفظ بدن در حالتی است که بیشترین میزان انرژی و بازدهی و کمترین احتمال ابتلا به بیماری‌های خطرناک را داشته باشد. رژیم زون شامل انواع مختلف غذاهای سالم می‌شود در عین حال هم تعدادی از غذاهایی که از نظر بیشتر کارشناسان تغذیه گزینه مناسبی برای رژیم‌های مغذی هستند را از برنامه حذف می‌کند؛ غذاهایی مثل فراورده‌های غلات و حبوبات.

بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۲۱ در آمریکا منتشر شده است زون دایت همچون رژیم دش با امتیاز کل ۵/۳ در میان معروف ترین رژیم های غذایی دنیا و یکی از ۲۰ رژیم غذایی برتر جهان قرار دارد.

رنامه غذایی رژیم زون

به نقل از «verywellfit» در رژیم زون فرد ملزم به خوردن سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده است. کل انرژی در این رژیم غذایی باید ۴۰ درصد از کربوهیدرات، ۳۰ درصد از پروتئین، و ۳۰ درصد از چربی به دست آید. به‌ خاطر داشته باشید که این برنامه غذایی را نمی‌توان رژیم کاملی دانست و در صورت استفاده از آن می‌توانید وعده‌های غذایی مناسب دیگری هم به رژیم اضافه کنید. پروتئین موردنیاز بدن باید در این رژیم دقیقاً اندازه‌گیری و میزان مصرف آن مطابق با نیاز بدن تعیین شود.

بیشتربخوانید... رژیم شیردهی

مزایای رژیم زون چیست؟

زون دایت مزایای زیادی دارد و برخلاف سایر رژیم‌های غذایی محدودیت سفت و سختی در انتخاب غذاها برای فرد ایجاد نمی‌کند. وعده‌های غذایی حاوی کربوهیدرات زیاد، پروتئین و مقدار بسیار کمی چربی هستند. پروتئین‌ها حتماً باید بدون چربی باشند و مصرف میوه و سبزیجات زیاد توصیه می‌شود، البته این باز بودن انتخاب‌ها در رژیم زون به ‌منزله تائید مصرف غذاهای مضر مثل قند و شکر و غذاهای فرآوری‌شده نیست. به ‌همین دلیل رژیم غذایی زون نسبت به سایر برنامه‌های غذایی که محدودیت‌های سنگینی دارند جذاب‌تر و محبوب‌تر است.

غذاهایی که در این روش توصیه می‌شوند شباهت زیادی با رژیم مدیترانه ای و رژیم دانمارکی دارند. رژیم مدیترانه‌ای یکی از بهترین رژیم‌های غذایی لاغری برای سلامت بدن در بلندمدت محسوب می‌شود.

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۵۹:۵۶ توسط:Admin موضوع: جراحی لاغری نظرات (0)