دانستنی ها دانستنی ها .

دانستنی ها

رژیم گیاه‌خواری چیست و چه انواعی دارد؟

 همانطور که از نامش پیداست، رژیم غذایی گیاه‌خواری (رژیم وجترین) روی خوردن غذاهای گیاهی تمرکز می‌کند که شامل میوه‌جات، سبزیجات، لوبیا و نخود خشک، غلات و آجیل می‌شود.

رژیم گیاهخواری وجترین

خلاف تصور بسیاری از افراد، کسانی که این نوع رژیم غذایی را دنبال می‌کنند، می‌توانند با رعایت اصول و قواعد موجود، تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن‌شان خصوصا درشت مغذی‌ها را دریافت کنند. اما برای رسیدن به این هدف، حتما باید غذاهای متنوعی خورده شود. پروتئین، آهن، کلسیم، روی و ویتامین B12 از جمله این مواد مغذی هستند. در برخی از موارد به مکمل‌های دارویی هم نیاز است.

بیشتربخوانید... رژیم کالری شماری چگونه است

معمولا الگوی غذایی گیاه‌خواران در دسته‌بندی‌های مختلف وگان، لاکتو گیاه‌خواری، لاکتو-اوو گیاه‌خواری، اوو گیاه‌خواری و پسکترین (Pescatarian) قرار می‌گیرند. اما این رژیم‌ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ در ادامه با انواع رژیم گیاه‌خواری آشنا می‌شوید:

رژیم وگان یا Vegan

هر نوع گوشت یا محصول حیوانی در این رژیم حذف می‌شود. وگان‌ها حتی در پوشاک خود هم از محصولات حیوانی استفاده نمی‌کنند.

 رژیم لاکتو گیاه‌خواری یا Lacto-Vegeteria

شامل غذاهای گیاهی، به‌علاوه لبنیات است. ولی خبری از تخم‌مرغ در آن نیست.

 رژیم لاکتو-اوو گیاه‌خواری یا Lacto-Ovo-Vegeterian

این روش هم محصولات لبنی و هم تخم‌مرغ را شامل می‌شود. این رژیم، یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی گیاه‌خواری است که می‌تواند مواد مغذی موجود در گوشت را از طریق خوراکی‌های ارگانیک تامین کند.

 رژیم اوو گیاه‌خواری یا Ovo-Vegeterian

این رژیم علاوه‌بر گوشت، مصرف لبنیات را هم حذف می‌کند؛ اما در آن مصرف تخم‌مرغ و گوشت دیگر پرندگان، مجاز است.

 رژیم پسکترین یا Pescetarian

نوعی رژیم نیمه گیاه‌خواری است که گرچه در آن گوشت قرمز و مرغ ممنوع شده، ولی مصرف انواع ماهی، تخم‌مرغ و لبنیات مجاز است.

بیشتربخوانید.. رژیم مدیترانه ایی چیست

تفاوت رژیم وگان و وجترین

رژیم وجترین و وگان، از محبوب‌ترین انواع گیاه‌خواری در بین مردم جهان محسوب می‌شوند. این دو تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند که در ادامه می‌خوانید.

وجترین‌ها، گیاه‌خوارانی هستند که هیچگونه گوشت، مرغ، ماهی یا هر گوشتی که از طریق کشتار حیوانات به‌دست می‌آید در برنامه غذایی‌شان جایی ندارد. آن‌ها در عوض انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات، حبوبات و آجیل‌ها را می‌خورند. برخی از آن‌ها حتی لبنیات، عسل و تخم‌مرغ، که محصولات مرتبط با حیوانات است را هم مصرف می‌کنند.

منبع: https://www.dietforme.ir/

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۱۲:۴۶ توسط:Admin موضوع: جراحی لاغری نظرات (0)

رژیم کتوژنیک یا رژیم کتو چیست؟!

رژیم کتوژنیک یک نوع رژیم غذایی است که احتمالا نام آن را بسیار شنیده‌اید. رژیم کتو نه تنها در  کاهش وزن سریع  تاثیر می‌گذارد، بلکه متابولیسم را نیز تغییر می‌دهد.

در رژیم کتوژنیک، مصرف کربوهیدرات را به مقدار بسیار ناچیزی می رسانند (حدود ۵٪) و میزان مصرف چربی را بسیار افزایش می‌دهند (حدود ۷۵٪) و همچنین پروتئین را به میزان متوسطی در وعده‌های غذایی نگه می‌دارند (حدود ۲۰٪).

این رژیم غذایی را رژیم کتوژنیک استاندارد یا SKD می‌نامند. هرم غذایی کتوژنیک تقریبا برعکس هرم غذایی عادی عمل می‌کند، به این شکل که چربی‌ها از بالای هرم به پایین آن منتقل شده و کربوهیدرات به سر هرم می‌رود. در این رژیم غذایی می‌توانید از برخی میوه‌ها، انواع گوشت‌های پرچرب، تخم مرغ، خامه، کره، روغن و... استفاده کنید و نیازی به حذف وعده‌های غذایی یا کم کردن آن‌ها ندارید؛ بلکه با تغییر نوع غذای مصرفی، متابولیسم خود را تغییر می‌دهید. این رژیم معمولا به چهار شکل مختلف تجویز می شود اما رژیم کتوژ استاندارد و کتوژنیک با پروتئین بالا از اشکال رایج آن هستند.

بیشتربخوانید... رژیم های محدودیت کالری

انواع رژیم کتوژنیک

1. رژیم کتوژنیک استاندارد : همانطور که گفت رایج‌ترین نوع این رژیم است با مصرف ۵٪ کربوهیدرات، ۲۰٪ پروتئین و ۷۵٪ چربی.

2. رژیم کتو دوره‌ای : همانطور که از نام آن پیداست، در این روش دوره‌هایی با مصرف بیشتر کربوهیدرات وجود دارد.

3. رژیم کتوژنیک هدفمند : در این رژیم برای کسانی که ورزش‌های سبک انجام می‌دهند، نزدیک زمان ورزش، کربوهیدرات بیشتری مصرف می‌شود.

4. رژیم کتو با پروتئین بالا: در این رژیم میزان مصرف پروتئین اندکی افزایش پیدا می‌کند و از مصرف چربی کم می‌شود؛ یعنی مصرف ۵٪ کربوهیدرات، ۳۵٪  پروتئین و ۶۰٪ چربی.

بیشتربخوانید... روش های سم زدایی

این رژیم‌ها تنها تفاوت‌های اندکی دارند که در صورت تشخیص متخصص تغذیه برای شما میزان مصرف مواد غذایی تنظیم می‌شود و بهتر است از هر رژیمی به همان صورت که برنامه گرفته‌اید، پیروی کنید تا به بدن شما آسیبی وارد نشود و بتوانید به وزن دلخواه خود برسید.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۵۲:۲۷ توسط:Admin موضوع: جراحی لاغری نظرات (0)

اصول برنامه غذایی برای چاق شدن

برای افزایش وزن، باید در رژیم چاقی خود مواردی را رعایت کنید تا به تدریج سبب افزایش وزن شما شود. البته مجددا تاکید میکنیم مواردی که در ادامه گفته میشود اصول کلی برنامه غذایی برای چاق شدن است و این موارد در هر شخص با توجه به رژیم لاغری کودکان و بزرگسالان آن میتواند تغییر کند. اما در اکثر افراد رعایت موارد گفته شده در رژیم غذایی، میتواند منجر به افزایش وزن تدریجی شود.

انرژی دریافتی، مهم ترین اصل در برنامه غذایی برای افزایش وزن

مقدار انرژی مصرفی شما یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر روی وزن است. زمانی که شما به اندازه کافی غذا نخورید و یا انرژی دریافتی شما به اندازه کافی نباشد، بدن مجبور میشود از ذخایر بدن برای تامین انرژی خودش استفاده کند و در نتیجه شما افزایش وزن نخواهید داشت. پس دریافت انرژی کافی اولین و مهترین قسمت برنامه غذایی افزایش وزن است.

البته شاید سخت ترین قسمت برنامه غذایی برای افزایش وزن هم دریافت انرژی کافی باشد. زیرا افراد لاغر ممکن است اشتهای کافی برای مصرف کافی غذا نداشته باشند و یا نتوانند حجم مناسبی از انواع غذاها را در رژیم چاقی خود بگنجانند. بنابر این افزایش کالری مصرفی به این سادگی ها نیست و باید غذاهایی را انتخاب کنید که انرژی زیادی را در حجم کم برای شما فراهم کنند.

بیشتربخوانید... رژیم پروتئین

برای چاق شدن کربوهیدرات های پیچیده مصرف کنید

کربوهیدرات ها منبع اصلی تامین انرژی در بدن هستند. شما به ازای مصرف هر ۱ گرم کربوهیدرات در برنامه غذایی برای افزایش وزن، حدود ۴ کالری انرژی دریافت میکنید. از طرفی کربوهیدرات ها از جمله منابع ارزان قیمتی هستند که به آسانی میتوانید به رژیم چاقی خود آنها را اضافه کنید.

ما به طور کلی دو نوع کربوهیدرات داریم که میتوانیم از آنها در رژیم افزایش وزن استفاده کنیم. کربوهیدرات های پیچیده مثل نان و غلات، میوه ها، سبزیجات نشاسته ای و لبنیات. و کربوهیدرات های ساده مثل قند و شکر، نوشابه ها، شربت، آبمیوه، کیک، بیسکوییت و... . توصیه میکنیم در رژیم برای افزایش وزن از کربوهیدرات های پیچیده استفاده کنید که ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری داشته و به افزایش سلامت شما هم کمک میکنند. گرچه استفاده از کربوهیدرات های ساده هم میتوانند به افزایش وزن شما کمک کنند اما ترجیحا کمتر از ۱۰% کالری دریافتی شما از این کربوهیدرات ها باشد.برای عضله سازی در حین افزایش وزن، پروتئین مصرف کنید

چربی های سالم، کلید افزایش وزن و چاق شدن

چربی ها را میتوان در زمره پرکالری ترین مواد خوراکی در نظر گرفت. هر ۱ گرم چربی حدود ۹ کالری انرژی دارد و بیش از ۲ برابر ۱ گرم کربوهیدرات برای شما انرژی فراهم میکند. البته توصیه ما این است که از چربی های سالم در برنامه غذایی برای افزایش وزن استفاده کنید و چربی های اشباع شده یا چربی های ترانس را در رژیم چاقی خود مصرف نکنید.

بیشتربخوانید... رژیم لاغری سریع

اهمیت ریزمغذی ها در رژیم غذایی برای چاق شدن

همانطور که در ابتدای صحبت ها هم گفتیم، بدن شما برای افزایش وزن به ریزمغذی ها از جمله مواد معدنی و ویتامین ها نیاز دارد. برخی از این ریز مغذی ها در افزایش اشتها، برخی از آنها در چرخه انرژی و برخی دیگر در تنظیم متابولیسم بدن نقش دارند و دریافت کافی آنها در برنامه غذایی برای افزایش وزن مهم است.

بیشتربخوانید... رژیم فستینگ چیست؟

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۱۷:۲۵ توسط:Admin موضوع: جراحی لاغری نظرات (0)

رژیم شوک چیست؟

رژیم‌های شوک، رژیم‌های شدید و کوتاه‌مدتی هستند که هدف آنها کمک به کاهش وزن قابل توجه در مدت زمان کوتاه است. این رژیم‌ها اغلب شامل محدودیت شدید کالری، روزه‌داری یا حذف گروه‌های غذایی خاص می‌شود. هدف اصلی این رژیم‌ها دریافت کم کالری مورد نیاز بدن است که باعث کاهش وزن می‌شود. گاهی اوقات به این رژیم، رژیم کراش هم می‌گویند.

احتمالا اگر به دنبال گرفتن این شکل از رژیم غذایی بوده‌اید، عنوان‌هایی مثل رژیم شوک 30 روزه، رژیم شوک 90 روزه، 14 روزه یا 7 روزه را شنیده‌اید. همه این رژیم‌ها از یک اصل پیروی می‌کنند: شما حق ندارید به غیر از ماده یا مواد غذایی محدود تعیین شده، ماده غذایی دیگری مصرف کنید.

بیشتربخوانید... رژیم دش

درک منطق پشت رژیم‌های شوک

برای درک بهتر اثرات رژیم‌های شوک بر بدن، فهمیدن منطق آن از نظر علمی ضروری است. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

هنگامی که بدن کاهش ناگهانی و شدید کالری دریافتی را تجربه می‌کند، با تجزیه گلیکوژن ذخیره شده برای تامین انرژی پاسخ می‌دهد. در این فرآیند آب بدن آزاد می‌شود که کاهش وزن سریع را به همراه دارد. با این حال، این کاهش وزن اولیه در درجه اول وزن آب است و نه کاهش چربی.

 بدن حتی تحت محدودیت دریافت کالری هم به کار خود ادامه می دهد، در نتیجه شروع به تجزیه بافت عضلانی برای تامین انرژی می‌کند و عضلاتش را کم‌کم از دست می‌هد. بنابراین کاهش وزن، در نتیجه از دست رفتن بافت عضلانی اتفاق می‌افتد.

بیشتربخوانید... رژیم مناسب افراد دیابتی چیست؟

فواید رژیم شوک چیست؟

افرادی که این رژیم را پیشنهاد می‌کنند، موارد زیر را به عنوان فواید آن قبول دارند.

1)     کاهش وزن سریع

رژیم‌های شوک به دلیل کمبود دریافت کالری قابل توجهی که ایجاد می‌کنند، می‌توانند منجر به کاهش وزن سریع شوند. این ویژگی برای افرادی که تنها چند‌کیلو اضافه وزن دارند و می‌خواهند نتایج فوری ببینند، ممکن است انگیزه بخش باشد.

2)     استمرار و تعهد کوتاه‌مدت

 از آنجایی که این رژیم‌های شوک برای استفاده کوتاه‌مدت طراحی شده‌اند، ممکن است برای افرادی که نمی‌توانند برنامه رژیم‌های طولانی‌مدت را تحمل کنند و آمادگی تغییر سبک زندگی طولانی‌مدت را ندارند، جذاب باشند.

3)     سم زدایی

 برخی از رژیم‌های شوک ادعا می‌کنند که با مصرف یک ماده غذایی خاص (مثلا انگور) در مدت 2 هفته به حذف سموم و ارتقای سلامت کلی بدن کمک می‌کنند. باید توجه کنید که جدای از تجربه شخصی افراد، شواهد علمی بسیار محدودی برای اثبات این شکل از ادعاها وجود دارد.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۲۲:۴۱ توسط:Admin موضوع: جراحی لاغری نظرات (0)

اسلیو معده؛ محبوب ترین روش لاغری

عمل جراحی اسلیو معده از جدیدترین شیوه های کاهش وزن با حداقل تهاجم است که طرفداران زیادی پیدا کرده است، دلیل استقبال مردم از جراحی چاقی اسلیو معده این است که نتایج بدست آمده از بیماران بعد از انجام جراحی بسیار امیدوار کننده است و فرد با رعایت رژیم غذایی مناسب اسلیو و فعالیت ورزشی سبک بعد از عمل می تواند تا ۸۰ درصد اضافه وزن خود را کاهش دهد.

مراحل پذیرش بیمار و تکمیل مدارک

وقتی وارد بیمارستان شدید باید به قسمت پذیرش و بستری رفته و چند فرم اداری برای روند جراحی را پر کنید که این روند حدوداً ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان می‌برد.

معمولا زمان نهایی کردن وقت جراحی اسلیو معده، جراح به شما می‌گویید که  چه ساعتی در بیمارستان جهت پذیرش و بستری حاضر باشید.

ورود به بخش و بستری جهت عمل اسلیو

بعد از اتمام کارهای اداری مربوطه، پرستار از شما می‌خواهد تا کمی منتظر بمانید تا شما را برای ورود به بخش بستری آماده کنند.

بیشتربخوانید... مدت زمان بستری شدن بعد از عمل اسلیو چقدر است

اگر‌به موقع در بیمارستان حاضر شده باشید، شما بعد از مراحل پذیرش با کمک یک پرستار به بخش بستری روزانه می‌روید. در آنجا معاینات قبل از عمل را انجام می‌دهید و مشاوره پزشکی میگیرد و لباس‌ مخصوص اتاق عمل به شما داده می‌شود و شما باید جوراب ضدلخته خون را بپوشید و منتظر بمانید تا نوبت جراحی شما برسد، این مراحل حدودا ۱ ساعت زمان میبرد. اما این زمان‌ها تقریبی تخمین زده شده اند و ممکنه کمی بیشتر و یا کتر طول بکشید اما شما باید تمامی این مراحل را طی کنید تا بتوانید برای انجام جراحی به اتاق عمل بروید.

سایر مقالات مهم ... بی اختیاری ادرار کودکان در روز

مشاوره پزشکی قبل از عمل

قبل از جراحی اسلیو معده پزشک باید مطمئن باشد که بدن شما آماده عمل جراحی است و به همین دلیل پیش از رفتن به اتاق عمل علائم موارد زیر چک و بررسی می‌شود.

منبع: https://www.bimarestaan.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۲۸:۴۳ توسط:Admin موضوع: جراحی لاغری نظرات (0)

بیماری چاقی چیست؟

بیماری چاقی، بیماری است که به موازات ظهور ابنا بشر به‌طور پیوسته در سراسر دنیا مشاهده می‌شود.  مثلاً در مطالعه‌ای که بین جمعیت بزرگ‌سال ایالات‌متحده انجام شد، ۴۲.۴ درصد جمعیت مبتلا به بیماری چاقی بودند. این بیماری ورای عوارض جسمی آن می‌تواند از نظر روحی نیز فرد را تحت تأثیر قرار دهد. افسردگی و پایین آمدن عزت‌نفس از جمله مشکلاتی است که می‌تواند بعد از ابتلای به چاقی پدیدار شود. پیامد این موارد می‌تواند کاهش تولید و بهره‌وری در اجتماع منجر شود. ازاین‌رو بیماری چاقی مشکلی است که  به جز فرد و خانواده، جامعه را نیز به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد

بیشتربخوانید... نشتی اسلیو

روش‌های مبارزه با بیماری چاقی

راه مختلفی برای کنترل چاقی به کار گرفته می‌شود. راه‌های متعارف کنترل بیماری چاقی شامل رعایت یک رژیم غذایی و ورزش و فعالیت بدنی با شدت بالا، رفتن روزه یا دارودرمانی می‌باشد. این روش‌ها اگر به‌موقع و به طور خوبی به کار گرفته شوند، می‌توانند در کنترل بیماری چاقی نقش داشته ‌باشند. متأسفانه با بالا بودن شدت بیماری چاقی بعضی روش‌ها چه در کوتاه‌مدت و چه بلندمدت ناکارآمد می‌باشند. از این رو نیاز به روش‌هایی است که بتواند این مشکل را به طور اساسی و همیشگی حل کند.  در عمل اسلیو معده  ۸۰ درصد اندازه معده کاهش پیدا می‌کند. جدای از موارد یاد شده این عمل جراحی سبب پایین آمدن مقدار تولید آنزیم‌های القاکننده‌ی حس گرسنگی و اشتها می‌شود. با گذشت زمان  بعد از عمل جراحی و انجام مراقبت‌های لازم کم‌کم وزن فرد  جراحی کاهش پیداکرده و در طی یک الی دو سال به وزن نهایی می‌رسد.

یبوست بعد از عمل اسلیو

یبوست یکی از عوارض معمولاً شایع بعد از انجام جراحی اسلیو معده می‌باشد. در طول عمل اسلیو معده، جراحان حدود ۸۰ درصد معده فرد جراحی‌شده را برمی دارند. انجام این تغییر شدید در آناتومی معده فرد موجب بروز تعدادی تغییرات مانند کاهش گرسنگی و افزایش سیری می‌شود. همچنین  تغییرات در معده فرد جراحی‌شده می‌تواند موجب پدیدار شدن عوارض جانبی ناخواسته‌ای مانند یبوست، اسهال و حالت تهوع در فرد جراحی‌شده شود.

بیشتربخوانید... استپ وزن بعد از عمل اسلیو

یبوست به‌ویژه در هفته‌ها و ماه‌های بعد از انجام عمل اسلیو شایع می‌باشد.  دلیل این امر این است  که فرد جراحی‌شده در طول این مدت، ممکن است به‌سختی بتواند آب نوشیده یا به‌اندازه کافی غذاهای حاوی فیبر مصرف کند. رژیم غذایی بعد از عمل نیز معمولاً به طور قابل‌توجهی تغییر می‌کند. همچنین ممکن است فرد جراحی‌شده داروهایی مصرف کند که خطر یبوست را در او افزایش می‌دهد. معمولاً این مشکل طی شش ماه خودبه‌خود برطرف می‌شود.

منبع: https://www.sleevesurgeon.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۲۴:۴۳ توسط:Admin موضوع: جراحی لاغری نظرات (0)

معرفی انواع عمل لاغری شکم

امروزه عمل لاغری به یکی از آخرین‌ روش‌های کاهش وزن تبدیل شده است و افرادی که از انواع رژیم و ورزش به نتیجه نرسیده‌اند، بدن خود را به تیغ جراحی می‌سپارند تا در عرض چند ساعت چند کیلوگرم وزن کم کنند. از بین انواع عمل لاغری، عمل لاغری شکم بسیار بیشتر مورد استقبال است.

 از دست دادن مقدار قابل توجهی از وزن اضافی می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود ببخشد و انجام بسیاری از فعالیت‌های روزانه را آسان‌تر کند. همچنین از مهمترین مزایای کاهش وزن، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی است؛ مانند دیابت نوع دو، کلسترول بالا یا هیپرلیپیدمی، فشار خون بالا و آپنه انسدادی خواب.

بیشتر بخوانید... بهترین جراحان لاغری در تهران

عمل لاغری چیست؟

یکی از راه‌های مقابله با چاقی، جراحی چاقی است. جراحی چاقی معمولاً منجر به کاهش وزن سریع می‌شود و به همین دلیل عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت متعددی دارد که آن را به یک روش پرریسک کاهش وزن تبدیل می‌کند. عمل‌ لاغری شکم و دیگر اندام‌ها به چند شیوه انجام می‌شود. برخی عمل‌های لاغری با جراحی عمومی انجام می‌شود و برخی با جراحی‌های جزئی و سرپایی یا با دستگاه لاغرکننده.

بیشتربخوانید... درن عمل لاغری چیست

انواع عمل لاغری چیست؟

بسته به بدن هر فرد و نیاز او به کاهش وزن، روش‌های متعددی برای کم کردن وزن و برداشتن چربی‌های اضافه بدن وجود دارد، برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

·         عمل لاغری بای پس معده به روش Roux-en-Y

·         عمل لاغری ابدومینوپلاستی

·         عمل لاغری اسلیو

·         جراحی بای پس روده (جابه جایی دوازدهه)

·         عمل لاغری بای پس معده به روش انحراف بلیو پانکراتیک

·         عمل لاغری امگا

·         عمل لاغری پلیکاسیون

·         عمل لاغری لیپوماتیک

منبع: https://www.gymju.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۲۱:۳۴ توسط:Admin موضوع: جراحی لاغری نظرات (0)

کتوز شدن بدن به چه معناست؟

زمانی که منبع سوخت‌وساز بدن به‌جای کربوهیدرات‌ها، چربی‌های مجاز مانند گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، آجیل و روغن‌های سالم باشد بدن کتوز می‌شود. وقتی مصرف کربوهیدرات را به‌طور قابل‌توجهی کم کنید، تأمین قند خون بدن، که منبع اصلی انرژی برای سلول‌ها است، محدود می‌شود. مصرف پروتئین هم باید متعادل شود؛ زیرا مصرف زیاد پروتئین باعث تبدیل آن به گلوکز شده و مانع از کتوز شدن بدن می‌شود.

با انجام آزمایش خون، ادرار و تنفس می‌توان مقدار کتون در بدن را اندازه‌گیری کرد تا مشخص شود بدن وارد کتوز شده یا خیر. برخی از علائم ورود به فاز کتوز عبارت‌اند از:

·         تشنگی

·         تکرر ادرار

·         کاهش اشتها

انواع رژیم کتوژنیک

چندین نسخه از این رژیم امروز در دنیا توسط متخصصین تجویز می‌شود، که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD)

کتوژنیک چرخه‌ای (CKD)

رژیم کتوژنیک هدف‌گذاری شده (TKD)

کتوژنیک با پروتئین بالا

رژیم کتوژنیک استاندارد

این رژیم شامل مقدار کمی کربوهیدرات (۱۰%)، مقدار متوسطی پروتئین (۲۰%) و چربی بالاست (۷۰%). در این رژیم شما روزانه ۱۲۰ گرم چربی مصرف کنید. همچنین باید مقدار کربوهیدرات مصرفی را از ۳۰۰+ گرم به حدود ۵۰ گرم در روز برسانید و ۱۲۰ گرم پروتئین در روز مصرف کنید.

در رژیم کتوژنیک فرد باید سطح مصرف هر نوع ماده غذایی که حاوی کربوهیدرات است، را به حداقل برساند. در این رژیم فرد باید چربی‌ها را جایگزین مواد غذایی حاوی کربوهیدرات کند. زمانی که مصرف کربوهیدرات کاهش پیدا می‌کند، بدن فرد در حالت متابولیکی کتوز قرار می‌گیرد. زمانی که بدن در حالت کتوز قرار می‌گیرد، بدن تبدیل به بستری فوق‌العاده مناسب جهت چربی سوزی می‌شود. رژیم‌ کتوژنیک استاندارد علاوه بر کاهش وزن سبب کاهش قابل‌توجه قند خون و سطح انسولین می‌شوند.

بیشتربخوانید... روش های اصولی افزایش وزن

رژیم کتو چرخه‌ای

این رژیم به‌صورت ترکیبی از رژیم کتوژنیک و رژیم عادی است. مثلاً در طی یک هفته، پنج روز رژیم کتوژنیک خواهید داشت و در دو روز رژیم عادی که در آن کربوهیدرات بیشتری مصرف می‌کنید.

رژیم کتوژنیک هدفمند

این رژیم کتو به فرد فرصت می‌دهد که کربوهیدرات را در حین تمرین و ورزش مصرف کند.

رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا

این رژیم شباهت زیادی به رژیم کتو استاندارد دارد. ولی این رژیم سهم پروتئین بیشتری دارد. رژیم کتوژنیک پروتئین بالا از ۶۰% چربی، ۳۵% پروتئین و ۵% کربوهیدرات تشکیل می‌شود.

منبع: https://www.dietforme.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۱۳:۵۰ توسط:Admin موضوع: جراحی لاغری نظرات (0)

برنامه غذایی خوب برای بارداری چه ویژگی هایی دارد؟

رژیم غذایی سالم بخش مهمی از سبک زندگی سالم در همه زمان‌هاست، اما در دوران بارداری و قبل از آن، حیاتی‌تر هم هست. رژیم غذایی بارداری مناسب به سلامت شما و رشد بهتر جنین‌تان کمک می‌کند.

در رژیم بارداری نیازی نیست که خود را محدود کنید، اما مهم است که هر روز انواع غذاهای مختلف بخورید و مواد مغذی کافی و مورد نیاز خود و جنین را دریافت کنید.

بهترین کار این است که ویتامین‌ها و مواد معدنی را از غذاهایی که می‌خورید دریافت کنید، اما زمانی که باردار هستید شاید لازم باشد (زیرنظر پزشک) مکمل نیز مصرف کنید تا مطمئن شوید همه مواد معدنی مورد نیازتان را دریافت می‌کنید. اکنون مهم‌ترین ویژگی‌های یک رژیم غذایی بارداری خوب را می‌آوریم.

به قدر کافی و لازم کالری دارد!

احتمالاً متوجه خواهید شد که بیشتر از حد معمول گرسنه می‌شوید، اما نیازی نیست دوبرابر غذا بخورید؛ حتی اگر منتظر دوقلو هستید. سعی کنید هر روز یک صبحانه سالم بخورید، تا به میان وعده‌هایی که دارای چربی و قند بالا هستند، میل پیدا نکنید.

شامل میان وعده‌های سالم است!

در رژیم غذایی بارداری، میان وعده برای مادر باردار مهم است. اگر بین وعده‌های غذایی‌تان، گرسنه می‌شوید، سعی کنید از میان وعده‌های حاوی چربی و یا قند بالا مانند شیرینی‌ها، بیسکویت‌ها، چیپس یا شکلات استفاده نکنید. در عوض، خوراکی‌های سالم‌تری انتخاب کنید.

بیشتربخوانید... محاسبه bmi چیست

دارای مواد معدنی و مغذی کافی است!

سعی کنید منابع لبنی مانند شیر، پنیر، فروم فریس (پنیر خامه‌ای کم چرب) و ماست را در رژیم غذایی بارداری خود مصرف کنید، چراکه این منابع، حاوی کلسیم و سایر مواد مغذی مورد نیاز شما و کودک‌تان هستند. تا حد امکان انواع غذاهای کم چرب را انتخاب کنید. ضمنا برخی از پنیرها هستند که باید در رژیم بارداری از آنها اجتناب کنید، از جمله پنیرهای پاستوریزه نشده.

منبع: مجله اینترنتی رژیم های لاغری


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۵۷:۴۴ توسط:Admin موضوع: جراحی لاغری نظرات (0)

6 مرحله عمل اسلیو معده

مرحله اول: ارزیابی اولیه

اولین قدم قبل از تصمیم گرفتن و شروع مراحل جراحی اسلیو معده این است که مطمئن شوید آیا کاندید مناسبی برای جراحی لاغری هستید یا خیر؟ سازمان جهانی سلامت چندین معیار برای انتخاب این کاندید تعیین کرده است که جراح لاغری و موسسه بیمه با توجه با این معیار ها فرد را ارزیابی می کنند.

مرحله دوم: پیدا کردن جراح لاغری

پس از کاندید شدن برای جراحی اسلیو معده باید از جراح لاغری مورد نظر خود وقت مشاوره اولیه دریافت کنید. همچنین می توانید با افرادی که قبلا این جراحی را داشتند، صحبت کنید. در طول جلسه مشاوره، جراح لاغری توضیحاتی درباره نحوه انجام عمل، روش های موجود برای جراحی لاغری، هزینه عمل جراحی لاغری و معایب و مزایای هر یک به بیمار می دهد.

?برای آشنایی با رژیم شوک سه روزه اینجا کلیک کنید.

مرحله سوم: مراجعه به متخصص تغذیه

بخشی از اهداف بلند مدت بیمار، تغییر رژیم غذایی پس از جراحی لاغری است. متخصص تغذیه رژیم جدیدی را برای بیمار تعیین می کند که باید قبل و بعد از جراحی اسلیو معده رعایت شود. علاوه بر این از بیمار خواسته می شود که قبل از جراحی ورزش را نیز بر اساس توانایی و شرایط سلامت خود، آغاز کند.

مرحه چهارم: رسیدن به هدف کاهش وزن قبل از جراحی لاغری

در برخی موارد ممکن است جراح لاغری به بیمار پیشنهاد کند که قبل از جراحی لاغری کمی وزن کم کند. هر میزان وزنی که قبل از جراحی کم می کنید نشان دهنده ی اراده شما برای کاهش وزن می باشد. علاوه بر آن، کاهش وزن قبل از جراحی لاغری می تواند خطرات عمل را بسیار کاهش دهد.

مرحله پنجم: در حین جراحی

اسلیو معده معمولا با روش لاپاراسکوپی و برش های کوچک روی شکم انجام می شود. این روش در مقایسه با جراحی باز مزایای بسیاری دارد. فواید عمل اسلیو شامل بهبود سریع، کاهش درد، خونریزی، جراحت و کوتاه بودن دوره نقاهت عمل اسلیو معده می باشد. جراح ۲ تا ۵ برش کوچک روی شکم بیمار ایجاد می کند و لاپاراسکوپ و دیگر ابزار جراحی از طریق این سوراخ ها وارد شکم و معده بیمار می شوند.

بیشتربخوانید... مدت زمان بستری شدن بعد از عمل لاغری اسلیو

مرحله ششم: پس از جراحی لاغری

 پس از گذراندن مراحل جراحی اسلیو معده ، بیمار احتمالا بین یک تا دو روز در بیمارستان بستری می شود. ممکن است معده تا چند روز ملتهب و دردناک باشد که پزشک در این دوره برای تسکین درد مسکن تجویز می کند. می توانید یک روز پس از جراحی مصرف مایعات رقیق را آغاز کنید. جراح رژیم غذایی بخصوصی به شما می دهد که پیروی از آن بسیار مهم است. در ابتدا کمی طول می کشد که معده جدید تان به جامدات عادت کند. به این ترتیب طی دو هفته اول پس از جراحی لاغری، رژیم غذایی تنها به مایعات محدود می شود و پس از هفته دوم غذاهای نیمه جامد، پوره ای، و کم کم جامد وارد رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده خواهند شد.

جهت آشنایی با انواع روش ها و عمل های لاغری کلیک کنید.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۳۵:۲۹ توسط:Admin موضوع: جراحی لاغری نظرات (0)