دانستني ها دانستني ها .

دانستني ها

چگونگي تشكيل پلاك ها به روي دندان و جرم گيري

بطور طبيعي ترشح بزاق دهان حاوي املاح و مواد معدني مي باشند ، با رسوب اين املاح در سطوح خارجي دندان و پيوستن باكتريها ، ميكروبها و مانده مواد غذايي به اين رسوبات به تدريج مراحل اوليه تشكيل پلاك آغاز مي شود. در آغاز شكل گيري پلاك به راحتي مي توان آنها را به وسيله مسواك و نخ دندان از بين برد اما در صورتي كه پلاك ها  به موقع از سطح دندان پاك نشوند به مرور زمان حجيم شده و پس از مدتي به جرم تبديل مي شوند . پلاك ها  به طور معمول قابل رويت نيستند ولي جرم ها را مي توان به راحتي مشاهده كرد .جرم ها از بافت سختي تشكيل شده اند و به وسيله مسواك و نخ دندان نمي توان آنها را از سطح دندان پاك كرد. يكي از عوامل پوسيدگي دندان حضور جرم ها بر سطح دندان است. جرم ها باعث بوي بد دهان و بيماري هاي لثه شده  و  سلامت دندان را تهديد مي كنند. با جرم گيري دوره اي فضاي دهان سالم تر شده و بد رنگي دندان هم برطرف مي شود.

بيشربخوانيد... هزينه دندان مصنوعي كامل

آيا جرم دندان باعث تخريب و شل شدن لثه مي شود ؟

اگر به موقع جرم ها به وسيله جرم گيري از روي دندان برداشته نشوند به تدريج  استخوان نگهدارنده دندان تحليل رفته ، لثه  ها  تخريب شده و در نهايت دندان ها شل مي شوند .

آيا قبل از ارتودنسي بايد دندان ها را جرم گيري كرد ؟

ارتودنتيست شما ترجيح مي دهد كه قبل از نصب براكت ها روي دندان شما ابتدا دندان ها جرمگيري شده و پس از ترميم پوسيدگي ها  اقدام به ارتودنسي شود . عمل جرمگيري قبل از ارتودنسي بوي بد دهان را از بين برده و به بهداشت دهان و دندان كمك مي كند به اين ترتيب ارتودنسي دندان ها بعدا با مشكل روبرو نمي شود .

 آيا جرم گيري باعث از بين رفتن ميناي دندان مي شود ؟

با جرم گيري تنها پلاك ها و جرم ها از سطوح دندان پاك مي شوند وعمل جرم گيري هيچ آسيبي به ميناي دندان وارد نمي آورد . در گذشته مردم تصور مي كردند  كه جرم گيري باعث از بين بردن ميناي دندان مي شود اما امروزه  براين باورند كه اين جرم ها هستند كه دندان را خراب مي كنند نه جرم گيري علاوه برآن جرم ها باعث آسيب جدي به  دندان ، لثه ، و بافت نگهدارنده دندان شده و محلي مناسب براي تجمع و تكثير ميكروب ها هستند .

بيشتربخوانيد... عوارض ايمپلنت دندان

آيا جرم گيري دندان ها را حساس مي كند ؟

جرم ها به خاطر قطر و ضخامتي كه دارند مانند يك لايه و عايق حرارتي روي دندان مي باشند و تاحدودي جلوي احساس سرما و گرماي دندان را مي گيرند . پس از جرم گيري و برداشتن اين لايه دندان كمي حساس شده و احساس سبكي مي كند . البته اين احساس سبكي و حساسيت كوتاه مدت بوده و پس از چند روز ازبين مي رود .

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۲۹:۱۹ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

جلوگيري از تحليل لثه بعد از كشيدن دندان

جلوگيري از تحليل لثه و فك از جمله مسائل مورد توجهي است كه افراد بعد از كشيدن دندان هاي خود بايد نسبت به جايگزيني مناسب براي جاي خالي آن اقدام كنند. چرا كه بعد از كشيدن يا افتادن دندان، بافث لثه اطراف آن به تدريج و طي فرايندي تحليل رفته و اين عامل همچنين باعث ايجاد شكاف هايي ما بين دندان ها و خط لثه دهان فرد مي گردد. به اين ترتيب باكتري ها و ميكروب هاي بيماري زا به سرعت در اين شكاف تجمع كرده و لثه فرد نيز دچار عفونت هاي شديد مي شود.

بيشتر بخوانيد... هزينه پركردن دندان جلو

منظور از تحليل لثه چيست؟

يكي از مهمترين بخش هاي ساختار دهان انسان، لثه نام دارد كه داراي يك بافت منسجم و مستحكم بوده و وظيفه محافظت از ريشه و قسمت هاي زير دندان را بر عهده دارد. از همين رو سلامت اين عضو براي حفظ دندان هاي فرد از اهميت بسزايي برخوردار بوده و بايد به آن توجه ويژه شود. تحليل لثه يا همان عقب رفتگي دندان از جمله مشكلات رايج و شايع بيماري هاي دهاني بوده و به فرايندي گفته مي شود كه طي آن تمام يا بخشي از بافت لثه دهان فرد به تدريج دچار فرسودگي و انحطاط شده و دلايل متعددي را مي توان براي اين عارضه برشمرد.

بيشتر بخوانيد... روكش دندان كودكان چيست؟

مشكلات و عوارض ناشي از بي توجهي براي درمان تحليل لثه

 آسيب به بافت و ساختار استخواني فك و دندان مانند ريشه

افزايش ريسك پوسيدگي هاي دنداني و بين دنداني در درجات بالا ناشي از تجمع باكتري هاي بيماري زا در شكاف ايجاد شده

ايجاد حساسيت و از دست رفتن استخوان و در نهايت شل شدن آن

احساس بلند تر بودن يك دندان از حد طبيعي خود

بيشتر بخوانيد... قيمت لمينت هر دندان

راهكارهاي جلوگيري از تحليل لثه بعد از كشيدن دندان

تحليل بافت لثه از جمله بيماري هاي شايع دهاني است كه به به دلايل متعدد نظير سن بالا، ژنتيك، مسواك زدن خشن، عدم رعايت بهداشت، رژيم غذايي نادرست، ابتلا به بيماري هاي لثه و يا كشيدن دندان هاي پوسيده و شكسته اتفاق مي افتد و لازم است كه هر چه زودتر به منظور جلوگيري از تحليل لثه و عوارض بعد از آن اقدام كرد. – جاي خالي دندان و جلوگيري از تحليل لثه با ايمپلنت نامرتبي دندان ها و جلوگيري از تحليل بافت لثه با ارتودنسي

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۲۳:۳۴ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

درمان دندان شكسته شده و ترك خورده

پر كردن دندان

اگر فقط يك قطعه كوچك ميناي دندان را خرد كرده ايد ، دندانپزشك شما ممكن است با پر كردن آسيب را تعمير كند.

بيشتربخوانيد... ارتودنسي نامرئي سراميكي

كامپوزيت دندان

 اگر شكستگي در  قسمت جلوي دندان باشد يا هنگام لبخند زدن ديده شود ، احتمالاً دندانپزشك از روش كامپوزيت استفاده مي كند كه قابليت اصلاح دندان به رنگ طبيعي را دارد. كامپوزيت دندان روشي ساده است كه به طور معمول نيازي به بي حسي دندان ندارد. دندانپزشك پس از شكل دادن به مواد كامپوزيت متصل به دندان، از نور ماوراء بنفش براي سخت شدن مواد استفاده مي كند. كامپوزيت دندان يكي از روشهاي دندانپزشكي براي برطرف كردن شكستگي، لب پريدگي، ترك خوردگي، تغيير رنگ و اصلاح شكل دندان و نيز اصلاح و درمان فاصله بين دندان ها و خط مياني نامتقارن دندان ها مي باشد. چنانچه دندان دچار پوسيدگي باشد پيش از استفاده از كامپوزيت دندان، پوسيدگي دندان برطرف مي شود. در صورت رعايت منظم و كامل بهداشت دهان و دندان طول عمر كامپوزيت دندان مي تواند بيش از ده سال باشد. در اين روش نياز به بيهوشي بيمار وجود ندارد.

لمينت دندان

 لمينت دندان در اصلاح زيبايي و ترميم دندان بسيار كاربرد دارد. اگر مراقبت از ونير پرسلن به  خوبي انجام شود مي توان ماندگاري آن را تا بيش از سي سال افزايش داد.

روكش دندان

در شكستگي هاي شديد لازم است كه دندان روكش شود. روكش دندان پركابرد ترين روش دندانپزشكي براي ترميم دندان هاي شكسته مي باشد. روكش ها هم از دندان ها محافظت مي كنند و هم ظاهر دندان را زيباتر مي كنند. با قرار دادن روكش روي دندان، دندان شكسته شده مي تواند فشار جويدن را تحمل كند.

بيشتربخوانيد... ارتودنسي با بيمه نيروهاي مسلح

عصب كشي دندان

چنانچه شكستگي دندان تا ريشه دندان پيش رفته باشد لازم است كه دندان شكسته شده عصب كشي شود. معمولا پس از عصب كشي دندان از روكش دندان نيز استفاده مي شود تا شكستگي بيشتر پيشگيري شود. در عصب كشي دندان پوسيدگي دندان نيز برطرف مي شود. برخلاف تصور اغلب بيماران، عصب كشي دندان دردناك نيست و انجام آن به روش درست  مانع از درد و ناراحتي بيمار مي شود.

بريج دندان

در برخي موارد ممكن است شكستگي دندان تا زير خط لثه ادامه داشته باشد. در چنين مواردي دندان قابل ترميم نيست. در اين صورت دو گزينه براي درمان وجود دارد. استفاده از بريج و يا ايمپلنت دندان. بريج دندان يك دندان نمادين يا مصنوعي است كه به جاي دندان از دست رفته قرار مي گيرد و توسط دندان هاي اطراف نگهداشته مي شود. چنانچه دندان هاي اطراف دندان  شكسته شده و از دست رفته، توانايي نگداشتن بريج را نداشته باشند در اينصورت مي توان از ايمپلنت دندان براي درمان استفاده كرد. جنس بريج ها از فلز يا سراميك و يا تركيبي از هردو مي باشد. دندانپزشك متخصص با بررسي وضعيت بيمار تصميم مي گيرد كه از كدام يك از انواع بريج استفاده كند.

بيشتربخوانيد... قيمت ارتودنسي در 1402

ايمپلنت

در كاشت ايمپلنت، دندان شكسته كشيده مي شود و پايه ايمپلنت به جاي ريشه دندان در فك بيمار قرار مي گيرد و استخوان فك جوش مي خورد و با آن ادغام مي شود. طول عمر ايمپلنت دندان در صورت مراقبت از آن دائمي است. در مواردي كه تراكم استخوان كافي در فك براي انجام ايمپلنت وجود نداشته باشد، پيوند استخوان پيش از درمان ايمپلنت انجام مي گيرد.

منبع: مجله دندانپزشكي ارتودكتر


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۴۲:۱۶ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

پلاك دنداني

ماده‌‌ي چسبنده‌ي نرم، شفاف و محكم اتصال‌يافته‌اي كه روي سطح دندان‌ها تجمع مي‌يابد، به شكل شايع پلاك خوانده مي‌شود. اين ساختمان با اصطلاح پلاك باكتريايي يا پلاك ميكروبي بهتر توصيف مي‌شود، چرا كه تقريبا تمام آن از باكتري‌ها و توليدات آن‌ها تشكيل مي‌شود. چسبندگي پلاك به سطح دندان‌ها و ساير ساختمان‌هاي جامد در دهان به حدي محكم است كه جريان بزاق يا اسپري آرام آب بر روي اين سطوح قادر به جدا كردن آن نمي‌باشد.

بيشتربخوانيد... هزينه ارتودنسي چقدر است

پلاك باكتريايي چگونه تشكيل مي‌شود؟

درواقع تجمع پلاك روي دندان‌ها نتيجه‌ي سلسله وقايعي فوق‌العاده سازمان‌يافته و برنامه‌ريزي‌شده است. بقاي موجودات در محيط دهان به توانايي آن‌ها به اتصال سطوح بستگي دارد. باكتري‌هايي كه قادر نباشند به سطوح دهاني مثل مخاط و سطوح دنداني چسبندگي پيدا كنند و معلق بمانند، با بزاق دهان شسته شده و حذف مي‌شوند. باكتري‌هاي موجود در پلاك دنداني كه عمدتا از نوع استرپتوكوك‌ها هستند، دو خاصيت مهم دارند: خاصيت چسبندگي به دندان‌ها و يا هر ساختمان جامد ديگري در دهان مثل ترميم‌ها، بريس‌ها ي ارتودنسي و يا انواع پروتز مثل روكش‌ها ( لمينت دندان ، كامپوزيت روكش هاي تمام سراميك و...)و پروتز پارسيل و حتي جرم‌ها‌ي دنداني خاصيت پيوستگي به يكديگر و تشكيل توده يا كلني دادن

بيشتربخوانيد... ارتودنسي نامرئي چيست

چگونه پلاك دنداني سبب ايجاد پوسيدگي مي‌شود؟

در مراحل اوليه‌ي تشكيل پلاك اين مجموعه قابليت بيماري‌زايي ندارد، زيرا به طور اعم از جوامع هوازي تشكيل شده و عموما فاقد تعداد كافي يا انواع خاص از باكتري‌هاي بيماري‌زا مي‌باشد. بنابراين توانايي توليد مقادير كافي از محصولات مخرب حاصل از متابوليسم را دارا نمي‌باشد.

چگونه پلاك دنداني سبب ايجاد بيماري‌هاي لثه‌اي مي‌شود؟

پلاك دنداني به دو دسته‌ي فوق‌لثه‌اي و تحت‌لثه‌اي تقسيم مي‌گردد. پلاك فوق‌لثه‌اي در قسمت بالاي مارجين‌هاي (لبه‌ها) لثه‌ها و يا درست در محاذات مارجين‌هاي لثه‌اي ديده مي‌شوند و پلاك تحت‌لثه‌اي در زير مارجين‌هاي لثه‌اي، بين دندان و بافت شيار لثه‌اي مشاهده مي‌گردند.

بيشتربخوانيد... انواع ايمپلنت دندان

چه عواملي تجمع پلاك را مستعد مي‌سازند؟

بعضي از فاكتورها موجب مي‌گردند تجمع و گير پلاك دنداني تسريع شده و در عين‌حال برداشت آن توسط شخص دشوارتر گردد. اين عوامل شامل موارد زير هستند:

فاكتورهاي آناتوميك نظير قرارگيري نامناسب دندان‌ها، روي هم قرار گرفتن دندان‌ها و دندان‌هاي چرخش‌يافته يا كج‌شده. پلاك در سطوح خشن ترميم‌ها نسبت به ترميم‌هايي كه سطح آن‌ها به خوبي پرداخت شده است، راحت‌تر تجمع مي‌يابد. لبه‌هاي لثه‌اي ترميم زير‌لثه‌اي منجر به تشكيل بيشتر پلاك ميكروبي مي‌شود و رعايت بهداشت لثه در اين موارد نسبت به حالاتي كه لبه ترميم در حد و يا بالاتر از لبه‌ي لثه مي‌باشد، دشوارتر است. پروتزهاي پارسيل متحرك غالبا منجر به افزايش تشكيل پلاك بر روي دندان‌هاي پايه مي‌شوند، كه اين مسئله ريسك مشكلات لثه‌اي و پوسيدگي دندان‌ها افزايش مي‌دهد. دستگاه‌هاي ثابت ارتودنسي كه آن‌ها را به سختي مي‌توان تميز نمود، بخصوص براكت‌ها، بندها، سيم‌ها يا الاستيك‌هايي كه خيلي به لبه لثه نزديك مي‌باشند.

منبع: مجله دندانپزشكي چل آوا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۳۷:۴۰ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

رژيم غذايي بعد از جراحي لاغري : از ۸ هفته بعد از عمل تقريبا تا هميشه

وقتي به مراحل پاياني رژيم غذايي بعد از عمل هاي لاغري به روش لاپاراسكوپي نزديك ميشويد همچنان بايد پيرو يك رژيم و عادات مثبت غذايي باشيد. حين خوردن خوراكي ها و رژيم جامد بايد خيلي مراقب باشيد. خوردن بدون ملاحظه اين مواد غذايي، ميتواند باعث بزرگ شدن يا به قولي كش آمدن معده شود. براي پيشگيري از بروز اين مشكل بزرگ، شما بايد در هر وعده غذايي تنها كمتر از نصف بشقاب بخوريد. قبل از اينكه بخواهيد لقمه هاي خورد شده خود را ببلعيد بايد غذا آنقدر با بزاق دهان نرم و آبكي شده باشد كه به راحتي بلعيده شود. دقت كنيد كه اگر غذا به خوبي خورد، نرم و بلعيده نشود ممكن است باعث انسداد يا سوء هاضمه شويد.

در مرحله آخر رژيم غذايي بعد از عمل لاغري(عمل اسلو معده ، عمل ساسي معده و ....)  به نكات زير حتما توجه ويژه داشته باشيد:

بيشتربخوانيد.... نشتي بعد از عمل اسليو معده چيست

بسته به نوع و ويژگي بدن و وزن ايده آل‌تان، حتما روزانه بين ۶۰ تا ۱۰۰ گرم پروتئين مصرف كنيد.

سعي كنيد مصرف كربوهيدرات ها را تا آنجا كه ميتوانيد كاهش دهيد و دريافت آن ها را تنها به ميزان ۵۰ ر روز يا حتي كمتر محدود كنيد زيرا اگر بيشتر از اين كربوهيدرات دريافت كنيد ممكن است وزن بگيريد.

مصرف مواد غذايي كه ارزش غذايي بسيار كم يا ناچيزي دارند را متوقف يا كم كنيد.

از نوشيدني ها كالري نگيريد. براي مثال مصرف الكل يا نوشابه هاي گازدار يا آبميوه هاي بي خاصيت بيرون را به شدت كاهش دهيد.

در طول شبانه روز حداقل ۸ ليوان آب بنوشيد اما لطفا هنگام خوردن غذا يا مدت كوتاهي قبل و بعد از غذا اينكار را انجام ندهيد.

بيشتربخوانيد... عوامل موثر در هزينه بوتاكس معده

هر لقمه را به آرامي بجويد و لطفا قبل از اينكه سير شويد دست از خوردن غذا برداريد.

در طول روز وعده هاي غذايي كمتري بخوريد.

از خوردن مواد غذايي درشت يا وعده هاي حجيم خودداري كنيد. زيرا خوردن اينچنيني آن، به مرور باعث بزرگ شدن معده شما خواهد شد.

تنها غذاهايي ميل كنيد كه متخصص جراحي لاغري به شما توصيه كرده و از خوردن غذاهاي ناسالم خودداري كنيد.

مصرف خوراكي هايي مثل پاپ كرن را كاهش دهيد. زيرا هم ديرهضم هستند و هم بيخودي حجم معده را اشغال ميكنند و شما را الكي سير ميكنند.

بيشتربخوانيد... آمبولي بعد از جراحي اسليو

براي پيشبرد بهتر رژيم غذايي بعد از جراحي لاغري ختما ميوه و سبزيجات بخوريد اما از خوردن ميوه با پوست يا سبزيجاتي كه فيبر نامحلول زيادي دارند خودداري كنيد. زيرا هم ديرهضم هستند و هم شما را زود سير ميكنند.

منبع: مجله تناسب اندام جيم جو


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۳۳:۵۸ توسط:Admin موضوع: جراحي لاغري نظرات (0)

درمان ارتوگناتيك يا ارتودنسي جراحي

جراحي ارتوگناتيك (جراحي اصلاح فك)، استفاده از روش‌هاي جراحي براي اصلاح عدم تعادل و انطباق فك بالا و پايين است. جراحي ارتوگناتيك براي درمان ناهنجاري و عدم انطباق صحيح دندان‌هاي بالا و پايين (مال اكلوژن)، درمان انسداد تنفسي در خواب و يا براي بهبود توازن و زيبايي صورت انجام مي‌شود.

بيشتربخوانيد... بريس هاي سراميكي

چه نوع ناهنجاري‌ فك با جراحي ارتوگناتيك درمان مي‌شود؟

 15 درصد از كودكان دچار ناهنجاري‌هاي دندان و فك هستند كه فقط با ارتودنسي اصلاح نمي‌گردد. اين كودكان ممكن است كانديداي جراحي ارتوگناتيك باشند. كودكاني كه تحت درمان با ارتودنسي قرار مي‌گيرند، ممكن است لازم باشد كه امكان جراحي ارتوگناتيك به عنوان بخشي از درمان براي آن‌ها مورد بررسي قرار گيرد. بسياري از سندرم‌هاي جمجمه و صورت و عوارضي مانند لب شكري، كرانيوسينوستوز سندرومي، ميكروزومي نيمه صورت، سندرم تريچر كالينز، سندرم ميلر و سندرم ناگر موجب عدم تعادل فك بالا و پايين مي‌شوند كه با جراحي ارتوگناتيك بهبود مي‌يابند.

بيشتربخوانيد... هزينه جرمگيري دندان سال 1402

چه افرادي كانديداي جراحي هستند؟

متخصص ارتودنسي خوب در تهران، جراحي ارتوگناتيك را براي بيماران بالغي در نظر مي‌گيرند كه دچار عدم انطباق فك بالا و پايين هستند و نيز براي كساني كه داراي مشكلات مربوط به زيبايي فك و صورت هستند. رشد فك معمولاً تا سن 16 سالگي براي دختران و براي پسران تا 18 سالگي به پايان مي‌رسد. قبل از جراحي فك، رشد آن بايد تكميل شده باشد. حركت دادن و مرتب كردن دندان‌ها قبل از جراحي مي‌تواند يك تا دو سال قبل از اين سنين آغاز شود.

مزاياي جراحي ارتوگناتيك چيست؟

·         دستيابي به انطباق طبيعي فك‌ها و افزايش طول عمر دندان‌ها

·         بهبود آپنه خواب

·         بهبود زيبايي فرم صورت

متداول‌ترين جراحي ارتوگناتيك

جراحي فك بالا

 اين عمل به معني جدا كردن فك بالا از ديگر استخوانهاي صورت است. به اين ترتيب دندان‌هاي بالايي را مي‌توان رو به جلو حركت داده و يا به بالا يا پايين جابجا كرد و فرم صورت را كشيده‌تر و يا كوتاه‌تر نمود.

جراحي فك پايين

در اين جراحي، برش‌هاي ظريفي در طرفين فك پايين ايجاد مي‌شود. به اين ترتيب، دندان‌هاي فك پايين و چانه مي‌توانند به جلو يا عقب حركت كرده و يا چرخانده شوند

جراحي استئوتومي هر دو فك

اين روش تركيبي از جراحي فك بالا و پايين براي اصلاح ناهنجاري‌هاي پيچيده‌تري است كه بر فك بالا و پايين تأثير مي‌گذارد.

بيشتربخوانيد... ايمپلنت دندان و مراقبت

جراحي جنيوپلاستي

در اين جراحي، منطقه چانه از بقيه فك پايين جدا شده و به چانه اجازه مي‌دهد تا به جلو حركت كند، كشيده‌تر و يا كوتاه‌تر شود، بدون آنكه نيازي به حركت دادن دندان‌ها باشد.

جهت كسب اطلاعات بيشتر مجله ارتوبلاگ را مطالعه كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۳۰:۲۲ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

سنگ كليه و راه هاي درمان آن

زماني كه ادرار فوق اشباع مي شود و غلظت برخي مواد مانند كلسيم، اگزالات، سيستين و اوريك اسيد در آن افزايش پيدا مي كند، مي تواند منجر به ايجاد سنگ در هر قسمتي از سيستم ادراري شود. گاهي نيز مقدار اين مواد در ادرار طبيعي مي باشد، ولي به دليل نوشيدن ناكافي مايعات، حجم ادرار كاهش يافته و لذا شانس تشكيل سنگ افزايش مي يابد. از به هم پيوستن اين مواد كريستال هاي ريزي تشكيل شده كه با گذشت زمان اندازه آن ها افزايش مي يابند. گاهي تا سال هاي طولاني و حتي چندين دهه اين سنگ هاي كوچك بدون هيچ علامتي در كليه ها باقي مي مانند. گاهي نيز سنگ ها وارد حالب ها (لوله هايي كه ادرار را از كليه به مثانه تخليه مي كنند) شده و در آن جا گير كرده و مانع خروج كامل ادرار مي شوند و علائم شديدي مانند درد و خونريزي ايجاد مي كنند.

علائم سنگ كليه كدام است؟

سنگ معمولاً تا زماني كه در كليه شما حركت نكند يا به حالب‌ها نرود، علائمي ايجاد نمي‌كند، اما اگر در حالب‌ها گير كند، ممكن است جريان ادرار را مسدود كرده و باعث تورم كليه و اسپاسم حالب شود كه مي‌تواند بسيار دردناك باشد. در آن مرحله، ممكن است اين علائم و نشانه‌ها را تجربه كنيد:

·         درد شديد در پهلو و پشت، زير دنده‌ها

·         دردي كه به قسمت تحتاني شكم و كشاله ران مي‌رسد

·         دردي نوسان‌دار با حركات موجي

·         درد يا احساس سوزش هنگام

·         ادرار ادرار صورتي، قرمز يا قهوه‌اي

·         ادرار كدر يا بدبو

·         نياز مداوم به ادرار كردن، دفع ادرار بيشتر از حد معمول يا ادرار كردن در مقادير كم و مكرر

·         تهوع و استفراغ

·         تب‌ و لرز در صورت وجود عفونت

در صورت داشتن علائم و نشانه‌هاي نگران‌كننده زير، با پزشك خود ملاقات كنيد:

·         اگر درد آن‌قدر شديد است كه نمي‌توانيد يك جا بنشينيد.

·         درد همراه با حالت تهوع و استفراغ و سرگيجه

·         درد همراه با تب‌ و لرز

·         خون در ادرار

·         مشكل در دفع ادرار

روش هاي درمان سنگ كليه

بهترين راه براي درمان سنگ كليه چه براي كودكان و يا بزرگسالان استفاده زياد آب است زيرا پزشكان نهايت تلاش خود را ميكنند كه خروج سنگ  از بدن را بدون جراحي به سرانجام برسانند اما در صورت بزرگ بودن سنگ و يا ديده شدن نشانه هاي عفونت كه به دليل بسته شدن مجاري ادرار ايجاد ميشود، پزشك بايد از طريق عمل جراحي سنگ را خراج كنند.

جهت كسب اطلاعات بيشتر مطالعه مجله بيمارستان را از دست ندهيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۲۵:۳۳ توسط:Admin موضوع: اسپانسر نظرات (0)

ونير و روكش زيبايي دندان كودكان

معمولاً بروز آثار منفي رژيم غذايي، بهداشت نامناسب دهان و دندان، آسيب، داروها و محيط پيرامون بر روي دندان‌هاي كودكان امري غيرعادي نيست. وجود دندان‌هاي شكسته، لكه‌دار و تغيير رنگ يافته براي همه و در هر سني امكان‌پذير است. مشكلاتي از اين قبيل باعث خجالتي شدن و كاهش سطح روابط اجتماعي كودكان خواهد شد. خبر خوب اين است كه دندانپزشكي نوين با بهره‌گيري از ونيرهاي سراميكي قادر به درمان بيماران در هر سني خواهند بود تا از لبخندي زيبا و ظاهري جذاب بهره‌مند شوند.

بيشتربخوانيد... قيمت پر كردن دندان

ونير چيست؟

ونيرها پوشش‌هايي نازك و سفارشي هستند كه به عنوان يكي از محبوب‌ترين و مؤثرترين دستاوردهاي دندانپزشكي زيبايي براي پوشش‌دهي سطح جلويي دندان‌هاي شما مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين ابزار براي اصلاح دندان‌هاي ناهموار، ميناي دندان فرسوده‌شده دندان‌هاي تغيير رنگ يافته، دندان‌هاي لب‌پرشده وفاصله‌هاي غير معمول استفاده مي‌شود. ونير‌هاي درست پيوند يافته تا مدت 20 سال ماندگار خواهند بود. در برخي موارد، ونيرها براي اهدافي ترميمي و جلوگيري از وارد آمدن آسيب بيشتر به دندان‌هاي صدمه ديده نيز قابل استفاده خواهند بود.

كاربردهاي ونيرها

ونيرهاي معمولاً براي اصلاح موارد زير مورد استفاده قرار مي‌گيرند:

·         دندان‌هاي تغيير رنگ يافته

·         دندان‌هاي فرسوده

·         دندان‌هاي شكسته و لب‌پر شده

·         دندان‌هاي ناهموار

·         شكاف بين دندان‌ها

بيشتربخوانيد... سن مناسب براي روكش دندان جلو

انواع مختلف ونيرهاي دنداني

ونيرهاي دنداني را مي‌توان به عنوان جايگزيني براي روكش دندان، براي سفيد كردن دندان‌ها و براي ترميم آن‌ها مورد استفاده قرار داد. دو نوع ونير توسط دندانپزشكان مورد استفاده قرار مي‌گيرد: ونيرهاي سراميكي و كامپوزيتي.

ونيرهاي سراميكي

ونيرهاي سراميكي،پوسته‌هاي نازك سفارشي دندان هستند كه براي پنهان كردن عيوب دنداني بروي سطح جلويي دندان‌ها قرار مي‌گيرند. اين ابزار به شيوه‌اي ايمن بروي ميناي دندان متصل شده و درماني دائمي را براي دندان‌ها ايجاد مي‌كنند. هر گونه مشكلي ممكن است زير اين ونيرها وجود داشته باشد وليكن آن‌ها ظاهري مانند يك دندان طبيعي و سالم را ارائه خواهند داد. البته بايد توجه داشت كه ونيرها به عنوان درمان بيماري‌ها لثه و يا پوسيدگي دندان‌ها قابل كاربرد نيستند. مشكلات اين چنيني بايد جداگانه به كمك دندانپزشك كودك درمان شوند.

بيشتربخوانيد.... روكش دندان شيري كودكان

ونيرهاي كامپوزيتي

·         اين دسته از ونيرها مستقيماً در دهان شما ساخته خواهند شد. عمليات ساخت و اتصال ونيرهاي كامپوزيتي به سطح جلويي دندان‌هاي شما در جلسه دندانپزشكي امكان‌پذير است.

·         اين دسته از ونيرها همانند ونيرهاي سراميكي، استاندارد يكساني را در بهبود ظاهر دندان‌ها ارائه خواهند داد.

·         ونيرهاي كامپوزيتي در مقايسه با ونيرهاي سراميكي بسيار ارزان‌تر خواهند بود، هر چند كه دوام آن‌ها كمتر است و هر از چند گاهي نياز به تعويض دارند

جهت كسب اطلاعات بيشتر به مجله ژاله ايمپلنت مراجعه كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۱۹:۴۴ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

ارتودنسي قبل و بعد به چه صورت است؟

در درمان هاي ارتودنسي بايد مراحل قبل و بعد از درمان انجام شود تا بهترين نتيجه را از درمان ببينيم. ارتودنسي و تغيير در ناحيه فك و دندان جز مواردي است كه به آساني قبل و بعد از آن تغييرات قابل مشاهده است. در اين مقاله تغييرات قبل و بعد از ارتودنسي شرح داده مي شود.

بيشتربخوانيد... كاشت ايمپلنت دندان

اقدامات قبل و بعد از ارتودنسي

ارتودنسي يك روش درمان دائمي است و نيازي به درمان مجدد ندارد و نسبت به ساير درمان ها مقرون به صرفه تر است. بسته به شدت مشكل فك و دندان و طول دوره درمان اقدامات ثابتي در دوره ي قبل و بعد از ارتودنسي ارائه مي شود.

نحوه تشخيص نياز فرد به ارتودنسي

ارتودنسي دندان صرفا به خاطر كج بودن يك دندان كوچك يا تفكر فرد درباره زشتي در ناحيه فك و دندان آن نبايد انجام شود. ضرورت انجام اين كار را متخصصان ارتودنسي تشخيص مي‌دهند. ارتودنسي نه براساس ظاهر دندان بلكه با معاينه دقيق و كامل فك و دندان از طريق قالب‌گيري دندان‌ها، ارزيابي سايز آن ها از روي قالب و انجام راديوگرافي امكانپذير است.

بيشتربخوانيد... هزينه روكش دندان

مراقبت هاي قبل و بعد از ارتودنسي

 از آنجايي كه ارتودنسي يك درمان بلند مدت است، انجام اين درمان نياز به ملاحظات خاصي  پيش از شروع درمان و بعد از درمان، وضعيت لثه‌ها و دندان‌هاي بيمار دارد. متخصص ارتودنسي بايد بيمار را از لحاظ سلامت عمومي ارزيابي نمايد تا اطمينان حاصل كند كه ارتودنسي دندان و استفاده از وسايل ارتودنسي اثر سوء  و منفي بر وضعيت سلامت دهان و دندان بيمار نداشته باشد؛ چنانچه بيمار دچار پوسيدگي دنداني يا بيماري لثه اي است، حتما قبل از شروع درمان ارتودنسي، اين مشكلات بايد برطرف شوند.

نكات ضروري قبل از ارتودنسي

در صورتي كه لثه بيمار دچار خونريزي مي شود علت ان بايد بايد مشخص شود؛ چرا كه ممكن است علت آن رعايت نكردن بهداشت دهان و دندان باشد. براي تهيه قالب از مواد آلژينات براي ثبت دقيق دندان ها و فكين استفاده شود. ارتودنتيست بايد به بيمار توضيح دهد كه طول دوره ي درمان چقدر است و بايد در ان دوران صبور باشد. تعداد جلساتي را كه بيمار حين درمان بايد به پزشك مراجعه كند را تعيين كند و به بيمار بگوييد.

بيشتربخوانيد... هزينه ارتودنسي در سال 1402

مشكلات ايجاد شده بعد از ارتودنسي

از مشكلات بعد از ارتودنسي مي توان به تحليل يا كوتاه شدن طول ريشه اشاره كرد. تحليل و كوتاه شدن ريشه در بيماران ارتودنسي به اندازه 3 تا 5 درصد مراجعين است، اما نبايد از اين مساله ضروري چشم پوشي كرد. از ديگر مشكلات بعد از ارتودنسي مي توان به عدم تخصص كافي متخصص ارتودنسي اشاره كرد؛ اگر متخصص ارتودنسي در حوزه درمان از تخصص كافي برخوردار نباشد، امكان بروز خطا در مرحله تشخيص، طرح درمان، انجام درمان و نگهداري نتايج درمان وجود دارد. متاسفانه اين خطاها شايع ترين و غيرقابل جبران ترين مشكلاتي هستند كه در درمان هاي ارتودنسي در جامعه ديده مي شوند. افرادي كه داراي تخصص ارتودنسي هستند، علاوه بر قيد كلمه متخصص ارتودنسي در تابلو، در مهر نظام پزشكي خود نيز همين كلمه را دارند.

منبع: چل آوا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۵۳:۴۱ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

با تمام خطرات و عوارض عمل جراحي لاغري آشنا شويد

آيا عمل جراحي لاغري به روش لاپاراسكوپي عوارض خاصي دارد؟ اگر وجود دارند عوارض عمل لاغري كدامند؟ اگر اين عمل را انجام دهم چه مشكلاتي براي من پيش مي آيد؟ و چه خطراتي ممكن است من را تهديد كنند؟ با چه اطميناني زير تيغ جراحي اين عمل بروم؟ اين ها سوالاتي هستند كه مفصلا به آن ها در اين مقاله پاسخ داده ايم.

تهوع و استفراغ 

تهوع و استفراغ تقريبا در همه عمل هايي كه نيازمند بيهوشي عمومي هستند ديده ميشود و امري طبيعي است. با اين حال در دوره نقاهت عمل لاغري اگر ملاحضات غذايي را رعايت نكنيد و براي مثال پرخوري كنيد يا غذاي جامد و ديرهضم بخوريد، ممكن است تهوع و استفراغ را نيز تجربه كنيد.

عوارض جراحي لاغري : يبوست

بيمار بعد از عمل ممكن است درجاتي از درد را تجربه كند. براي تسكين اين درد هم نياز به دارو است. اغلب كساني كه براي تسكين درد دارو ميگيرند نيز ممكن است يبوست داشته باشند. علاوه بر اين، در دوره نقاهت جراحي لاغري ممكن است روده ها كمي سرعتشان كم شود و غذا به آرامي از روده ها عبور كند. اين روند هم ميتواند به نوعي باعث يبوست شود يبوست معمولا از عوارض باندينگ معده و عوارض باي پس معده است. در عمل دئودنال سوئيچ يا باي پس روده نيز يبوست وجود دارد اما خيلي كمتر و تنها در برخي افراد رخ ميدهد.

رفلاكس معده از عوارض عمل لاغري  هميشگي

مشكل رفلاكس اسيد در افرادي كه اضافه وزن دارند شايع است. اگر براي درمان چاقي تحت عمل باي پس معده قرار بگيريد  مشكل ريفلاكس شما حتي ممكن است برطرف شود. اما عمل اسليو معده ميتواند ريفلاكس معده را حتي بدتر هم بكند. اگر بعد از عمل با رفلاكس معده يا سوزش سر دل روبرو شديد دارو مصرف كنيد.

نكته:

رفلاكس اسيد بعد از عمل لاغري مي تواند نشانه فتق يا هرني هياتال يا پيچ خوردن بخش باقي مانده معده در اسليو معده باشد. اگر مشكل شما با دارو نيز حل نشد بايد به متخصص جراحي لاغري خود اطلاع دهيد.

عوارض جراحي لاغري :

بلع دشوار مواد غذايي يا نوشيدني ها

در اصطلاح پزشكي به اين مشكل ديسفاژي نيز گفته مي شود. سريع غذا خوردن يا پرخوري بعد از عمل ميتوانند باعث رخ دادن اين مشكل شود. اين مشكل ميتواند پس از عمل باي پس معده ، و از ۴ هفته تا ۶ ماه بعد از عمل ادامه داشته باشد.

زخم گوارشي

 يكي از عوارض عمل لاغري باي پس معده تشكل زخم گوارشي در مسير هضم غذا است. تصور ميشود كه اين مشكل به خاطر افزايش توليد و ترشح اسيد معده باشد. همه بيماران اين مشكل را تجربه نميكنند، اما اگر جزء يكي از افراد زير هستيد، احتمالا و شوربختانه چنين مشكلي برايتان پيش بيايد كه البته با مداخله پزشك مشكل حل ميشود.

جهت محاسبه bmi كليك كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۴۸:۱۷ توسط:Admin موضوع: اسپانسر نظرات (0)