دانستني ها دانستني ها .

دانستني ها

ارتودنسي متحرك رو بهتر بشناسيم

ارتودنسي متحرك يكي از روش‌هاي ارتودنسي دندان است كه در آن دستگاه به دندان نمي چسبد و بيمار قادر است آن را از دهان خود خارج كند ارتودنسي متحرك براي هر دو فك بالا و پايين قابل استفاده است و ميزان اثربخشي در ارتودنسي متحرك بستگي به همكاري بيمار و متخصص ارتودنسي دارد. ارتودنسي متحرك بيشتر براي مشكلات جزئي بهم‌ ريختگي دندان‌ها بكار ميرود و طول درمان كوتاه‌تري دارد. در صورتي كه ناهنجاري و نامرتبي دندان زياد باشد ارتودنسي متحرك توصيه نميشود و بيمار بهتر است براي كسب نتيجه مطلوب از ارتودنسي ثابت استفاده كند. با بهترين متخصص ارتودنسي در تهران همراه باشيد.

دستگاه ارتودنسي متحرك از يك صفحه پلاستيكي همراه با سيم كه فشار ملايمي به دندان وارد ميكند تشكيل شده است.

بيشتربخوانيد... ارتودنسي و تغيير چهره

مزاياي استفاده از ارتودنسي متحرك 

·         براي فك بالا و فك پايين و يا براي هر دو فك قابل استفاده است.

·         پلاك آن را ميتوان هنكان غذا خوردن و مسواك زدن از دهان خارج كرد.

·         كمتر به دندان آسيب ميرساند و بيماري هاي لثه را كاهش ميدهد.

·         چون سقف دهان را پوشش ميدهد انكوريج بهتري ميدهد.

·         تنظيم پلاك آن راحت و آسان است.

·         در اختلالات جزئي دندان گزينه بهتري است.

طول دوره ي درمان

به طور كلي اين درمان كمتر از ارتودنسي ثابت زمان ميبرد، اما مدت زمان دقيق آن با توجه به ميزان اختلالات دندان توسط متخصص ارتودنسي تعيين ميشود. مدت زماني كه براي طول درمان بيمار لازم است در جلسه اول توسط ارتودنتيست تخمين زده ميشود. در بسياري از موارد زماني كه بيمار طول درمان ارتودنسي ثابت را با موفقيت گذرانده باشد براي ثابت ماندن دندان‌ها متخصص ارتودنسي براي آن‌ها ارتودنسي متحرك را توصيه ميكند.

بيشتربخوانيد... قيمت ارتودنسي دندان

مراقبت از پلاك ها

·         بيمار بايد روش قرار دادن دستگاه آن را به خوبي ياد بگيرد.

·         تنظيم دستگاه فقط بايد توسط ارتودنتيست صورت بگيرد تا نتيجه مطلوب حاصل شود.

·         خوردن خوراكي‌هاي سفت و شيرين ممنوع است چراكه به پلاك آسيب ميرسانند و باعث زرد شدن دندان ها و پوسيدگي آن ميشود.

·         پلاك بايد حداقل دوبار در روز تميز شود و ميتوان جرم آن را با مسواكي نرم و خميردندان مناسب از بين برد.

·         دستگاه را با استفاده از آب داغ نشوييد زيرا باعث ذوب پلاستيك آن مي‌شود.

·         با استفاده از محلول شستشو، هفته اي يكبار، دستگاه ارتودنسي را ضدعفوني كنيد.

·         پلاك را نبايد با فشار كشيد و جا انداخت چرا كه باعث آسيب و درنهايت منجر به شكستن آن ميشود.

منبع: مجله ارتودنسي ارتودكتر


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۵۳:۰۷ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

آپنه انسدادي خواب چگونه درمان مي‌شود؟

روش هاي مختلفي براي درمان اين مشكل تنفسي وجود دارد. اما با توجه به اينكه چاقي يكي از علل اصلي به وجود آمدن و تشديد اين عارضه است، درمان چاقي مي تواند به درمان آپنه نيز كمك كند.  بنابراين اگر با چاقي مفرط مواجه هستيد و دست بر قضا مشكل وقفه تنفسي هم داريد بهترين روش براي شما لاغر شدن است و چه راه حلي بهتر از مراجعه به يك متخصص جراحي لاغري و انتخاب يك روش جراحي مناسب براي خلاص شدن از شر چاقي و آپنه خواب. ما در اعمال لاغري با  محدود كردن حجم معده و كاهش ميزان جذب مواد غذايي يا تركيبي از اين دو، كاري ميكنيم كه تمايل فرد به خوردن غذاي بيشتر كم شود و كالري كمتري دريافت كند. درنتيجه شخصي كه چاق است به راحتي پس از مدتي لاغر ميشود و ديگر اثري از وقفه تنفسي در او وجود نخواهد داشت.

بيشتربخوانيد... ريزه خواري بعد از عمل اسليو

براي خلاص شدن از شر چاي و آپنه چندين روش جراحي لاغري وجود دارند كه مهمترين آن ها عبارتند از:

·         عمل اسليو معده

·         عمل لاغري باي پس معده

·         بوتاكس معده

·         باي پس روده يا دئودنال سوئيچ

·         پليسه معده

·         بالون معده

·         باندينگ معده

·         عمل ساسي معده

عمل لاغري چگونه به درمان آپنه انسدادي خواب كمك مي‌كند؟

طي چند سال اخير روي بيماراني كه چاقي و آپنه داشتند مطالعاتي انجام شده است. در اين مطالعات مشخص شده اغلب كساني كه چاق هستند با انجام عمل، ديگر وقفه تنفسي را تجربه نميكنند. زيرا عمل جراحي باعث بهبود و برطرف كردن فاكتورها و عوامل موثر در آپنه خواب ميشود. بر همين اساس از سال ۲۰۱۳ يه اين ور يكي از درمان هاي وقفه تنفسي در افراد چاق انجام عمل جراحي لاغري بوده است.

بيشتربخوانيد... نشتي بعد از عمل اسليو معده

بهترين عمل لاغري براي درمان وقفه تنفسي كدام است؟

طي ساليان گذشته ۶۹ نوع مطالعه مختلف روي بيش از ۱۳.۹۰۰ بيمار چاق كه آپنه انسدادي خواب داشته اند و زير تيغ جراحي لاغري رفته اند انجام شده است. بيش از ۷۵ درصد از تمام اين بيماران با بهبود مشكل تنفسي خود روبرو شده اند. برآوردها نشان ميدهد كه انجام عمل جراحي با روش انحراف بيلوپانكراتيك موفقترين روش براي حل مشكل آپنه است و عمل باندينگ نيز كم اثرترين عمل در اين خصوص است. به عبارت ديگر ، جراحي لاغري بدون توجه به انواع آن، درماني قطعي براي انسداد خواب است.

منبع: مجله جيم جو


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۴۹:۰۱ توسط:Admin موضوع: جراحي لاغري نظرات (0)

مهمترين مشكلات دندان كودكان كه بايد جدي گرفت كدامند؟( بخش دوم )

بيماري لثه

بيماري لثه چند مرحله دارد كه اولين مرحله آن با التهاب لثه همراه است. يه اين مرحله از بيماري جنجويت اطلاق مي شود كه اغلب به دليل عدم رعايت بهداشت دهان و دندان و تجمع پلاك ايجاد مي شود. و مي تواند به آسيب استخوان و از دست رفتن دندان منجر شود. با افزايش توليد و تجمع پلاك و تبديل شدن آن به تارتار (انباشت سفت و سخت شده پلاك دندان) لثه قرمز و متورم ميشود و ممكن است علائم دگيري مانند بوي بد دهان، خونريزي از لثه و يا حساسيت دندان ايجاد شود.

دندان قروچه

هر زمان كه كودك شما به صورت عمدي يا غير عمدي، در خواب و يا زمان هوشياري دندان هاي خود را به هم بسابد اصطلاحا گفته مي شود كودك دندان قروچه دارد. به دندان قروچه براكسيسم هم گفته مي شود كه از بزرگترين معضلات و مشكلات دندانپزشكي اطفال و كودكان مخصوصا در سنين مدرسه است. پيش بيني مي شود كه از هر 10 كودك 2 تا 3 نفر دندان قروچه دارند. علت براكسيم كودكان مي تواند عدم تطابق فك ها و دندان ها با هم، پاسخ به درد، عصبانيت و استرس، بيش فعالي و … باشد. معمولاً دندان قروچه به هيچ درماني نياز ندارد و با رشد كودك متوقف مي شود. با اين حال ، اگر اين عادت ادامه پيدا كند، مي تواند دندان هاي شيري و حتي دائمي را به تدريج از بين ببرد و در نتيجه باعث درد عضلاني يا دندان دندان شود. سردرد، تحليل ميناي دندان و حساسيت دندان همچنين مي تواند يكي از علائم دندان قروچه مزمن باشد. مشورت با يك دندانپزشك كودكان و يا يك متخصص ارتودنسي دندان مي تواند به شما در كاهش و يا توقف كامل دندان قروچه در كودكان كمك كند

مشكلات و معضلات افتادن دندان ها شيري

 براي اغلب بچه ها شل شدن و افتادن دندان ها يك فرآيند جالب و مهيج است. آن ها طي يك فرآيند كاملا طبيعي دندان ها موقت و شيري خود را به مرور زمان از دست داده تا دندان هاي دائمي جايگزين شوند. با توجه به جدول رويش و افتادن دندان هاي شيري ،اولين دندان شيري معمولا در حوالي 6 سالگي مي افتد اما دندان هاي آسياب ممكن است از 10 تا 12 سالگي همچنان پابرجا باشند، آنگاه شل شده و از دست بروند. و به طور كلي تا سن 13 سالگي مي بايست 28 دندان دائمي وجود داشته باشند و اثري از دندان شيري باقي نمانده باشد.

بيشتربخوانيد.... ارتودنسي ثابت

بسياري از كودكان از دندانپزشكي مي ترسند

ترس و اضطراب كودكان البته ارتباط مستقيمي با دهان و دندان ندارد و يك مشكل فرعي دندانپزشكي در كودكان نيست. با اين حال، همين ترس مي تواند روي مراجعات منظم و برنامه ريزي شده كودكان به مطب دندانپزشكي تاثير منفي بگذارد. ترس از دندانپزشكي مي تواند معاينات منظم دندانپزشكي را به تجربه اي ترسناك براي كودكان تبديل كند. با وجود ترس و اضطراب كودك از فرآيند هاي دندانپزشكي يا محيط دندانپزشكي، ممكن است بسياري از كودكان از مراقبت هاي اوليه و مورد نياز در طول رشد خود باز بمانند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۴۴:۲۷ توسط:Admin موضوع: اسپانسر نظرات (0)

چه كساني به بالا كشيدن يا ليفت لثه نياز دارند؟

يك لحظه جلو آينه برويد و لبخند بزنيد. سعي كنيد مثل هميشه لبخند بزنيد يا بخنديد. به لثه‌هاي خود حين لبخند زدن يا خنديدن توجه كنيد. وقتي مي‌خنديد خط لثه‌هاي شما در چه موقعيتي است؟ بالاتر از حد نرمال؟ پايين‌تر؟ اگر زماني كه مي‌خنديد يا لبخند مي‌زنيد، بيشترين چيزي كه مي‌بينيد لثه ها هستند، اين يعني شما نيازمند بالا كشيدن يا ليفت لثه هستيد. ليفت و بالا كشيدن لثه‌ ها با كمك روشي به نام (gingivectomy) يا روش ديگري مثل جراحي زيبايي لثه صورت مي‌گيرد. در اين عمل، بخش پاييني لثه ها با روش‌هاي مختلفي بالا كشيده مي‌شود.

بيشتربخوانيد...  بليچينگ و كامپوزيت

نرمال و غيرنرمال لثه‌ها!!

در حالت طبيعي و در يك طرح لبخند بي عيب و نقص، تنها بخش كمي از لثه ها نمايان است. وقتي لبخند مي زنيد، دو حالت غيرنرمال در مورد لثه ها به قرار زير است:

·         بيشترين بخش لبخند شما لثه است (همه‌ش لثه!!)

·         اصلا لثه شما در لبخند ديده نميشود (همه‌ش دوندون!!)

·         هر دو حالت، زيبايي لبخند شما را به شدت به خطر انداخته و ظاهر شما را نيز از زيبايي خواهد انداخت.

عوامل و فاكتورهاي زير باعث تغيير در خط لثه ها ميشود:

·         بروز برخي بيماري هاي خاص در اشخاص

·         تجويز و مصرف تعدادي داروي مشخص و خاص

·         مشكلات مربوط به وراثت و ژنتيك

بيشتربخوانيد... هزينه فتوگرافي ارتودنسي

خلاصه‌اي از چگونگي انجام پروسه ليفت لثه

خب فرض كنيد شما قصد داريد براي ليفت لثه به يك متخصص دندانپزشك ترميمي خوب  مراجعه كنيد. جلسه اول مشخصا يك جلسه ارزيابي خواهد بود. در اين جلسه دندانپزشك به طور كامل و دقيق دندان ها و لثه هاي شما را چك و ارزيابي مي‌كند. جلسه بعدي (يا شايد هم در همان جلسه) دندانپزشك متخصص اقدام به ليف لثه خواهد كرد. دردي متوجه شما نخواهد شد. زيرا از بيحسي موضعي براي شما استفاده ميشود. به محض اينكه بيحسي موضعي تاثير كرد دندانپزشك كار خودش را آغار خواهد كرد . دندانپزشك براي انجام ليفت لثه از دو روش زير استفاده ميكند:

·         تيغ جراحي دندانپزشكي

·         ليزر

·         هرچند كه هدف از انجام هر دو نوع روش ليفتينگ، بالا كشيدن و تغيير دادن موقعيت لثه است. اما بيشتر دندانپزشكان ترجيح مي دهند از روش ليرزي براي ليفتينگ لثه استفاده كنند.

بيشتربخوانيد... هزينه روكش دندان سراميكي

اين عمل براي چه كسي مناسب نيست؟

هرچند كه اين عمل ميتواند موضعيت خط لثه در طرح لبخند را اصلاح كنيد، ولي بايد بدانيد هر كسي هم نميتواند اين عمل را انجام دهد. انجام چنين پروسه درماني نيازمند داشتن حداقل شرايط مورد نياز است. بياييد با يك مثال اين بخش را توضيح دهيم. فرض كنيد كه خط لثه شما پايين است و وقتي لبخند مي‌زنيد لثه‌ها بيشتر از دندان به چشم مي‌آيند. از طرفي طول دندان هاي شما زياد نيست و ريشه آن ها نيز ضعيف است. در حالت كنوني هر چند كه خط پايين لثه به ضرر شما است. اما نبايد فراموش كنيد كه اگر لثه ها بالا بروند، دندان هاي شما مثل سابق از حمايت لثه ها برخوردار نيستند. اگر در اين صورت ليفتينگ لثه انجام دهيد ممكن است دچار مشكلات زير شويد:

·         لق شدن

·         عفونت

·         و افتادن دندان ها

·         نفوذ مواد غذايي و باكتري ها با بافت لثه

منبع: مجله ارتودنسي چل آوا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۳۹:۴۷ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)