دانستني ها دانستني ها .

دانستني ها

ارتودنسي جلو بودن فك بالا

ارتودنسي جلو بودن فك بالا كه آن را با نام هاي اوربايت يا اورجت نيز ميشناسند، به اين معني است كه دندان هاي فك بالاي شما و خود فك بالا نيز نسبت به رديف دندان هاي فك پايين جلوتر بوده و باعث ايجاد ناهماهنگي ديد دنداني در فرد ميشود، اين مشكل در اكثر بيماراني كه به مطب ارتودنسي مراجعه ميكنند شايع است.

ولي موردي كه وجود دارد و بايد به آن توجه كرد اين است كه در برخي از مواقع مانند ناهنجاري هاي موجود در دندان هاي كودكان ممكن است اين مشكل زياد به چشم نخورد و توسط افراد عادي قابل رويت نباشد، از اين ارتودنسي پيشگيري در چنين زمان هايي توصيه ميشود كه با مراجعه به بهترين متخصص ارتودنسي در كرج ايشان معاينه كرده و مشخص ميكنند كه فرد بايد چه نوع و روش درماني را در پيش بگيرند.

بيشتر بخوانيد... انواع وسايل ارتودنسي

همپنين توجه كنيد كه مشكلات فكي و اوربايت به دو نوع مختلف:

مشكلات استخواني

مشكلات دنداني

تقسيم بندي ميشوند كه به صورت كلي مشكلات استخواني به دليل ناهماهنگ بودن زاويه و نوع قرار گرفتن فك بالا و پايين بر روي يك ديگر اتفاق مي افتد كه در سنين كودكي پيشنهاد ميشود از هدگير ارتودنسي استفاده شود.

مورد بعدي كه همان مشكلات ناهنجاري دندان ها است مربوط به خود دندان ها كج بودن آن ها اشاره دارد اين مشكل با كمك درمان هاي مختلفي مانند ارتودسي فك بالا قابل رفع هستند.

علت به وجود آمدن مشكلات ناهماهنگي در فك

ژنتيك

اولين و شايع ترين مورد كه در بيشتر بيماري ها معضلي جدي است مربوط به ژنتيك و ژن هايي كه از طريق نسل و افراد بزرگتر به شما رسيده است ميشود، در اين مواقع دليل ناهماهنگي به 2 دسته كلي تقسيم بندي ميشود كه به طور كلي در اولين مورد فك بالاي شما بيش از حد رشد ميكنه و در مورد دوم فك بالا در اندازه رشد ميكند ولي فك پاييني رشد كافي ندارد.

عادت كردن به رفتار هاي مقابل بهداشت دهان و دندان

درواقع يك سري از كار ها و رفتارهايي است كه با بهداشت دهان و دندان و ارتودنسي مغايرت دارند مانند:

·         مكيدن انگشت

·         خوردم يخ

·         شكستن اجسام سخت و محك با دندان ها

·         نوشيدن الكل

·         مصرف دخانيات

كه بايد از انجام آن ها خودداري كرد چرا كه با گذشت زمان و در طولاني مدت بدون شك باعث ايجاد ناهماهنگي در دهان و دندان ها خواهند شد و علاوه بر هزينه هاي درماني كه در پي دارند مدت زماني نيز بر روي زيبايي فرد تاثيرگذار هستند و اعتماد به نفس شخص را پايين خواهند آورد.

عوارض جلو بودن فك بالا

با توجه به اينكه هر ايراد و مشكلي عوارض و اتفاقات بد خود را در پي دارند نامرتب بودن دندان ها و فك ها نيز از اين قائده مستثني نيستند، ممكن است در دراز مدت مشكلاتي براي شما پيش آيد كه در به توضيح و معرفي برخي از آن ها پرداخته ايم:

·         احساس در ناحيه فك

·         افزايش احتمال شكستن دندان ها

·         مقاومت دندان ها در برابر پوسيدگي و خراب شدن بسيار كم ميشوند

·         مشكلاتي در تكلم و نحوه تلفظ كلمات در فرد ايجاد ميشود

·         كاهش اعتماد به نفش در افراد

منبع: ليست بهترين دندانپزشكي هاي شبانه روزي در تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۰۶:۲۳ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

آيا با ارتودنسي مي شود سيگار كشيد؟

سيگار كشيدن چگونه بريس هاي شما را تحت تأثير مي گذارد؟ آيا با ارتودنسي مي شود سيگار كشيد؟ بريس هاي دنداني يا همان ارتودنسي يك روش كاملا رايج دندانپزشكي است كه دندان هاي كج يا شلوغ را صاف و يكدست مي كند.

با اين حال ، مواردي وجود دارند كه روي بريس ها اثر منفي مي گذارند و نتايج ايده آلي در بر نخواهد داشت. برخي از اين عوامل در نتيجه نگرفتن از بريس هاي دنداني تأثير دارند ، كه يكي از اين عوامل سيگار كشيدن است.

بر اساس يك مطالعه ، سيگار كشيدن ممكن است درمان هاي دندانپزشكي را خراب كند و يا بهبود نبخشد. يك كارگروه اروپايي در مورد دخانيات و بهداشت دهان و دندان تحقيقاتي ارائه دادند كه توتون مي تواند از موثر بودن ارتودنسي ، ايمپلنت دندان ( مانند دندان هاي جايگزين ) و ديگر كارهاي دندانپزشكي جلوگيري كند.

درمان هاي دندانپزشكي به احتمال زياد براي بيماراني كه سيگار مي كشند رد مي شود ، در حالي كه اثر بخشي براي كساني كه از قبل سيگار را ترك كرده اند بيشتر است.

تاثير سيگار و ارتودنسي بر هم

متخصصان بهداشت دهان و دندان خاطرنشان كرده اند كه سيگار كشيدن مي تواند بر عملكرد درمان هاي ارتودنسي تأثير منفي بگذارد. محتواي نيكوتين در توتون و تنباكو ممكن است باعث ايجاد لكه در بريس ها شود ، به خصوص براي كساني كه از براكت هاي شفاف استفاده مي كنند.

در بدترين موارد ، سيگار كشيدن حتي مي تواند از توانايي بريس ها در راستاي صاف كردن دندانها جلوگيري كند. بافت ها و استخوان ها براي تأثير بريس ها بايد از باكتري هاي بيماري زا عاري باشند. دخانيات خطر ابتلا به بيماري لثه را افزايش مي دهند ، بيماري كه منجر به از دست دادن دندان و استخوان مي شود.

اين تغييرات در دهان ممكن است عملكرد بريس ها را تحت تأثير قرار داده و آنها را بي اثر كند. استفاده بيش از حد از توتون و تنباكو نيز منجر به زحمت هاي بيشتري براي دندانپزشك مي شود.

دندانپزشكان درمانهاي ارتودنسي را با نتايج مورد انتظار انجام مي دهند. سيگار كشيدن مي تواند آن پيش بيني ها را تغيير دهد و باعث شود افراد از طول درمان بيشتري استفاده كنند و باعث درد و هزينه هاي بيشتر براي استفاده كنندگان شود.

بيشتر بخوانيد... فوبياي دندانپزشكي چيست؟

عوارض سيگار كشيدن

سيگار كشيدن فقط براي دهان و دندان شما خطرناك نيست ، ممكن است افراد براي بهبود سلامت دهان خود از بريس استفاده كنند. اما داشتن بريس مسئوليت دارد و اين به معناي چيزي بيشتر از مراجعه به دندانپزشكي و تميز كردن آن ها است.

اگر شخصي در حالي كه از انواع بريس نامرئي استفاده مي كند سيگار مي كشد ، فقط به سلامت دهان و دندان خود آسيب نمي رساند ، بلكه در معرض لك شدن دائمي دندان هاي خود قرار دارد.

سيگار كشيدن توانايي دهان در مبارزه با پوسيدگي دندان را كاهش مي دهد ، زيرا مقدار بزاق توليد شده در دهان را كاهش مي دهد.

دودي كه به دهان شما وارد مي شود نيز مملو از مواد سمي است كه به پلاك دندان مي چسبد.

سيگار كشيدن مي تواند صدمات قابل توجهي به لثه و استخوان وارد كند.

سيگار كشيدن در حالي كه بريس داريد ، اين نگراني ها را اضافه مي كند. اگر واقعاً مي خواهيد دندان هاي سالم و لبخندي زيبا داشته باشيد ، بايد اين عادت را كنار بگذاريد.

ساير مقالات ... شكستگي دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۰۲:۲۲ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

چگونه خواب مي‌ تواند باعث كاهش وزن شود؟

زماني كه مي‌خواهيد كاهش وزن و چربي سوزي در خواب داشته باشيد، بايد خواب راحت و مناسب و كافي را مدنظر قرار دهيد. اما خواب بيش از حد نيز مي‌تواند نتيجه معكوس داشته باشد. قوانين زير را دنبال كنيد تا بتوانيد وزن بيشتري كم نماييد:

ساير مقالات ... تغذيه مناسب بعد از جراحي پروستات

1- در شبانه روز ۶.۵ تا ۸.۵ ساعت خواب مناسب داشته باشيد. زناني كه بين ۶.۵ تا ۸.۵ ساعت خواب دارند؛ خطر افزايش وزن كمتري نيز آن‌ها را تهديد مي‌كرد.

2- در يك زمان مشخص بخوابيد. زماني كه مي‌خواهيد بدن خود را براي كاهش وزن آماده كنيد، بهتر است يك برنامه منظم براي خواب خود داشته باشيد. سعي كنيد هميشه در يك زمان مشخص بخوابيد.

3- دماي اتاق را كم كنيد.خوابيدن در يك اتاق خنك‌تر باعث مي‌شود، بدن چربي بيشتري بسوزاند. اينكار همچنين باعث بهبود حساسيت به انسولين نيز مي‌گردد.

4- سعي كنيد اتاق را تاريك‌تر نگه داريد. زناني كه در اتاق تاريك مي‌خوابند، ۲۱ درصد كمتر از ساير افراد به چاقي مبتلا مي‌شوند.

5- تمامي ابزارهاي هوشمند خود را كنار بگذاريد. حتما شما هم شنيده‌ايد كه استفاده از دستگاه‌هاي هوشمندي همچون موبايل و تبلت مي‌تواند خواب شما را تحت تاثير خود قرار دهد. نور حاصل از اين دستگاه‌هاي هوشمند مي‌تواند سطح ملاتونين را تحت تاثير قرار دهد. كاهش سطح

ملاتونين مي‌تواند باعث افزايش وزن در افراد گردد. حداقل سي دقيقه قبل از خواب دستگاه‌هاي هوشمند خود را خاموش كنيد.

6- ساير فاكتورها را فراموش نكنيد. مصرف غذاهاي سالم و حركات بدني مختلف مي‌تواند به كاهش وزن كمك كند. مشكلات ايجاد شده در اثر بي خوابي و كاهش وزن بي خوابي در تمام كارهاي روزانه براي فرد مشكلاتي را بوجود مي آورد. از مهم‌ترين مشكلات احساس گرسنگي و ميل به خوردن بيشتر است كه فرد را دچار اضافه وزن مي كند و بايد در برنامه غذايي و كاهش وزن خود دقت كند. از ديگر مشكلات مي‌توان به: خطر سكته مغزي خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ خطر ابتلا به سرطان پستان احتمال سرماخوردگي بالا مي رود از بين رفتن بافت مغز خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي كاهش تعداد اسپرم در آقايان احتمال اتفاق افتادن حادثه مثل تصادف و … را بيان كرد.

ساير مقالات ... معرفي ميوه هاي مناسب بعد از عمل لاغري

چه مقدار خواب كافي است و تاثير آن بر لاغري چيست؟

احتياج به خواب در هر فرد متفاوت است اما دسته بندي اصلي چنين است:

۱۶ ساعت براي نوزادان ۹ ساعت براي نوجوانان ۷-۸ ساعت براي افراد بالغ  حواستان باشد بعضي از افراد بزرگسال با ۵ ساعت خواب هم احساس آرامش مي كنند و بعضي نياز به ۱۰ ساعت خواب دارند. معمولا خواب كمتر از 6 تا 7 ساعت، خواب كوتاه تعريف مي‌شود. البته ميزان خواب با شاخص توده بدني بالاتر و افزايش وزن مرتبط است.  با توجه به تحقيقات انجام شده، بزرگسالاني كه كمتر از 7 ساعت در شبانه روز مي‌خوابند، بيشتر در معرض چاقي قرار دارند. علاوه بر آن خواب ناكافي مي‌تواند ميزان چربي اطراف شكم را افزايش دهد. در زير نتيجه تحقيقات تاثير خواب در رژيم لاغري كم اگزالات و تأثيركم خوابي بر افزايش وزن آمده‌اند.

• نوزادان: 40 درصد

• اوايل كودكي: 57 درصد

• كودكي: 123 درصد

• نوجواني: 30 درصد

زماني كه فرد با كمبود خواب روبرو مي‌شود، براي مصرف غذاهاي شيرين و پرچرب بيشتر وسوسه مي‌شود. علاوه بر آن خواب ضعيف مي‌تواند بر سيستم عصبي سمپاتيك تأثير منفي داشته و ميزان هورمون استرس را در بدن افزايش دهد. كمك بسزايي براي افراد با اعتياد به شيريني جات مي‌كند.

منبع: www.gymju.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۰۵:۲۸ توسط:Admin موضوع: جراحي لاغري نظرات (0)

رژيم زون چيست؟

به نقل از «webmd» زون دايت بر متعادل كردن ميزان مصرف غذا به ‌صورت دقيق بين پروتئين، كربوهيدرات و چربي‌ها تأكيد دارد تا سوخت موردنياز بدن تأمين شود. اين رژيم غذايي كه توسط دكتر سيرز (Sears) با هدف كاهش التهاب رژيمي در دهه ۱۹۹۰ ارائه شد بر اين تاكيد دارد كه با داشتن رژيم غذايي سالم مي‌توان به نوعي وضعيت متابوليكي رسيد كه بهترين بازده را براي عملكرد جسم و ذهن ايجاد مي‌كند. هدف اين رژيم دست‌يابي به بازده بهينه و حفظ بدن در حالتي است كه بيشترين ميزان انرژي و بازدهي و كمترين احتمال ابتلا به بيماري‌هاي خطرناك را داشته باشد. رژيم زون شامل انواع مختلف غذاهاي سالم مي‌شود در عين حال هم تعدادي از غذاهايي كه از نظر بيشتر كارشناسان تغذيه گزينه مناسبي براي رژيم‌هاي مغذي هستند را از برنامه حذف مي‌كند؛ غذاهايي مثل فراورده‌هاي غلات و حبوبات.

بر اساس گزارشي كه در سال ۲۰۲۱ در آمريكا منتشر شده است زون دايت همچون رژيم دش با امتياز كل ۵/۳ در ميان معروف ترين رژيم هاي غذايي دنيا و يكي از ۲۰ رژيم غذايي برتر جهان قرار دارد.

رنامه غذايي رژيم زون

به نقل از «verywellfit» در رژيم زون فرد ملزم به خوردن سه وعده غذاي اصلي و دو ميان وعده است. كل انرژي در اين رژيم غذايي بايد ۴۰ درصد از كربوهيدرات، ۳۰ درصد از پروتئين، و ۳۰ درصد از چربي به دست آيد. به‌ خاطر داشته باشيد كه اين برنامه غذايي را نمي‌توان رژيم كاملي دانست و در صورت استفاده از آن مي‌توانيد وعده‌هاي غذايي مناسب ديگري هم به رژيم اضافه كنيد. پروتئين موردنياز بدن بايد در اين رژيم دقيقاً اندازه‌گيري و ميزان مصرف آن مطابق با نياز بدن تعيين شود.

بيشتربخوانيد... رژيم شيردهي

مزاياي رژيم زون چيست؟

زون دايت مزاياي زيادي دارد و برخلاف ساير رژيم‌هاي غذايي محدوديت سفت و سختي در انتخاب غذاها براي فرد ايجاد نمي‌كند. وعده‌هاي غذايي حاوي كربوهيدرات زياد، پروتئين و مقدار بسيار كمي چربي هستند. پروتئين‌ها حتماً بايد بدون چربي باشند و مصرف ميوه و سبزيجات زياد توصيه مي‌شود، البته اين باز بودن انتخاب‌ها در رژيم زون به ‌منزله تائيد مصرف غذاهاي مضر مثل قند و شكر و غذاهاي فرآوري‌شده نيست. به ‌همين دليل رژيم غذايي زون نسبت به ساير برنامه‌هاي غذايي كه محدوديت‌هاي سنگيني دارند جذاب‌تر و محبوب‌تر است.

غذاهايي كه در اين روش توصيه مي‌شوند شباهت زيادي با رژيم مديترانه اي و رژيم دانماركي دارند. رژيم مديترانه‌اي يكي از بهترين رژيم‌هاي غذايي لاغري براي سلامت بدن در بلندمدت محسوب مي‌شود.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۵۹:۵۶ توسط:Admin موضوع: جراحي لاغري نظرات (0)

عوامل موثر بر هزينه جرمگيري دندان چه هستند؟

محل كلينيك دندانپزشكي

هزينه درمان هاي دندانپزشكي بسته به محل كلينيك دندانپزشكي مي تواند متفاوت باشد. به طور كلي، خدمات دندانپزشكي در مناطق شهري پرجمعيت و مدرن تر نسبت به مناطق شهري كم جمعيت و يا حتي دورافتاده از پايتخت گران‌تر است. هزينه حتي ممكن است بين مناطق مختلف يك شهر نيز متفاوت باشد.

بيشتربخوانيد... انواع روش ارتودنسي دندان

تخصص و تجربه دندانپزشك

تخصص و تجربه دندانپزشكي كه اين روش را انجام مي دهد مي تواند بر قيمت جرمگيري دندان تأثير بگذارد. دندانپزشكان بسيار ماهر و با تجربه ممكن است به دليل تخصص و شهرت خود هزينه بيشتري براي خدماتشان دريافت كنند.

پوشش بيمه دندانپزشكي

هزينه جرم گيري و پوليش دندان بسته به بيمه شما مي تواند به طور جزئي يا كامل پوشش داده شود. ضروري است كه از ارائه دهنده بيمه خود بپرسيد تا چه ميزان از هزينه درمان را پرداخت يا كسر خواهد كرد.

درمان هاي اضافي ديگر

در برخي موارد، ممكن است قبل يا بعد از جرم گيري و پوليش دندان، درمان هاي اضافي لازم باشد. به عنوان مثال، اگر بيماري لثه پيشرفته داريد، ممكن است هزينه پرداختي شما افزايش يابد. اين درمان هاي اضافي در هزينه كل لحاظ مي شود.

نكاتي براي صرفه جويي در هزينه جرم گيري دندان

اگر به دنبال كاهش قيمت يا هزينه جرم گيري دندان هستيد، مي توانيد با دنبال كردن موارد زير اقدام به كاهش هزينه ها كنيد:

استفاده از بيمه دندانپزشكي: در برخي مراكز مانند درمانگاه هاي تامين اجتماعي هزينه جرمگيري بسيار كمتر حساب مي شود. همچنين برخي بيمه هاي دندانپزشكي به ازاي دريافت مبالغي به صورت ماهانه يا سالانه، هزينه خدمات دندانپزشكي مانند هزينه جرمگيري را به شدت پايين مي آورند.

مقايسه قيمت در مراكز مختلف: قيمت ها را در كلينيك هاي مختلف دندانپزشكي مقايسه كنيد تا مقرون به صرفه ترين گزينه را بدون كاهش كيفيت بيابيد.

انجام مراقبت هاي پيشگيرانه: مسواك زدن منظم، نخ دندان كشيدن و رعايت بهداشت دهان و دندان مي تواند به كاهش نياز به جرم گيري و پوليش مكرر دندان شما كمك كند.

مراجعه به مراكز دولتي و جهاد دانشگاهي: مراكز مرتبط با دانشكده هاي دندانپزشكي و يا جهاد دانشگاهي هزينه كمتري براي جرمگيري دريافت مي كنند.

 

جرم گيري دندان چيست؟

جرم گيري دندان كه به عنوان اسكيلينگ (Teeth Scaling) نيز شناخته مي شود، روشي است كه توسط يك دندانپزشك براي از بين بردن پلاك، جرم و لكه هاي جزئي از سطح دندان ها و در امتداد خط لثه انجام مي شود. اين فرآيند شامل استفاده از ابزارهاي تخصصي دندانپزشكي براي برداشتن جرم هايي است كه با مسواك زدن منظم و نخ دندان كشيدن به تنهايي قابل حذف نيستند.

ساير مقالات ... ليست متخصص ارتودنسي در كرج بهمراه ليست متخصص ارتودنسي در تهران

پوليش دندان چيست؟

پاليش يا پوليش دندان يك درمان جزئي است كه اغلب پس از جرم گيري انجام مي شود. اين فرآيند شامل استفاده از يك ديسك پلاستيكي چرخان يا يك وسيله برس مانند است كه همراه با يك خمير پوليش مخصوص براي از بين بردن لكه هاي سطحي و تميزتر و درخشان تر نشان دادن دندان ها انجام مي شود. فرآيند پوليش به صاف شدن سطوح دندان كمك مي كند و تجمع پلاك و بعضي لكه هاي سطحي را از بين مي برد.

منبع: www.bimarestaan.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۵۳:۵۷ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

رژيم غذايي مناسب در ارتودنسي

در اينجا فهرستي از بايدها و نبايدهايي درباره تغذيه در حين انجام درمان ارتودنسي با بريس‌هاي ثابت و متحرك (البته اگر در غذا خوردن با اين بريس‌ها مشكل داريد مي‌توانيد آنها را هنگام غذا خوردن در بياوريد ولي بهتر است كه به غذا خوردن با آنها عادت كنيد) ارائه شده است:

يكي از بريس هايي كه غذا خوردن با آن دشوار است، ارتودنسي پشت دندان هاست.

انتخاب غذاهاي نرم

غذاهاي نرم و غير جويدني بهترين غذاها در حين استفاده از بريس‌ها مي‌باشند. اين غذاها نه تنها كمتر موجب آسيب‌ديدگي بريس‌ها مي‌شوند بلكه احتمال ايجاد درد براي دندان‌هاي حساس نيز كاهش پيدا مي‌كند. برخي غذاها مانند سبزيجات سخت را همچنان مي‌توان مصرف كرد اما بايد بخارپز شوند بطوري كه نرم شده و جويدن آن‌ها آسان گردد.

پرهيز از غذاهاي سخت

غذاهاي سخت مي‌توانند بريس‌ها را بشكنند و موجب درد خفيف تا شديد در روزهاي پس از نصب يا تنظيم سيم‌كشي دندان‌ها گردند. از هر چيزي كه سخت يا ترد است بويژه پس از جلسه‌ي ارتودنسي پرهيز كنيد. برخي از مواد غذايي سخت متداولي كه بايد از آن‌ها پرهيز كرد عبارتند از:

·         هر نوع آجيل

·         ذرت بو داده

·         يخ

·         نان‌هاي سفت

·         نان شيريني

·         پوسته پيتزا

·         چيپس

·         هويج خام

·         سيب

·         ذرت

پرهيز از مواد غذايي چسبناك

غذاهاي چسبناك براي بريس‌ها بد مي‌باشند و در صورتي كه آن‌ها را با دندان‌هاي سيم‌كشي شده‌ي خود بجويد ممكن است موجب درد شوند. آبنبات و آدامس بدترين موادغذايي چسبناك هستند و در صورت وجود سيم‌كشي دندان بايد از آن‌ها پرهيز كرد.

نكاتي درباره تغيير عادات غذا خوردن در حين درمان ارتودنسي

غذاها را به قطعات كوچك تقسيم كنيد

يكي از بزرگترين خطراتي كه مي‌تواند موجب آسيب رساندن به براكت‌هاي سيم‌كشي دندان شود ناشي از نحوه مصرف غذا و تغذيه در ارتودنسي مي‌باشد. جويدن غذاها به شكلي كه در گذشته به آن عادت داشته‌ايد، ممكن است موجب خارج شدن براكت از دندان‌ها يا شكستن آن شود. يكي از روش‌ها براي جلوگيري از اين مشكل، تقسيم كردن غذا به تكه‌هاي كوچك‌تر است. اين امر مي‌تواند به كنترل ميزان فعاليتي كه دندان‌ها بايد در يك زمان مشخص انجام دهد كمك كند.

جويدن با دندان‌هاي عقب

بيشتر افراد درباره‌ي اينكه از كدام دندان براي جويدن غذاي خود استفاده كنند، فكر نمي‌كنند. اما اگر به تازگي تحت درمان ارتودنسي قرار گرفته‌ايد يا سيم‌كشي دندان‌ها را تنظيم كرده‌ايد، ممكن است دندان‌ها بيش از حد حساس باشند. جويدن با دندان‌هاي عقبي كه ضخيم‌تر هستند و براي خرد كردن غذا مناسب‌تر هستند، مي‌تواند به تسكين درد دندان‌هاي جلويي كمك كند.

ساير مقالات ... سردرد و درمان ارتودنسي

به آرامي غذا بخوريد

با اينكه ممكن است بسيار گرسنه باشيد بويژه اگر به حدي در دندان‌هايتان احساس درد داشته باشيد كه غذا خوردن در روزهاي ابتدايي پس از سيم‌كشي دندان‌ها بسيار دشوار باشد، اما آرام غذا خوردن از اهميت زيادي برخوردار است. تند غذا خوردن مي‌تواند موجب شود كه فراموش كنيد چگونه غذا بخوريد (تكه‌هاي كوچك غذا و جويدن با دندان‌هاي عقب)؛ همچنين ممكن است خطر جويدن هسته يا استخوان افزايش پيدا كند. اگر بسيار سريع بجويد، درد و التهاب نيز ممكن است در دندان‌ها رخ دهد. علت آن اين است كه استخوان‌ها و رباط‌هايي كه نگهدارنده‌ي دندان‌ها هستند در اثر كار با فشار بر روي آن‌ها جهت صاف كردن دندان‌ها، ضعيف شده‌اند. در هنگام غذا خوردن مقدار زيادي آب بنوشيد. اين امر عمل بلعيدن را در صورتي كه براي جويدن با مشكل مواجه هستيد، آسان‌تر مي‌كند.

منبع: www.orthodoctor.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۱۲:۲۰ توسط:Admin موضوع: جراحي لاغري نظرات (0)

آشنايي با مارك‌هاي فيلر زير چشم

تزريق فيلر چشم، روشي براي رفع تيرگي ها و چين و چروك چشم است. انواع فيلر چشم با برندهاي مختلف توليد مي‌شود. اما به طور معمول در تمام فيلرها از اسيد هيالورونيك استفااده شده است. اين تركيب تناقضي با تركيب شيميايي بدن ندارد و با استفاده‌ي طولاني عارضه‌اي را ايجاد نمي‌كند. بهترين برند فيلر زير چشم شامل موارد زير است:

فيلر زير چشم ژوويدرم

فيلر زير چشم ژوويدرم توانايي از بين بردن چروك‌هاي معمولي و عميق را به مدت ۶ تا ۱۸ ماه دارد و مي‌تواند با از بين بردن چروك‌ها چهره را شاداب و جوان كند. اين محصول مي‌تواند به عنوان يك راه حل تاثير گذار براي از بين بردن چين و چروك‌هاي عميق باشد چون در زمان انعطاف خنديدن و گريه كردنن پوست حالت طبيعي خود را حفظ مي‌كند.

ساير مقالات ... پروفايلو پوست

فيلر زير چشم تنوسيال

فيلر زير چشم تنوسيال يك شيوه موثر براي از بين بردن چين و چروك صورت و برگرداندن ظاهر جوان به چهره فرد است. با تزريق اين ماده كلاژن و اسيد هيالورونيك پوست تامين مي‌شود و به همين دليل چهره شاداب و جوان مي‌شود.

فيلر زير چشم استايلج

كساني كه مي‌خواهند بهترين مارك فيلر زير چشم را انتخاب كنند بايد  فيلر زير چشم استايلج  را هم در نظر داشته باشند. استفاده از اين برند موجب از بين رفتن سياهي و چروك اطراف چشم مي‌شود و سلامت آن براي افراد بالاي ۲۱ سال تاييد شده است. همچنين اين ژل مي‌تواند براي پر كردن گودي و ليفت اطراف چشم مورد استفاده قرار بگيرد.

ساير مقالات ... تزريق ژل خط خنده

تزريق فيلر چشم چگونه است؟

شيوه انجام تزريق ساده است اما در عين حال بايد توسط فرد با تخصص و تجربه انجام شود تا خطرات و عوارض فيلر چشم كم شود. با اينكه تزريق درد چنداني ندارد، اما پزشك مي‌تواند براي راحت بودن بيمار از داروهاي بي‌حسي موضعي استفاده كند. سپس از سوزن خيلي نازك براي پر كردن گودي ناحيه استفاده كند.

در نهايت فيلر زير پوست بيمار تزريق مي‌شود و چين و چروك‌هاي دور چشم با حداكثر ۵ بار تزريق كردن مسطح و صاف مي‌شود.

ماندگاري تزريق فيلر چشم چقدر است؟

ماندگاري ژل تزريق شده به زير چشم به چند عامل بستگي دارد. محصول و برندي كه استفاده مي‌شود و كيفيت آن بر ماندگاري تاثير گذار است از طرف ديگر ويژگي‌هاي فردي هم مي‌تواند ماندگاري تزريق را تغيير دهد. اما به طور كلي دوام تزريق‌ها زياد نيست و معمولاً بين ۶ تا ۱۸ ماه است.

منبع: www.fillerbini.ir

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۰۶:۲۷ توسط:Admin موضوع: زيبايي نظرات (0)

رژيم غذايي كبد چرب گريد ۱

بهترين و عادي‌ترين روش براي بهبود اوضاع بيمار مبتلا به كبد چرب گريد ۱ پيروي از يك رژيم غذايي متعادل و سالم است. با استفاده از رژيم غذايي كه پزشك متخصص تجويز مي‌كند مي‌توانيد به وزن مناسب خود برگرديد و وضعيت كبد را بهبود ببخشيد. اما چه چيزي بايد بخوريم و از چه مواد غذايي بايد دوري كنيم؟ در ادامه به پاسخ اين سؤالات خواهيد رسيد.

غذاهاي مفيد در رژيم غذايي كبد چرب

بهترين رژيمي كه به افراد مبتلا به كبد چرب توصيه مي‌شود، رژيم غذايي مديترانه‌اي است. اين رژيم به‌صورت اختصاصي براي مبتلايان به كبد چرب ايجاد نشده، اما تا حدود زيادي مي‌تواند به بهبود وضعيت اين بيماران كمك كند. رژيم مديترانه‌اي شامل غذاهايي است كه به كاهش چربي در كبد كمك مي‌كنند. اين رژيم سرشار از چربي‌هاي سالم، منابع آنتي‌اكسيدان و كربوهيدرات‌هاي پيچيده است.

نقش چربي‌ها در درمان بيماري كبد چرب

شما حتي اگر مبتلا به كبد چرب هستيد، هم بايد در طول روز مقداري چربي دريافت كنيد. سلول‌هاي بدن براي كسب نيرو و عملكرد درست نياز به انرژي دارند. آن‌ها انرژي موردنياز خود را از طريق گلوكز تأمين مي‌كنند. هورمون انسولين كه در بدن توليد مي‌شود، به رساندن گلوكز از غذاهاي هضم شده به سلول‌ها كمك مي‌كند.

افرادي كه مبتلا به بيماري كبد چرب هستند، با اختلالي با ئد عنوان مقاومت به انسولين دست‌وپنجه نرم مي‌كنند. به اين معنا كه بدن شما انسولين توليد مي‌كند اما در استفاده از آن ناكارآمد است. بنابراين با هر بار مصرف غذا گلوكز موجود در مواد غذايي در خون باقي مي‌ماند و كبد آن را تبديل به چربي مي‌كند. ضمناً قند خون افزايش پيدا مي‌كند و ديگر اختلالات و عوارض مرتبط با افزايش قند خون به وجود مي‌آيند.

ساير مقالات ... انواع رژيم درمان كم خوني

مصرف برخي از چربي‌هاي موجود در مواد غذايي سالم به بدن شما كمك مي‌كند كه از انسولين توليدشده بهتر استفاده كند. بنابراين سلول‌ها هر چه بيشتر گلوكز دريافت مي‌كنند و ديگر گلوكز در خون انباشته نمي‌شود. از طرفي كبد با برطرف شدن اين مشكل ديگر بيش‌ازحد چربي ذخيره نمي‌كند. ازجمله چربي‌هاي سالمي كه توصيه مي‌شود مبتلايان به كبد چرب مصرف كنند، مي‌توان به موارد زير اشاره نمود:

·         اسيدهاي چرب امگا ۳: امگا ۳ در ماهي، روغن ماهي، روغن‌هاي گياهي، گردو، دانه كتان، روغن بذر كتان و سبزيجات برگ‌دار وجود دارد

·         چربي‌هاي تك غيراشباع: اين چربي در منابع گياهي يافت مي‌شود. زيتون، آجيل و ميوه آووكادو منابع غني از چربي غيراشباع به‌شمار مي‌روند

ساير روش هاي لاغري براي درمان كبد چرب: دستگاه هاي لاغري موضعي

رژيم غذايي براي كبد چرب

به‌طوركلي برنامه غذايي براي كبد چرب شامل مواد غذايي است كه مي‌توانند در كاهش علائم و عوارض ناشي از كبد چرب مؤثر عمل كنند. همچنين برنامه غذايي براي كبد چرب به كاهش وزن، كنترل قند خون و جلوگيري از بروز سيروز و ديگر اختلالات كبدي نيز كمك مي‌كند. رژيم غذايي براي بيماري كبد چرب شامل موارد زير است:

ميوه‌ها و سبزيجات

گياهاني كه سرشار از فيبر هستند، مانند حبوبات و غلات كامل

كاهش مصرف برخي از غذاها و نوشيدني‌ها، به‌خصوص آن‌هايي كه حاوي قند، نمك، كربوهيدرات‌هاي تصفيه‌شده و چربي‌هاي اشباع هستند

قطع مصرف الكل

براي اينكه بتوانيد مشكلات ناشي از كبد چرب را كاهش دهيد و بدن را به سمت بازيابي سلامت هدايت كنيد، پزشك شما برنامه غذايي ارائه مي‌كند. اين برنامه غذايي بر اساس توده چربي اضافه‌اي كه در بدنتان وجود دارد تهيه مي‌شود. اين رژيم سرشار از مواد مغذي سالم مبتني بر غذاهاي كامل، پر از فيبر، پروتئين و چربي‌هاي غيراشباع است. در ادامه اشاره مي‌كنيم كه چه مواد غذايي را بايد در رژيم كبد چرب بگنجانيد.

منبع: www.dietforme.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۵۲:۱۵ توسط:Admin موضوع: جراحي لاغري نظرات (0)

آشنايي با پروتز دنداني

پروتز دنداني نوعي وسيله دندانپزشكي است كه جاي دندان از دست رفته را مي‌گيرد يا نقص دندان را مي‌پوشاند. اين وسايل دندانپزشكي شامل ايمپلنت دندان، تاج، پل، دندان مصنوعي و روكش دندان است. برخي از اين پروتزها قابل جابجايي در دهان و برخي ديگر ثابت هستند.

انواع پروتز دندان

به طور كلي مي‌توان پروتزهاي دنداني را به سه دسته تقسيم كرد:

·         پروتز دندان ثابت

روكش تك واحدي دندان، بريج دندان، ونير، اينله و آنله و كاشت ايمپلنت دندان

·         پروتز دندان متحرك

پروتز دنداني پارسيل، دندا مصنوعي

·         پروتز دندان نيمه متحرك

اوردنچر متكي بر ايمپلنت

هر يك از اين پروتزها براي شرايط خاصي مناسب تر هستند و ممكن است براي گروهي از افراد، فوايد بيشتري نسبت به گروه ديگر داشته باشند. در ادامه، به توضيح هر يك از انواع پروتز دندان خواهيم پرداخت.

بيشتربخوانيد... ارتودنسي اينويزيلاين

پروتز دندان ثابت

پروتز ثابت دندان يكي از انواع مختلف پروتزها مي‌باشد كه معمولا به نام عمومي روكش دندان در بين افراد جامعه شناخته مي‌شود. در صورت استفاده از پروتز دندان ثابت، نمي‌توانيد آن را از دهان خود خارج كنيد. به همين دليل، اين پروتز در دسته بندي پروتزهاي ثابت قرار مي‌گيرد.

پروتز ثابت مي‌تواند بر روي ايمپلنت يا دندان اصلي فرد كار گذاشته شود. اين موضوع، بستگي به وضعيت و شرايط دندان شما دارد و توسط دندانپزشك تشخيص داده مي‌شود.

پروتزهاي دنداني متحرك

پروتز متحرك دندان، هم به راحتي بر روي لثه‌ها قرار مي‌گيرد و هم مي‌توان به آساني آن را از دهان خارج كرد. در صورتي كه فرد تمامي دندان‌هاي خود را كشيده باشد، مي‌تواند از پروتز متحرك كامل استفاده كند.

در بسياري از مواقع، بيمار ممكن است در ابتداي استفاده از اين نوع پروتز احساس خوبي نداشته باشد اما با استفاده بيشتر و گذشت زمان اين حس از بين مي‌رود.

از معايب اين نوع پروتز دندان، تحليل رفتن استخوان فك به مرور زمان است. براي جلوگيري از اين مشكل، بايد هر ۱ تا ۲ سال يكبار استخوان فك چك شود و هر ۵ تا ۷ سال يكبار نيز بايد جايگزيني استخوان‌ها صورت گيرد.

پروتزهاي دنداني نيمه متحرك ( Over Denture )

اوردنچر (over denture) نوعي پروتز دنداني نيمه متحرك است كه بر روي دو پايه دنداني يا چند پايه ايمپلنت قرار مي گيرد و نسبت به پروتزهاي ديگر راحت‌تر است. اين نوع پروتزها داراي قسمتي به نام اتچمنت هستند كه به دندان‌ها و يا ايمپلنت‌ها متصل مي‌‎شوند.

اين كار به ثابت نگه داشتن پروتزها در دهان كمك مي‎‌كند. در عين حال پروتزهاي نيمه متحرك نيز مي‌توانند از دهان بيرون آورده و تميز شوند. از آنجا كه قسمت اتچمنت پروتزهاي نيمه متحرك هر چند وقت يكبار كهنه و غيرقابل استفاده مي‎‌شود، بهتر است تعويض گردد.

منبع: www.chalava.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۴۱:۰۳ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

ويژگي هاي دستگاه ارتودنسي

بهترين متخصص ارتودنسي در كرج و تهران، اصلاح ناهنجاري هاي دهان و دندان را به كمك ابزار و تجهيزات ارتودنسي انجام مي دهد، بنابراين اين دستگاه ها بايد داراي برخي خصوصيات و ويژگي ها باشند در ادامه به بررسي ويژگي دستگاه هاي ارتودنسي اشاره مي كنيم:

·         اين دستگاه ها نبايد از رشد و نمو طبيعي جلوگيري كنند.

·         براي قرار گرفتن در دهان بايد بسيار مقاوم و محكم باشند.

·         اين دستگاه ها بايد داراي نيروي لازم براي حركت دندان ها باشند.

·         نبايد در زمان غذا خوردن و يا صحبت كردن تكان بخورند و يا از جاي خود خارج شوند.

·         اين دستگاه ها نبايد سبب پوسيدگي دندان ها و يا التهابات لثه شوند.

·         بايد داراي وزني سبك و قابل تحمل براي بيمار باشند و همچنين داراي سازگاري با بدن انسان باشند.

در فرايند انجام ارتودنسي دندانپزشك به ابزارهايي همچون قلم ليگاچور، كاتر اند كاتر، پلاير، پنس ارتودنسي، متيو و سپراتور نياز دارد. هر يك از اين ابزارها كاربرد خاص خود را داشته و در بخش‌هاي مختلفي از فرايند ارتودنسي به كار مي‌روند.

قلم ليگاچور چيست و چه كاربردي دارد؟

براي قرار دادن براكت‌هاي و بند‌هاي ارتودنسي نياز به يك ابزار با ميله بسيار نازك است. قلم ليگاچور بهترين ابزار براي قراردادن و تنظيم براكت‌ها در فرايند ارتودنسي است. جنس بدنه و دهانه دوطرفه اين قلم از جنس استيل ضدزنگ بوده و در برابر ضربه و رطوبت مقاومت بسيار زيادي دارد. طراحي ظريف اين ابزار منجر به سهولت استفاده از آن در فضاهاي تنگ و باريك مي‌شود.

ابزار كاتر اند كاتر يا همان كاتر ليگاچور چيست؟

ابزار كاتر ليگاچور براي بريدن سيم‌هاي ليگاچور بسيار مناسب است. آرواره‌هاي كاتر اند كاتر از جنس تنگستن كاربايد بوده و هرگز كيفيت اوليه خود را از دست نمي‌دهد. لبه‌هاي هر يك از آرواره‌هاي اين ابزار با الماس تيز شده و به همين دليل قدرت برندگي بسيار بالايي دارند.

انواع كاتر اند كاتر

·         كاتر اند كاتر ديستال دسته بلند

·         كاتر ليگاچور ۱۵ درجه

·         كاتر دبل اكشن

·         كاتر هول دبل

·         هارد واير كاتر

·         فاين كاتر

معرفي ابزار پلاير و كاربرد آن

سيم‌هاي ارتودنسي ساختار حساسي دارند، به همين جهت براي نگه‌داشتن آن‌ها در فرايند ارتودنسي بايد از ابزاري به نام پلاير استفاده شود. دهانه پلاير به گونه‌اي طراحي شده است كه بدون برخورد و آسيب رساندن به لثه و دندان سيم ارتودنسي را خم كرده يا به صورت ثابت نگه مي‌دارد.

انواع پلاير

·         پلايور بنديمور معمولي و تنگستن

·         پلاير لوپ فرمينگ سه پله

·         پلاير هو ۴۵ درجه

·         پلايور تويي 10mm

·         پلايور يونيورسال ADAMS

·         پلاير هو مستقيم

·         پلايور سه شاخ

·         پلاير دوسرگرد بلند (Long)

·         پلاير ADAMS بلند

·         پلاير خم

·         پلاير دوسرگرد كوتاه

·         پلاير ۱۳۹ بلند

·         پلاير ۱۳۹ كوتاه

·         پلاير توييد

·         پلاير كريمپينگ

·         پلاير ترك تنگستن كاربايد

پنس ارتودنسي و كاربرد آن

پنس ارتودنسي براي حمل و قراردادن براكت توسط دندانپزشك مورد استفاده قرار مي‌گيرد. به هنگام كار با اين ابزار بايستي نوك پلاير در داخل شيار براكت قرار داده شود تا به صورت امن براكت حركت داده شود.

بيشتر بخوانيد ... نحوه مراقبت از ارتودنسي

انواع پنس ارتودنسي

·         پنس باكال تيوب زاويه‌دار

·         پنس باكال تيوب ساده

·         پنس براكت تيغه‌دار

معرفي ابزار متيو و كاربرد آن

متيو يكي از پركاربردترين ابزارهاي ارتودنسي بوده و براي نگه داشتن اورينگ استفاده مي‌شود. نوك اين ابزار باريك بوده و دندانه‌هاي بسيار ريز آن قدرت فوق‌العاده‌اي در نگه‌داشتن اورينگ‌ها دارند.

ابزار سپراتور و كاربرد آن

سپراتور به دليل داشتن دسته‌هاي معكوس و نوك فرورفته و زاويه‌دار به بهترين متخصص ارتودنسي در تهران و كرج  اين امكان را مي‌دهد تا با سرعت بيشتري قطعات مختلف ارتودنسي را از هم جدا كند.

كيفيت، ضمانت و خدمات پس از فروش ابزار ارتودنسي

ابزارهاي دندانپزشكي عمدتا تا ۵ سال ضمانت تعويض و تا ۱۰ سال خدمات پس از فروش دارند و اكثرا از بهترين آلياژ استيل ساخته شده اند.

منبع: www.orthodentist.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۴۶:۲۰ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)