دانستنی ها دانستنی ها .

دانستنی ها

دندانپزشکی ترمیمی چیست؟

دندانپزشکی ترمیمی (Operative Dentistry) شاخه‌ای از دندانپزشکی است که بر جایگزینی دندان‌های آسیب دیده یا از دست رفته تمرکز دارد.

به طور خاص، در درجه اول این دندانپزشکان دندان‌های پوسیده را برداشته و ترمیم می‌کنند و برای سایر شرایط دهانی، درمانی را در نظر می‌گیرند. آنها همچنین در درمان بیمارانی که به دلیل تروما یا جراحات نیاز به ترمیم‌های دندانی دارند، تخصص دارند.

این شاخه از دندانپزشکی شامل درمان‌هایی از سایر رشته‌های دندانپزشکی مانند اندودنتیکس ، پروتزهای دندانی و پریودنتیکس می‌باشد؛ چرا که بسیاری از بیماران به مراقبت های چند جانبه نیاز دارند؛ یعنی ممکن است به درمان بیش از یک متخصص نیاز داشته باشند.

دندان‌پزشکان ترمیمی تمام بیماران، از جمله کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان را درمان می‌کنند. در اغلب موارد، بزرگسالان و افراد مسن به دنبال درمان ترمیمی هستند.

هدف دندانپزشکی ترمیمی، نجات دادن دندان‌ها و همچنین بازگرداندن ظاهر و شکل طبیعی آنها است؛ به طوریکه به بیمار حس دندان‌های طبیعی بدهد.

ترمیم دندان‌های آسیب دیده با پرکردن دندان یا درمان باندینگ.

ترمیم ساده یا پیچیده قسمت‌های از دست رفته ساختار دندان؛ مانند اینله، آنله ، روکش یا پر کردن .

جایگزینی کامل دندان‌های از دست رفته با ترمیم های مصنوعی مانند ایمپلنت ، بریج دندانی یا دندان مصنوعی

بیشتر بخوانید ... لمینت دندان های خرگوشی

انواع مواد ترمیمی دندان

مواد اولیه، پایه و اساس انجام ترمیم روی ساختار دندان هستند. مواد پر کننده حفره دندان، روکش، ایمپلنت، دندان مصنوعی و سایر ترمیم‌ها از این مواد ساخته می‌شوند:

·         فلزات

·         آلیاژهای آمالگام

·         پلیمرها

·         سرامیک

·         کامپوزیت‌ها

·         گلس آینومرها

·         رزین‌های پایه دندان مصنوعی

·         فلزات نجیب و پایه

دندانپزشکی ترمیمی در مقایسه با دندانپزشکی زیبایی

دندانپزشکی زیبایی و دندانپزشکی ترمیمی از مواد و پروسه‌های مشابه استفاده می‌کنند. اگر فرد به دلیل بیماری نیاز به درمان داشته باشد، درمانِ وی، ترمیمی محسوب می‌شود، حتی اگر نتیجه نهایی، بهبود زیبایی فرد باشد، باز هم یک روش ترمیمی محسوب می‌شود.

علاوه بر این، روش‌های دندانپزشکی زیبایی، لبخند و تصویر بیمار از خود را، بهبود می‌بخشند.

نمونه‌هایی از درمان‌های زیبایی شامل روکش‌ها و سفید کردن دندان‌ها هستند. این درمان‌ها به دلیل اینکه  انتخابی هستند و از نظر پزشکی ضروری نیستند، درمان زیبایی محسوب می‌شوند. این عمل‌ها برای بهبود ظاهر و زیبایی فرد انجام می‌شوند.

منبع: www.chalava.ir

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۰۵:۰۹ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)