دانستني ها دانستني ها .

دانستني ها

علت واريكوسل

بيضه ها در درون كيسه بيضه قرار گرفته اند و سطح آن ها توسط پوست پوشانده شده است. همچنين كيسه بيضه حاوي سرخرگ و سياهرگ مي باشد كه وظيفه خون رساني به غدد تناسلي را بر عهده دارند اختلال در ساختار و عملكرد سياهرگ كيسه بيضه، منجر به ايجاد واريس در بيضه ها مي گردد كه به آن واريكوسل (واريس بيضه) مي گويند.

واريكوسل در واقع همان واريس كيسه بيضه مي باشد و همانند واريس در پاها و همان بزرگ شدن عروق بيضه است. واريكوسل مهم ترين عامل كاهش كيفيت اسپرم و تعداد اسپرم است و مي تواند يكي از علل ناباروري مردان باشد، اگرچه اين بدان معني نيست كه هميشه واريكوسل مي تواند بر روي توليد اسپرم تاثير داشته باشد. خوشبختانه واريكوسل قابل تشخيص است و در مواقع بسياري به درمان نيازي ندارد اما چنانچه علائم واريكوسل در بيضه ها ديده شود درمان آن شامل عمل جراحي مي باشد.

علائم واريكوسل چيست؟

واريكوسل معمولا علائمي ندارد و درد به ندرت يكي از علائم واريكوسل مي باشد. با اين حال شايع ترين علائم واريكوسل عبارتند از:

•    دردي كه با ايستادن طولاني مدت تشديد يافته و با دراز كشيدن بهتر مي شود؛

•    دردي كه پس از فعاليت هاي سنگين افزايش مي يابد؛

•    اختلال در باروري؛

•    بزرگي و برآمدگي سياهرگ ها بر روي كيسه بيضه؛

•    لمس توده در كيسه بيضه (گرچه بيماري هاي ديگري نيز باعث ايجاد توده در بيضه ها مي شوند)؛

•    تغيير در اندازه بيضه؛

•    احساس درد و ناراحتي در كيسه بيضه.

با گذر زمان واريكوسل مي تواند بزرگ و محسوس شود. از آنجايي كه در اكثر مواقع علائمي براي واريكوسل وجود ندارد، بنابراين درمان هم صورت نمي گيرد. تشخيص و درمان واريكوسل معمولا در هنگام ارزيابي وجود مشكل ناباروري و يا انجام معاينه روتين انجام مي گيرد اما به هر حال در صورت وجود هر يك از علائم واريكوسل فرد بايد به پزشك مراجعه نمايد.

 

علت واريكوسل چيست؟

با اينكه علت اصلي واريكوسل نامشخص است، بسياري از دانشمندان معتقدند كه علت واريكوسل اختلال در دريچه هاي اسپرماتيك است كه مانع از عبور صحيح جريان خون مي شوند. در نتيجه عروق براي جبران جريان خون متسع مي شوند، به بيضه ها آسيب وارد مي نمايند و اين فرآيند مي تواند علت واريكوسل باشد. واريكوسل اصولا در دوران بلوغ ايجاد مي شود و تقريبا هميشه در كيسه بيضه سمت چپ شكل مي گيرد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ مرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۲۴:۴۷ توسط:Admin موضوع: اسپانسر نظرات (0)