دانستنی ها دانستنی ها .

دانستنی ها

آشنایی با آناتومی لثه

لثه (gingiva) که به نام (gums) نیز شناخته می شود، بافت صورتی است که دندان های ما را احاطه کرده و از آنها حمایت می کند. آن ها نواحی آلوئولی فک ها (بخشی از استخوان فک که دندان ها در آن قرار دارند) را پوشش داده و نقش حیاتی در محافظت از ساختارهای زیرین خود ایفا می کند. لثه از لایه ها و ساختارهای مختلفی تشکیل شده است که برای حفظ سلامت دهان با هم کار می کنند.

سایر مقالات : مراحل جراحی لثه

عملکردهای این بافت چیست؟

لثه ها همانطور که گفته شد به طور کلی چند وظیفه مهم بر عهده دارند، مهم ترین وظایف این بافت عبارتند از:

محافظت کلی از دندان و استخوان: لثه به عنوان یک سد محافظ در برابر میکروارگانیسم های بیگانه عمل می کند و از رسیدن باکتری های مضر به بافت ها و استخوان های زیرین جلوگیری می کند.

تکیه گاه: به دندان ها حمایت و ثبات می دهد و به نگه داشتن آنها کمک می کند.

حس:  gingiva حاوی پایانه های عصبی متعددی است که به ما امکان می دهد لمس، دما و درد را در دهان خود حس کنیم.

ممانعت از ورود ذرات غذا به بخش های زیرین: لثه ها یک مهر و موم محکم در اطراف دندان ایجاد می کنند و از گیر افتادن ذرات غذا بین دندان ها و ایجاد پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

سایر مقالات : بررسی هزینه کشیدن دندان عقل

انواع مختلف بافت لثه به چه صورت است؟

برخلاف تصویر لثه یک ساختار یکنواخت نیست و می تواند در 3 ناحیه متفاوت، ساختار و عملکرد های مختلفی داشته باشد:

+ لثه آزاد

gingiva آزاد قسمتی از لثه است که تاج دندان را احاطه کرده و شکلی یقه مانند در اطراف آن ایجاد می کند. این بخش به دندان یا استخوان زیرین چسبیده نیست و کمی دارد.

+ لثه متصل

gingiva چسبیده یا متصل، به طور محکم به استخوان زیرینش چسبیده و سطح داخلی لثه آزاد را می پوشاند. این یک بافت متراکم است و محکم به ساختارهای زیرین متصل می شود و ثبات و حمایت از دندان ها را فراهم می کند.

+ لثه بین دندانی

gingiva بین دندانی همانطور که از نامش پیداست بافت لثه ای است که فضای بین دندان های مجاور را پر می کند. به شکل مثلثی بوده و به جلوگیری از قرار گرفتن ذرات غذا بین دندان ها کمک می کند.

سایر مقالات : ارتودنسی طبیعی چیست ؟


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ تیر ۱۴۰۳ساعت: ۰۲:۳۲:۴۶ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)