دانستني ها دانستني ها .

دانستني ها

رژيم كتوژنيك يا رژيم كتو چيست؟!

رژيم كتوژنيك يك نوع رژيم غذايي است كه احتمالا نام آن را بسيار شنيده‌ايد. رژيم كتو نه تنها در  كاهش وزن سريع  تاثير مي‌گذارد، بلكه متابوليسم را نيز تغيير مي‌دهد.

در رژيم كتوژنيك، مصرف كربوهيدرات را به مقدار بسيار ناچيزي مي رسانند (حدود ۵٪) و ميزان مصرف چربي را بسيار افزايش مي‌دهند (حدود ۷۵٪) و همچنين پروتئين را به ميزان متوسطي در وعده‌هاي غذايي نگه مي‌دارند (حدود ۲۰٪).

اين رژيم غذايي را رژيم كتوژنيك استاندارد يا SKD مي‌نامند. هرم غذايي كتوژنيك تقريبا برعكس هرم غذايي عادي عمل مي‌كند، به اين شكل كه چربي‌ها از بالاي هرم به پايين آن منتقل شده و كربوهيدرات به سر هرم مي‌رود. در اين رژيم غذايي مي‌توانيد از برخي ميوه‌ها، انواع گوشت‌هاي پرچرب، تخم مرغ، خامه، كره، روغن و... استفاده كنيد و نيازي به حذف وعده‌هاي غذايي يا كم كردن آن‌ها نداريد؛ بلكه با تغيير نوع غذاي مصرفي، متابوليسم خود را تغيير مي‌دهيد. اين رژيم معمولا به چهار شكل مختلف تجويز مي شود اما رژيم كتوژ استاندارد و كتوژنيك با پروتئين بالا از اشكال رايج آن هستند.

بيشتربخوانيد... رژيم هاي محدوديت كالري

انواع رژيم كتوژنيك

1. رژيم كتوژنيك استاندارد : همانطور كه گفت رايج‌ترين نوع اين رژيم است با مصرف ۵٪ كربوهيدرات، ۲۰٪ پروتئين و ۷۵٪ چربي.

2. رژيم كتو دوره‌اي : همانطور كه از نام آن پيداست، در اين روش دوره‌هايي با مصرف بيشتر كربوهيدرات وجود دارد.

3. رژيم كتوژنيك هدفمند : در اين رژيم براي كساني كه ورزش‌هاي سبك انجام مي‌دهند، نزديك زمان ورزش، كربوهيدرات بيشتري مصرف مي‌شود.

4. رژيم كتو با پروتئين بالا: در اين رژيم ميزان مصرف پروتئين اندكي افزايش پيدا مي‌كند و از مصرف چربي كم مي‌شود؛ يعني مصرف ۵٪ كربوهيدرات، ۳۵٪  پروتئين و ۶۰٪ چربي.

بيشتربخوانيد... روش هاي سم زدايي

اين رژيم‌ها تنها تفاوت‌هاي اندكي دارند كه در صورت تشخيص متخصص تغذيه براي شما ميزان مصرف مواد غذايي تنظيم مي‌شود و بهتر است از هر رژيمي به همان صورت كه برنامه گرفته‌ايد، پيروي كنيد تا به بدن شما آسيبي وارد نشود و بتوانيد به وزن دلخواه خود برسيد.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۵۲:۲۷ توسط:Admin موضوع: جراحي لاغري نظرات (0)

تخصص ارتودنسي چيست؟

ارتودنتيست متخصص دندانپزشكي است كه به تشخيص و درمان بي نظمي‌هاي دهان مي‌پردازد. هدف از درمان‌هاي ارتودنسي بهبود نحوه عملكرد دندان‌ها، فك‌ها و همچنين لبخند يا ظاهر فرد است. دندان‌هاي كج يا نامرتب را صاف و مشكلات بايت‌ها را برطرف مي‌كنند تا مطمئن ‌شوند كه فك‌ها به درستي در يك راستا قرار دارند.

يك متخصص ارتودنسي پس از گذراندن مدرك عمومي دندانپزشكي، ۳ سال آموزش تخصصي اضافي را در دانشگاه تكميل مي‌كند.

ارتودنتيست‌ها گاهي اوقات به عنوان بخشي از يك تيم به همراه دندانپزشكان و جراحان فك و صورت براي بهبود سلامت دهان و رفع مشكلات فك همكاري مي‌كنند.

تفاوت بين ارتودنتيست و دندانپزشك چيست؟

دندانپزشك عمومي مانند پزشك عمومي خانواده است. آنها متخصصان بهداشتي بسيار ماهري هستند كه مي‌توانند شرايط نامناسبي كه روي دندان، دهان و لثه شما تأثير مي‌گذارد، تشخيص داده و درمان كنند.

ارتودنتيست‌ها دندانپزشكاني هستند كه آموزش‌هاي تكميلي در زمينه ارتودنسي، رشد و تكامل صورت، زيست شناسي و بيومكانيك دارند. آنها در تمام گزينه‌ها و فناوري‌هاي درمان ارتودنسي براي كودكان، نوجوانان و بزرگسالان متخصص هستند. براي مثال، متخصص ارتودنسي مي‌تواند دندان‌ها و فك‌هاي در حال رشد كودك شما را بررسي كند.

چه زماني به متخصص ارتودنسي مراجعه كنم؟

بررسي اوليه براي ارتودنسي ثابت هميشه ايده خوبي است. متخصصان ارتودنسي به كودكان ۷ تا ۱۰ ساله توصيه مي‌كنند براي بررسي به يك متخصص ارتودنسي مراجعه كنند. متخصصين ارتودنسي كودكان، نوجوانان و بزرگسالاني كه دندان‌هايشان كج است يا فك‌هايشان به درستي تراز نشده درمان مي‌كنند. اغلب مشكلات بايت، ناشي از منطبق نشدن دندان‌هاي بالا و پايين با ارتودنسي درمان مي‌شود.

چه كساني به ارتودنسي نياز دارند؟

علائمي كه نشان مي‌دهد شما يا فرزندتان مي‌توانيد از مراجعه به متخصص ارتودنسي در كرج و تهران بهره مند شويد عبارتند از:

مشكل يا درد با گاز گرفتن يا جويدن

مشكلات تنفس از راه دهان يا خروپف

مشكلات گفتاري

از دست دادن زودرس دندان‌هاي شيري به دليل پوسيدگي يا ضربه

مكيدن شست

متخصص ارتودنسي چه مشكلاتي را برطرف مي‌كند؟

متخصص ارتودنسي مي‌تواند ظاهر دندان‌هاي شما را در موارد زير بهبود بخشد:

دندان‌هايي كه هنگام گاز گرفتن يا لبخند زدن به درستي به هم نمي رسند.

دندان‌هاي كج، ناهموار، بيرون زده يا شلوغ

آندربايت يا اوربايت

فك‌ها و دندان‌هايي كه نسبت به بقيه قسمت‌هاي صورت نامتناسب هستند.

درمان ارتودنسي براي صاف كردن دندان‌ها و اصلاح بايت مي‌تواند ۱۸ ماه يا بيشتر طول بكشد. زيرا بايد دندان‌ها به تدريج به سمت تراز صحيح حركت كنند.

رايج ترين درمان ارتودنسي كه معمولاً در نوجوانان انجام مي‌شود، صاف كردن يا تراز كردن دندان‌هاست. ارتودنتيست شما بريس‌هاي فلزي يا ترازهاي شفاف را به دندان‌ها مي‌چسباند. ممكن است وسايل ديگري مانند صفحات انبساط، مهاربندها يا فنرهاي تصحيح كننده گاز گرفتن نيز بر روي دندان‌ها نصب شود.

بزرگسالان ترجيح مي‌دهند از بريس‌هاي لينگوال استفاده كنند كه در داخل دندان‌ها نصب مي‌شوند. برخي از افراد نيز براي بستن شكاف وسيع بين دندان‌هاي خود يا بهبود ظاهر لبخند خود به ارتودنتيست مراجعه مي‌كنند.

منبع: متخصص ارتودنسي در سعادت آباد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۴۶:۴۹ توسط:Admin موضوع: اسپانسر نظرات (0)

چرا بايد درمان ارتودنسي انجام دهيم؟

انسان ها از هزاران سال قبل، پيش از آن كه ارتودنسي دندان به عنوان رشته تخصصي دندانپزشكي در سال 1900 مطرح شود، براي صاف كردن و مرتب كردن دندان هايشان تلاش مي كردند.

هر چند درمان ارتودنسي اغلب ظاهر صورت را تحت تأثير قرار مي دهد و صرفاً در برخي موارد به دلايل زيبايي انجام مي شود اما اين درمان در درجه اول براي اصلاح مشكلات سلامتي دهان و دندان و اطمينان از عملكرد صحيح فك و صورت مورد استفاده قرار مي گيرد. دندان هاي مرتب قرار گرفته كه در صورت بسته بودن دهان به شكل مناسب روي هم قرار مي گيرند باعث سهولت در بهداشت دهان مي شوند و فرد را قادر مي سازند تا مواد غذايي را بطور سالم و صحيح بجود. در نتيجه هدف از درمان ارتودنسي دستيابي به دندان هايي مرتب و سالم به منظور بالا بردن بهداشت، جلوگيري از پوسيدگي، استفاده سالم در بلند مدت از آن ها، علاوه بر ايجاد يك طرح لبخند ايده آل و ظاهري مناسب مي باشد

بيشتربخوانيد.... ارتودنسي دندان چه مدت طول مي‌كشد؟

نتيجه درمان ارتودنسي

اصلاح دندان هايي كه در لثه چرخيده اند، كج شده اند و يا ناهماهنگ با يكديگر قرارگرفته اند و حركت دادن آن ها به يك موقعيت مناسب. تصحيح فاصله بين دندان ها تصحيح مشكلات جويدن تنظيم فكين كه بطور مناسب روي هم قرارگيرند.

بيشتربخوانيد.... مزايا ارتودنسي دندان

مال اكلوژن (دندان هاي نامرتب)

تعداد كمي از افراد دندان هاي متقارن و طرح لبخند ايده آل دارند. ويژگي هاي يك لبخند ايده آل عبارتند از:

تمامي دندان ها به راحتي، بدون فشار و فاصله كنار هم قرار گرفته باشند. دندان ها نچرخيده، پيچ نخورده و به سمت جلو و عقب متمايل نشده باشند. دندان هاي فك بالا كمي بر روي دندان هاي فك پايين هم پوشاني داشته باشند. نقاط و شيارهاي دندان هاي آسياب فك بالا بطور مناسب بر روي شيارهاي دندان هاي آسياب فك پايين قرار گرفته باشند. 

انواع مال اكلوژن شلوغي، كجي و يا دندان هاي نامرتب و ناصاف دندان هاي اضافي و يا دندان هاي كشيده شده مشكل در جويدن فك هايي كه روي هم قرار نگرفته اند… در صورت نامرتبي دندان ها فك ها نيز نمي توانند بطور صحيح روي هم قرار گرفته و جفت شوند در نتيجه باعث ايجاد فشار اضافي روي عضلات فك و موجب بروز بيماري هاي مفصل گيجگاهي فكي(TMJ)، سردرد هاي شديد، درد در ناحيه گردن و شانه مي شوند.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۳۷:۳۱ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

جزئياتي هر چند ساده درباره ي دندان هاي شيري

به طور معمول دندان هاي شيري از شش ماهگي شروع به رشد و بيرون زدن از لثه مي كنند. اما نوزاداني هم هستند كه از دو ماهگي دندان هايشان رشد مي كند. البته بعضي از بچه ها هم هستند كه تا هجده ماهگي دندان ندارند و بعد از هجده ماهگي شروع به دندان آوردن مي كنند.

بيشتربخوانيد... رژيم غذايي در ارتودنسي

كه البته اين بچه ها بايد تحت نظر پزشك متخصص و دندانپزشك كودكان باشند. شروع رشد دندان ها و بالا آمدن آن ها از لثه، معمولا از دندان هاي جلويي و پايين شروع مي شود كه باز هم در اين مورد استثنائات خاصي وجود دارد و بعضي ها چند دندان را با هم مي آورند. وقتي دندان ها رشد مي كنند و وارد لثه مي شوند، براي اينك از لثه بيرون بيايند، فشار زيادي به لثه وارد مي كنند و همين فشار باعث ايجاد التهاب و قرمزي و در بعضي مواقع، چيزي شبيه تاول بر روي لثه مي شود. بيشتر بخوانيد... كامپوزيت دندان بيشترين كلافگي براي بچه ها، بالا اوردن دندان اول است. اما به نسبت ممكن است دندان هاي آسياب به دليل داشتن سطح مقطع بزرگ تر، فشار بيشتري به لثه وارد كنند و نهايتا درد بيشتري هم داشته باشند. همان طور كه گفتيم دندان هاي آسياب به دليل داشتن سطح مقطع بزرگ تر، مثل دندان هاي ديگر نمي توانند راحت لثه را بشكافند، به همين دليل، التهاب و درد آن ها به مراتب بيشتر مي باشد. رشد دندان هاي شيري معمولا تا سي ماهگي ادامه پيدا مي كند و تعداد دندان ها در اين ماه، به بيست عدد مي رسد.

بيشتربخوانيد .... موارد اورژانسي حين درمان ارتودنسي

علائم رويش دندان هاي شيري

چه بخواهيم و چه نخواهيم، رشد دندان هاي شيري در دوران نوزادي، مرحله ي سختي است. معمولا از علائمي مانند كلافگي و خستگي كودك به دليل دردهاي لثه، نخوردن غذا، ريختن آب دهن كودك به صورت ناخودآگاه، برآمدگي و التهاب بر روي لثه، جويدن و بردن انگشتان و كل دست در دهان و خاراندن گوش و پشت سر توسط كودك كه دليلش خارش و دردي است كه نوزاد بر روي لثه هاي انتهايي خود احساس ميكند.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۳۳:۲۷ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

تزريق فيلر يا ژل براي رفع قوز و اصلاح فرم بيني از جراحي بهتر است

جراحي زيبايي بيني هميشه روند بي نقصي نخواهد بود و اصلاح نقايص ايجاد شده پس از جراحي مي تواند بسيار دشوار باشد. در نتيجه استفاده از ژل به مقدار كم براي درمان برخي اشكالات خاص بيني، به روشي مناسب براي اصلاح مشكلات ايجاد شده پس از جراحي براي بيني تبديل شده است. بعلاوه برخي بيماران كه مايل به انجام عمل جراحي نيستند و يا امكان جراحي را ندارند، استفاده از تزريق ژل براي رفع قوز و اصلاح فرم بيني مي تواند رويكرد جايگزين جراحي براي آنها باشد.

مزايا

مزاياي بسياري براي رفع قوز بيني با استفاده از تزريق ژل وجود دارد كه برخي از آنها عبارتند از:

بهترين گزينه براي بيني هايي كه زياد دراز نيستند و آنهايي كه نوك افتاده دارند.
اصلاح تمامي اشكالات جزئي انحراف بيني
ساده بودن اين تكنيك
اجراي ساده
روشي بدون هزينه هاي گزاف، خطر بيهوشي و زمان ريكاوري
جايگزيني براي جراحي
استفاده از ژل هاي زيست تجزيه پذير و زيست سازگار
ترميم سريع هر گونه اشتباه (در صورت وقع)
خودداري از هرگونه آزمايش پوستي
بازيابي شكل و خاصيت ارتجاعي بافت، مشابه بيني جوانان
از چه موادي به عنوان ژل تزريقي در رفع قوز و اصلاح فرم بيني استفاده مي شود؟

چهار نوع ژل براي تزريق ژل بيني استخواني در رفع قوز و اصلاح فرم بيني وجود دارد:

كلاژن هاي بدست آمده از بدن انسان

اين نوع از ژل داراي ايمني زايي كمتري است و آزمايشات آلرژي براي آنها مورد نياز نيست. متاسفانه آنها ماندگاري بالايي ندارند و تابحال در بيني استفاده نشده اند.

هيالورونيك اسيد (HA)

هيالورونيك اسيد (HA) يك مولفه طبيعي از بافت هاي ارتباطي انسان است كه احتمال بروز ايمني زايي را حداقل مي كند. اين ماده داراي ماندگاري بالاتري است. HA در سال 2003 توسط سازمان غذا و دارو (FDA)ي امريكا براي پر كردن چين و چروك هاي خفيف تا شديد اطراف بيني و دهان تاييد شد. از HA مي توان در تيغه بيني، فرورفتگي بالاي بيني و شكل دهي به نوك بيني استفاده كرد و نتايج خوبي هم گرفت.

بيشتربخوانيد... انواع شيوه هاي ليفت كردن بيني

ژل كلسيم هيدروكسي آپاتيت

كلسيم هيدروكسي آپاتيت (CaHA) يك ماده معدني در استخوان است و در كاربردهاي پزشكي مختلفي مورد استفاده قرار گرفته است. اين يك ماده غيرايمني زا است و ماندگاري طولاني تري دارد. از CaHA در تيغه بيني و فرورفتگي بالاي بيني استفاده شده است و نتايج خوبي در طول يك سال پس از تزريق ژل نشان داده است.

سيليكون

سيليكون يك ماده مصنوعي و بيجان است. سيليكون مايع به منظور ايجاد يك بافت نرم دائمي، معمولا به لايه زيرپوستي تزريق مي‌شود.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۲۹:۲۳ توسط:Admin موضوع: زيبايي نظرات (0)

آيا ارتودنسي باعث لق شدن دندان مي شود؟

احساس لق شدن دندان ها بعد از ارتودنسي، يكي از اتفاقاتي است كه بعد از ارتودنسي ممكن است اتفاق بيفتد. به طور كلي، ارتودنسي يكي از خدمات دندان پزشكي است كه به واسطه ي آن، تمامي دندان هاي فك بالا و پايين مرتب كنار همديگر قرار ميگيرند. ارتودنسي دندان نيز مانند ايمپلنت دندان، بليچينگ دندان، كامپوزيت دندان، لمينت دندان، پروتز دندان، ترميم دندان و هر پروسه ي درماني ديگري، دوره ي درمان، دوره ي نقاهت، مزايا و معايب خاص خودش را دارد كه لق شدن دندان يكي از معايب آن مي باشد.

بيشتربخوانيد... دندانپزشكي كودكان و اطفال

لق شدن دندان ها در طول ارتودنسي

گفتيم كه از ارتودنسي براي مرتب كردن دندان ها استفاده مي شود. زمان كه براكت هاي نظم دهنده بر روي دندان ها نصب مي شوند، براي اينكه بتوانند دندان ها را به محل درست و مناسب و اصلي خود بازگردانند، بايد به آن ها فشار وارد كنند. فشار ناشي از براكت ها دندان را جابجا مي كند اما دندان ها براي جابجايي ابتدا بايد كمي خودشان را لق كنند تا بتوانند به راحتي حركت كنند. بنابراين جاي نگراني براي لق شدن دندان ها در طول ارتودنسي وجود ندارد. در واقع مي توان گفت كه احتمال لق شدن ماندن دندان ها بعد از ارتودنسي بسيار كم بوده و اين لق شدن در طول ارتودنسي اصلا نگران كننده نيست.

بيشتربخوانيد... دندانپزشكي زيبايي چيست

عوامل لق كننده ي دندان در طول ارتودنسي

يكي از مهم ترين عواملي كه ممكن است باعث لق شدن دندان ها شود، نحوه جاگذاري سيم ها و كلا سيستم ارتودنسي در داخل دهان است. گاهي اوقات فشار ناشي از اين اتصالات آنقدر زياد مي شود كه شخص درد بي وقفه را حس ميكند. مورد دومي كه لق شدن دندان را به همراه دارد. زياد بودن تعداد دندان هاست. هر چقدر تعداد دندان هاي نا منظم موجود در دهان زياد باشد، به همان نسبت حس لق شدگي دندان ها بيشتر بوده و زمان بيشتري براي جابجايي دندان ها وجود دارد. مورد آخري كه لق شدن دندان را به همراه دارد، بيماري هاي لثه هستند.

بيشتربخوانيد... ارتوسرجري چيست

آيا لق شدن دندان بعد از اتمام ارتودنسي همچنان ادامه دارد؟

گفتيم كه دندان ها براي اينكه بتوانند راحت در طي ارتودنسي حركت كنند، بايد كمي لق شوند و اين موضوع كاملا طبيعيست. پس از اينكه دندان ها در جايگاه اصلي خودشان قرار گرفتند، ارتودنسي برداشته و فشار ناشي از براكت ها نيز از روي دندان ها برداشته ميشود. نهايتا فك شكل كامل خود را ميگيرد و ديگر حس لقي دندان ها از بين مي رود. تنهاي كاري كه فرد بايد انجام دهد، استفاده از نگهدارنده ميباشد.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۲۱:۰۳ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

اصول برنامه غذايي براي چاق شدن

براي افزايش وزن، بايد در رژيم چاقي خود مواردي را رعايت كنيد تا به تدريج سبب افزايش وزن شما شود. البته مجددا تاكيد ميكنيم مواردي كه در ادامه گفته ميشود اصول كلي برنامه غذايي براي چاق شدن است و اين موارد در هر شخص با توجه به رژيم لاغري كودكان و بزرگسالان آن ميتواند تغيير كند. اما در اكثر افراد رعايت موارد گفته شده در رژيم غذايي، ميتواند منجر به افزايش وزن تدريجي شود.

انرژي دريافتي، مهم ترين اصل در برنامه غذايي براي افزايش وزن

مقدار انرژي مصرفي شما يكي از مهمترين عوامل تاثير گذار بر روي وزن است. زماني كه شما به اندازه كافي غذا نخوريد و يا انرژي دريافتي شما به اندازه كافي نباشد، بدن مجبور ميشود از ذخاير بدن براي تامين انرژي خودش استفاده كند و در نتيجه شما افزايش وزن نخواهيد داشت. پس دريافت انرژي كافي اولين و مهترين قسمت برنامه غذايي افزايش وزن است.

البته شايد سخت ترين قسمت برنامه غذايي براي افزايش وزن هم دريافت انرژي كافي باشد. زيرا افراد لاغر ممكن است اشتهاي كافي براي مصرف كافي غذا نداشته باشند و يا نتوانند حجم مناسبي از انواع غذاها را در رژيم چاقي خود بگنجانند. بنابر اين افزايش كالري مصرفي به اين سادگي ها نيست و بايد غذاهايي را انتخاب كنيد كه انرژي زيادي را در حجم كم براي شما فراهم كنند.

بيشتربخوانيد... رژيم پروتئين

براي چاق شدن كربوهيدرات هاي پيچيده مصرف كنيد

كربوهيدرات ها منبع اصلي تامين انرژي در بدن هستند. شما به ازاي مصرف هر ۱ گرم كربوهيدرات در برنامه غذايي براي افزايش وزن، حدود ۴ كالري انرژي دريافت ميكنيد. از طرفي كربوهيدرات ها از جمله منابع ارزان قيمتي هستند كه به آساني ميتوانيد به رژيم چاقي خود آنها را اضافه كنيد.

ما به طور كلي دو نوع كربوهيدرات داريم كه ميتوانيم از آنها در رژيم افزايش وزن استفاده كنيم. كربوهيدرات هاي پيچيده مثل نان و غلات، ميوه ها، سبزيجات نشاسته اي و لبنيات. و كربوهيدرات هاي ساده مثل قند و شكر، نوشابه ها، شربت، آبميوه، كيك، بيسكوييت و... . توصيه ميكنيم در رژيم براي افزايش وزن از كربوهيدرات هاي پيچيده استفاده كنيد كه ويتامين ها و مواد معدني بيشتري داشته و به افزايش سلامت شما هم كمك ميكنند. گرچه استفاده از كربوهيدرات هاي ساده هم ميتوانند به افزايش وزن شما كمك كنند اما ترجيحا كمتر از ۱۰% كالري دريافتي شما از اين كربوهيدرات ها باشد.براي عضله سازي در حين افزايش وزن، پروتئين مصرف كنيد

چربي هاي سالم، كليد افزايش وزن و چاق شدن

چربي ها را ميتوان در زمره پركالري ترين مواد خوراكي در نظر گرفت. هر ۱ گرم چربي حدود ۹ كالري انرژي دارد و بيش از ۲ برابر ۱ گرم كربوهيدرات براي شما انرژي فراهم ميكند. البته توصيه ما اين است كه از چربي هاي سالم در برنامه غذايي براي افزايش وزن استفاده كنيد و چربي هاي اشباع شده يا چربي هاي ترانس را در رژيم چاقي خود مصرف نكنيد.

بيشتربخوانيد... رژيم لاغري سريع

اهميت ريزمغذي ها در رژيم غذايي براي چاق شدن

همانطور كه در ابتداي صحبت ها هم گفتيم، بدن شما براي افزايش وزن به ريزمغذي ها از جمله مواد معدني و ويتامين ها نياز دارد. برخي از اين ريز مغذي ها در افزايش اشتها، برخي از آنها در چرخه انرژي و برخي ديگر در تنظيم متابوليسم بدن نقش دارند و دريافت كافي آنها در برنامه غذايي براي افزايش وزن مهم است.

بيشتربخوانيد... رژيم فستينگ چيست؟

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۱۷:۲۵ توسط:Admin موضوع: جراحي لاغري نظرات (0)

رژيم شوك چيست؟

رژيم‌هاي شوك، رژيم‌هاي شديد و كوتاه‌مدتي هستند كه هدف آنها كمك به كاهش وزن قابل توجه در مدت زمان كوتاه است. اين رژيم‌ها اغلب شامل محدوديت شديد كالري، روزه‌داري يا حذف گروه‌هاي غذايي خاص مي‌شود. هدف اصلي اين رژيم‌ها دريافت كم كالري مورد نياز بدن است كه باعث كاهش وزن مي‌شود. گاهي اوقات به اين رژيم، رژيم كراش هم مي‌گويند.

احتمالا اگر به دنبال گرفتن اين شكل از رژيم غذايي بوده‌ايد، عنوان‌هايي مثل رژيم شوك 30 روزه، رژيم شوك 90 روزه، 14 روزه يا 7 روزه را شنيده‌ايد. همه اين رژيم‌ها از يك اصل پيروي مي‌كنند: شما حق نداريد به غير از ماده يا مواد غذايي محدود تعيين شده، ماده غذايي ديگري مصرف كنيد.

بيشتربخوانيد... رژيم دش

درك منطق پشت رژيم‌هاي شوك

براي درك بهتر اثرات رژيم‌هاي شوك بر بدن، فهميدن منطق آن از نظر علمي ضروري است. در ادامه بيشتر توضيح مي‌دهيم.

هنگامي كه بدن كاهش ناگهاني و شديد كالري دريافتي را تجربه مي‌كند، با تجزيه گليكوژن ذخيره شده براي تامين انرژي پاسخ مي‌دهد. در اين فرآيند آب بدن آزاد مي‌شود كه كاهش وزن سريع را به همراه دارد. با اين حال، اين كاهش وزن اوليه در درجه اول وزن آب است و نه كاهش چربي.

 بدن حتي تحت محدوديت دريافت كالري هم به كار خود ادامه مي دهد، در نتيجه شروع به تجزيه بافت عضلاني براي تامين انرژي مي‌كند و عضلاتش را كم‌كم از دست مي‌هد. بنابراين كاهش وزن، در نتيجه از دست رفتن بافت عضلاني اتفاق مي‌افتد.

بيشتربخوانيد... رژيم مناسب افراد ديابتي چيست؟

فوايد رژيم شوك چيست؟

افرادي كه اين رژيم را پيشنهاد مي‌كنند، موارد زير را به عنوان فوايد آن قبول دارند.

1)     كاهش وزن سريع

رژيم‌هاي شوك به دليل كمبود دريافت كالري قابل توجهي كه ايجاد مي‌كنند، مي‌توانند منجر به كاهش وزن سريع شوند. اين ويژگي براي افرادي كه تنها چند‌كيلو اضافه وزن دارند و مي‌خواهند نتايج فوري ببينند، ممكن است انگيزه بخش باشد.

2)     استمرار و تعهد كوتاه‌مدت

 از آنجايي كه اين رژيم‌هاي شوك براي استفاده كوتاه‌مدت طراحي شده‌اند، ممكن است براي افرادي كه نمي‌توانند برنامه رژيم‌هاي طولاني‌مدت را تحمل كنند و آمادگي تغيير سبك زندگي طولاني‌مدت را ندارند، جذاب باشند.

3)     سم زدايي

 برخي از رژيم‌هاي شوك ادعا مي‌كنند كه با مصرف يك ماده غذايي خاص (مثلا انگور) در مدت 2 هفته به حذف سموم و ارتقاي سلامت كلي بدن كمك مي‌كنند. بايد توجه كنيد كه جداي از تجربه شخصي افراد، شواهد علمي بسيار محدودي براي اثبات اين شكل از ادعاها وجود دارد.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۲۲:۴۱ توسط:Admin موضوع: جراحي لاغري نظرات (0)

اسليو معده؛ محبوب ترين روش لاغري

عمل جراحي اسليو معده از جديدترين شيوه هاي كاهش وزن با حداقل تهاجم است كه طرفداران زيادي پيدا كرده است، دليل استقبال مردم از جراحي چاقي اسليو معده اين است كه نتايج بدست آمده از بيماران بعد از انجام جراحي بسيار اميدوار كننده است و فرد با رعايت رژيم غذايي مناسب اسليو و فعاليت ورزشي سبك بعد از عمل مي تواند تا ۸۰ درصد اضافه وزن خود را كاهش دهد.

مراحل پذيرش بيمار و تكميل مدارك

وقتي وارد بيمارستان شديد بايد به قسمت پذيرش و بستري رفته و چند فرم اداري براي روند جراحي را پر كنيد كه اين روند حدوداً ۳۰ تا ۴۰ دقيقه زمان مي‌برد.

معمولا زمان نهايي كردن وقت جراحي اسليو معده، جراح به شما مي‌گوييد كه  چه ساعتي در بيمارستان جهت پذيرش و بستري حاضر باشيد.

ورود به بخش و بستري جهت عمل اسليو

بعد از اتمام كارهاي اداري مربوطه، پرستار از شما مي‌خواهد تا كمي منتظر بمانيد تا شما را براي ورود به بخش بستري آماده كنند.

بيشتربخوانيد... مدت زمان بستري شدن بعد از عمل اسليو چقدر است

اگر‌به موقع در بيمارستان حاضر شده باشيد، شما بعد از مراحل پذيرش با كمك يك پرستار به بخش بستري روزانه مي‌رويد. در آنجا معاينات قبل از عمل را انجام مي‌دهيد و مشاوره پزشكي ميگيرد و لباس‌ مخصوص اتاق عمل به شما داده مي‌شود و شما بايد جوراب ضدلخته خون را بپوشيد و منتظر بمانيد تا نوبت جراحي شما برسد، اين مراحل حدودا ۱ ساعت زمان ميبرد. اما اين زمان‌ها تقريبي تخمين زده شده اند و ممكنه كمي بيشتر و يا كتر طول بكشيد اما شما بايد تمامي اين مراحل را طي كنيد تا بتوانيد براي انجام جراحي به اتاق عمل برويد.

ساير مقالات مهم ... بي اختياري ادرار كودكان در روز

مشاوره پزشكي قبل از عمل

قبل از جراحي اسليو معده پزشك بايد مطمئن باشد كه بدن شما آماده عمل جراحي است و به همين دليل پيش از رفتن به اتاق عمل علائم موارد زير چك و بررسي مي‌شود.

منبع: https://www.bimarestaan.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۲۸:۴۳ توسط:Admin موضوع: جراحي لاغري نظرات (0)

بيماري چاقي چيست؟

بيماري چاقي، بيماري است كه به موازات ظهور ابنا بشر به‌طور پيوسته در سراسر دنيا مشاهده مي‌شود.  مثلاً در مطالعه‌اي كه بين جمعيت بزرگ‌سال ايالات‌متحده انجام شد، ۴۲.۴ درصد جمعيت مبتلا به بيماري چاقي بودند. اين بيماري وراي عوارض جسمي آن مي‌تواند از نظر روحي نيز فرد را تحت تأثير قرار دهد. افسردگي و پايين آمدن عزت‌نفس از جمله مشكلاتي است كه مي‌تواند بعد از ابتلاي به چاقي پديدار شود. پيامد اين موارد مي‌تواند كاهش توليد و بهره‌وري در اجتماع منجر شود. ازاين‌رو بيماري چاقي مشكلي است كه  به جز فرد و خانواده، جامعه را نيز به شدت تحت تأثير قرار مي‌دهد

بيشتربخوانيد... نشتي اسليو

روش‌هاي مبارزه با بيماري چاقي

راه مختلفي براي كنترل چاقي به كار گرفته مي‌شود. راه‌هاي متعارف كنترل بيماري چاقي شامل رعايت يك رژيم غذايي و ورزش و فعاليت بدني با شدت بالا، رفتن روزه يا دارودرماني مي‌باشد. اين روش‌ها اگر به‌موقع و به طور خوبي به كار گرفته شوند، مي‌توانند در كنترل بيماري چاقي نقش داشته ‌باشند. متأسفانه با بالا بودن شدت بيماري چاقي بعضي روش‌ها چه در كوتاه‌مدت و چه بلندمدت ناكارآمد مي‌باشند. از اين رو نياز به روش‌هايي است كه بتواند اين مشكل را به طور اساسي و هميشگي حل كند.  در عمل اسليو معده  ۸۰ درصد اندازه معده كاهش پيدا مي‌كند. جداي از موارد ياد شده اين عمل جراحي سبب پايين آمدن مقدار توليد آنزيم‌هاي القاكننده‌ي حس گرسنگي و اشتها مي‌شود. با گذشت زمان  بعد از عمل جراحي و انجام مراقبت‌هاي لازم كم‌كم وزن فرد  جراحي كاهش پيداكرده و در طي يك الي دو سال به وزن نهايي مي‌رسد.

يبوست بعد از عمل اسليو

يبوست يكي از عوارض معمولاً شايع بعد از انجام جراحي اسليو معده مي‌باشد. در طول عمل اسليو معده، جراحان حدود ۸۰ درصد معده فرد جراحي‌شده را برمي دارند. انجام اين تغيير شديد در آناتومي معده فرد موجب بروز تعدادي تغييرات مانند كاهش گرسنگي و افزايش سيري مي‌شود. همچنين  تغييرات در معده فرد جراحي‌شده مي‌تواند موجب پديدار شدن عوارض جانبي ناخواسته‌اي مانند يبوست، اسهال و حالت تهوع در فرد جراحي‌شده شود.

بيشتربخوانيد... استپ وزن بعد از عمل اسليو

يبوست به‌ويژه در هفته‌ها و ماه‌هاي بعد از انجام عمل اسليو شايع مي‌باشد.  دليل اين امر اين است  كه فرد جراحي‌شده در طول اين مدت، ممكن است به‌سختي بتواند آب نوشيده يا به‌اندازه كافي غذاهاي حاوي فيبر مصرف كند. رژيم غذايي بعد از عمل نيز معمولاً به طور قابل‌توجهي تغيير مي‌كند. همچنين ممكن است فرد جراحي‌شده داروهايي مصرف كند كه خطر يبوست را در او افزايش مي‌دهد. معمولاً اين مشكل طي شش ماه خودبه‌خود برطرف مي‌شود.

منبع: https://www.sleevesurgeon.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۲۴:۴۳ توسط:Admin موضوع: جراحي لاغري نظرات (0)