دانستنی ها دانستنی ها .

دانستنی ها

لمینت دندان یعنی چه؟ و مزایا و معایب آن کدامند؟

در پاسخ به سوال لمینت دندان یعنی چه؟ می توان گفت: لمینت مواد بسیار نازکی است که طول عمر بالایی دارد و همچنین با استفاده از موادی که رنگ دندان هستند، ساخته می شود.این لمینت ها سطح بیرونی دندان را می پوشاند و می توان گفت که دارای حداقل عوارض می باشد و سبب بهبود ظاهر دندان می گردد.دندانپزشکان از این پوسته های نازک سرامیکی و یا کامپوزیتی برای تغییر و اصلاح طرح لبخند و همچنین تغییر رنگ دندان ها استفاده می نمایند.با استفاده از این لمینت ها می توان در دندان ها، تغییر شکل، اندازه و حتی طول دندان را به صورت دلخواه و بر اساس چیزی که فرد متقاضی درخواست می دهد، به وجود آورد.

بیشتربخوانید... دندانپزشکی در بارداری

مزایا و معایب لمینت دندان چه چیزهایی هستند؟

شایان ذکر است که لمینت برای هر فردی به صورت جداگانه ساخته می شود و تشخیص بین لمینت و دندان واقعی در صورتی که به خوبی آماده شده باشد، غیرممکن می باشد.مورد و نکته ای که درباره ی لمینت ها وجود دارد این است که در لمینت بر خلاف دندان های معمولی، در اثر مصرف چای و قهوه، به خودشان رنگی نمی گیرند.این مورد نیز به این دلیل می باشد که برای ساخت این لمینت ها از موادی استفاده می نمایند که از فناوری سطح بالا در آن ها استفاده می شود. لمینت ها تا جایی که امکان دارد دندان ها را سفید می کنند و حتی مشاهده شده است که تیره ترین لک ها را هم پوشانده است.حتی تیره ترین لک هایی که با استفاده از قوی ترین سفیدکننده ها از بین نرفته است را می توان با استفاده از لمینت از روی دندان حذف نمود.ساخت لمینت دندانی مقداری زمان می برد و کار نصب آن را بر روی دندان ها حداقل حدود یک هفته به تاخیر می اندازد.

بیشتربخوانید... نیاز به درمان ارتودنسی

ونیر کامپوزیت در لمینت دندان یعنی چه؟

در رابطه با ونیرهای کامپوزیتی باید بدانید که در داخل مطب و توسط خود پزشک ساخته می شوند و همچنین همان متخصص، آن ها را بر روی دندان ها نصب می نماید.برای نصب این ونیرهای کامپوزیتی فقط یک جلسه کفایت می کند و پس از آن خواهید دید که تمامی عیب هایی که بر روی دندان هایتان مشاهده می نمایید از بین می رود و لبخندی سفید و خیره کننده خواهید داشت. ونیر کامپوزیت علاوه بر این که لبخند شما را جذاب می کند، دندان هایتان را نیز سالم نگه می دارد و رنگ و شکل دندان ها را به صورت کاملا یکدست نشان می دهد.ونیرهای سرامیکی نیز کاربردی که دارند دقیقا مانند کامپوزیت ها می باشد.

منبع

 

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۲۰:۱۵ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

آشنایی کامل با ارتودنسی کوتاه مدت

بریس ها می توانند به تحولاتی چشمگیر و گاه تغییر دهنده زندگی دست یابند؛ با این حال، آن ها رفع سریع نیستند. درمان ارتودنسی متداول با بریس های ثابت معمولا 12-18 ماه طول می کشد، گاهی بیشتر هم طول می کشد. این شامل صاف کردن دندان های جلو و عقب است. اما در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی بارداری تهران ارتودنسی کوتاه مدت معرفی می شود، که در زمان کم باعث رفع ناهنجاری های دندان می شود.

ارتودنسی کوتاه مدت

 ارتودنسی کوتاه مدت اصطلاحی نسبتا جدید است که عموما در مورد درمان های ارتودنسی بکار می رود، بنا به هر دلیلی با دوره سنتی ارتودنسی کامل متفاوت است. همچنین می توان آن را به عنوان ارتودنسی کوتاه مدت یا ارتودنسی زیبایی توصیف کرد، اما همچنین می توان بیشتر آن را به عنوان ارتودنسی متمرکز بر بیمار دید، زیرا هدف آن این است که بیشتر بر نیازها و خواسته های بیمار تمرکز کند، نه اهداف ایدئولوژیک بیمار.  

ارتودنسی کوتاه مدت چقدر طول می کشد ؟

همه این روش های درمانی معمولا برای بزرگسالانی است که می خواهند ظاهر دندان هایی را که مردم بیشتر از همه می بینند، مناسب باشند، اما خیلی نگران انتقال همه دندان ها به یک رابطه عالی با یکدیگر نیستند. مدت زمان ارتودنسی کوتاه مدت معمولا 6 تا 12 ماه است، در مقایسه با شاید دو برابر برای درمان های معمول.

مزیت های ارتودنسی کوتاه مدت

 اخیرا، در راستای حرکت عمومی دندانپزشکی به سمت درمان های کم تهاجم، اکنون به طور کلی تشخیص داده شده است که تلاش برای حفظ سلامت بافت دندان تا حد ممکن مطلوب است؛ به همین ترتیب، اکنون انتقال این دندان های شلوغ بسیار مناسب تر است، این رویکرد جدید همراه با غیر سفید شدن دندان های تهاجمی به طور مکرر به ما امکان می دهد تا در زمان کمتری و با هزینه کمتری نسبت به گذشته به نتیجه مطلوبی که بیمار می خواست برسیم. همچنین ممکن است روکش یا تاج دندان بعد از درمان ارتودنسی مناسب باشد، اما همانطور که در این زمان دندان ها به یک تراز دلپذیر با یکدیگر منتقل شده اند، بنابراین حداقل آماده سازی یا حتی بدون آماده سازی لازم است، بنابراین ساختار دندان سالم حفظ می شود. مهاربند های  کوتاه مدت بریس ها نیز ظاهرا  سریعتر شده اند و تقاضای فزاینده ای برای درمان های کوتاه مدت ارتودنسی وجود دارد که دندان ها در عرض چند ماه صاف می شوند. این وسایل شامل بریس های ثابت به رنگ دندان است، تراز کننده های واضح و مهاربندهای مقطعی که در پشت شش یا هشت دندان جلو متصل شده اند. 

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی با بیمه نیروهای مسلح

بریس های کوتاه مدت

متأسفانه ، بدون شک ارتباط نادرستی با بیماران پیرامون درمان ارتودنسی کوتاه مدت صورت گرفته است و برخی از تبلیغات کاملا گمراه کننده است، بسیاری از این بریس ها سریعتر از بریس های ثابت دندان حرکت نمی کنند، سرعت حرکت دندان توسط عوامل بیولوژیکی تعیین می شود نه بریس، با بریس های کوتاه مدت به جای اینکه دندان های جلو و عقب خود را صاف کنید و نیش خود را اصلاح کنید، به راحتی دندان های جلوی شما را تراز می کنند؛ این لزوما چیز بدی نیست و بریس های کوتاه مدت می توانند انتخاب خوبی باشند اگر فقط نگران دندان های جلوی کج یا شلوغ باشید. مهم است که گزینه های خود را در نظر بگیرید و با توجه به آن انتخاب کنید.

بیشتربخوانید... نیاز به درمان ارتودنسی

آیا بریس های کوتاه مدت برای شما مناسب هستند؟

اگر به فکر ارتودنسی کوتاه مدت هستید ، توصیه می کنیم به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید که درمان متداول را نیز برای مشاوره ارائه دهد. آن ها می توانند جوانب مثبت و منفی هر گزینه را توضیح دهند و به شما کمک کنند مهاربندی را انتخاب کنید که بهترین نتیجه طولانی مدت را برای شما به ارمغان بیاورد، یعنی یک راه حل سفارشی به جای ارائه فقط یک محصول.

منبع: مجله ارتودنتیست


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۰۵:۵۳ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

به چه مدل ارتودنسی، ارتودنسی شیشه ای گفته می شود؟

ارتودنسی شیشه ای که به آن ارتودنسی اینویزیلاین ، ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی بی رنگ هم گفته می شود، در واقع مواد شفافی هستند که از آن ها برای صاف کردن دندان ها استفاده می شود. آن ها بعد از اینکه آماده شدند با استفاده از نیروی ملایم و مداوم، دندان ‌ها را در موقعیت منظم خود حرکت می دهند، بدون این که دردسر وجود سیم ها و براکت های فلزی برای فرد وجود داشته باشد؛ در واقع همانطور که در نامش پیداست این ارتودنسی کاملا نامرئی و شفاف است.

بیشتربخوانید... پوسیدگی دندان حین ارتودنسی

ارتودنسی شیشه ای

ارتودنسی شیشه ای با استفاده از اسکن دیجیتال از دندان بیمار شروع می شود و با نرم افزارهای خاص طراحی و ساخته می شود.

ارتودنسی شیشه ای چگونه کار می کند؟

ارتودنسی شیشه ای به صورت سفارشی برای هر شخص ساخته شده است و به گونه ای طراحی شده اند که دندان‌ها را در مسیر دل خواه به صورت آهسته حرکت می ‌دهند، این امر با گرفتن عکس برداری دیجیتال و پردازش اطلاعات با استفاده از نرم افزارهای تخصصی حاصل می شود. با استفاده از نرم افزارها، پیش‌بینی‌ های آینده برای نتایج بهتر و دندان‌ های صاف تری محاسبه می شود و سپس در لابراتوار به صورت سفارشی ساخته می شود؛ به طور متوسط یک فرد تقریبا به ۲۵ الی ۴۰ مجموعه برای هماهنگی کامل نیاز دارد.

بیشتربخوانید... قیمت ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

مزیت ارتودنسی شیشه ای؟

این ارتودنسی ها یک مزیت بسیار مهم دارند و آن این است که به هیچ عنوان دیده نمی شوند و متحرک هستند، جنس آن ها از پلاستیک های شفاف بی رنگ که بسیار بادوام هستند ساخته شده است. به این دلیل وقتی روی دندان قرار می گیرند، به هیچ عنوان کسی متوجه نمی شود که شما در حال درمان مشکلات دندان تان با ارتودنسی هستید، همچنین ارتودنسی شیشه ‌ای متحرک است و شما در حین خوردن، آشامیدن و یا تمیز کردن دندانتان می توانید آن را خارج کنید.

بیشتربخوانید... قیمت لمینت سرامیکی

چه تفاوتی بین ارتودنسی سنتی و ارتودنسی شیشه ای وجود دارد؟

تفاوت ها زیاد هستند که عبارت اند از:

ارتودنسی شیشه‌ ای بر خلاف ارتودنسی های فلزی، فلز براکت و کش لاستیکی ندارند. بریس های شیشه ‌ای با درد و ناراحتی کمتری همراه هستند. بریس شیشه ای بسیار راحت تر از ارتودنسی فلزی است. آن ها بر خلاف ارتودنسی فلزی که باید همیشه بر روی دندان قرار بگیرد، می توانند از دهان خارج شوند و پس از رعایت بهداشت و غذا خوردن، آن را دوباره دندانتان نصب کنید. تراز کننده های نامریی بدون دردسر هستند و نتایج بسیار سریع تری نسبت به ارتودنسی سنتی دارند. بهبودی کوتاه است و عادت به ترازها آسانتر است؛ اما در برخی از موارد بسته به نیاز صاف شدن دندان ها و رعایت موارد کلی بیمار، این امر می تواند متفاوت باشد. در هر حال میانگین زمانی که می ‌توان برای بهبودی با این ارتودنسی در نظر گرفت بین ۱۳ الی ۱۵ ماه است. همچنین برای دائمی بودن نتایج پس از کامل شدن درمان، بیمار باید مراقبت های دائمی پس از درمان انجام دهد، تا پس از مدتی دندان ها دوباره به حالت قبلی خود باز نگردند، معمولا برای این کار از نگهدارنده ها استفاده می شود که می توانند ثابت و متحرک باشند.

منبع: مجله لاچینه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۰۰:۵۲ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

روش های رهایی از دندان درد

یکی از دردهایی که تقریباً همه ما آن را کشیده ایم، دندان درد می باشد و همانطور که می دانید خیلی دردآور و طاقت فرساست و معمولا هم در هنگام شب بیشتر به سراغمان می آید. تا زمانی که می خواهید به دندانپزشک مراجعه کنید می توانید از محلول آب و نمک و کمپرس یخ استفاده کنید. توصیه می شود نصف قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب حل کنید و آن را غرغره و سپس از دهان خارج کنید. آب نمک چون خاصیت ضد عفونی کننده دارد، می تواند در تسکین موقت دندان درد تأثیر داشته باشد.

بیشتربخوانید... پستانک ارتودنسی ژله ای

رهایی کودکان از دندان درد

درد دندان کودکان اغلب بعد از آسیب به دندان اتفاق می افتد. شایع ترین شکل آسیب دیدگی دندان از پوسیدگی است که غالبا بخاطر بهداشت ضعیف دندان است. قند و نشاسته موجود در مواد غذایی باعث می شود باکتری های موجود در دهان به دندان آسیب برساند و باکتری های  موجود در دهان  از این قند و نشاسته تغذیه می کنند  و  اسیدی را تشکیل می دهند که منجر به پوسیدگی دندان می شود. باید پس از هر وعده غذایی مسواک زد. کودکان در مقایسه با بزرگسالان بیشتر در معرض خطر عفونت های دندانی هستند. برای رهایی از درد دندان کودکان باید نکات بهداشتی رعایت شود و هرشش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه شود.

بیشتربخوانید... فرق بین ارتودنسی ثابت و متحرک

دلایل دندان درد چیست؟

آسیب دهان یا فک عفونت سینوس پوسیدگی دندان کشیدن یا پر کردن آبسه دندان مواد غذایی یا بقایای دیگری که در دندانهای شما باقیمانده است اختلالات مفصل گیجگاهی بیماری لثه دندان قروچه

بیشتربخوانید... ارتودنسی به روش دیمون

روش های رهایی از دندان درد در هنگام شب

 در اینجا چند روش برای کاهش درد شما آورده شده است تا بتوانید خواب خوبی در شب داشته باشید.از داروهای ضد درد استفاده کنید.استفاده از داروهایی مانند ایبوپروفن،  استامینوفن  و آسپرین می تواند درد جزئی از درد دندان را تسکین دهد. استفاده از خمیرهای بی حس یا ژل – که اغلب با بنزوکائین است – می تواند به کاهش درد شما به اندازه کافی طولانی مدت کمک کند. درست از قبل از خواب از خوردن غذاهای اسیدی ، سرد یا سخت خودداری کنید. این مواد غذایی می توانند دندان شما و هرپوسیدگی را که ممکن است قبلاً شکل گرفته باشد ، تشدید کند. سعی کنید از غذاهایی که باعث درد می شوند خودداری کنید.

منبع: مجله ارتوبلاگ


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۵۱:۲۱ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

استفاده از پلاک دندان بعد از ارتودنسی

همه می دانیم که برداشتن بریس های ارتودنسی، پس از یک دوره معین نیاز است، اما اعمال زیبایی دندان تنها در اینجا به پایان نمی رسد بلکه فرد بایستی با استفاده از پلاک دندان بعد از ارتودنسی آن را دنبال کند. در واقع بعد از درمان ارتودنسی ، استفاده از پلاک دندان اهمیت زیادی داشته، بخش قابل توجهی از نگهداری روزمره دندان ها محسوب می شود و راه بسیار خوبی برای حفظ یک لبخند زیباست.

بیشتربخوانید... ایمپلنت دندان برای کودکان

در ادامه بیشتر با دلایل اهمیت استفاده از پلاک دندان بعد از ارتودنسی آشنا می شویم:

تثبیت دندان ها بعد از ارتودنسی

هنگامی که براکت ها از روی دندان حذف می شوند، بافت استخوانی دندان ها نیاز به زمان برای سازگاری با تغییرات ایجاد شده در موقعیت سایر دندان ها و فک دارند. آنها به آرامی در آرایش جدید خود تثبیت می شوند، و هنگامی که این اتفاق می افتد، احتمال بازگشت دندان از موضع خود کمتر می شود.

بیشتر بخوانید...  هزینه ی لمینت دندان

ایجاد فضای مناسب برای دندان عقل و سایر دندان ها

بریس ها اغلب توسط کودکان و نوجوانان استفاده خواهد شد که استخوان های آنها هنوز در حال رشد است. بنابراین، زمانی که دندان های عقل تازه در حال جوانه زدن است، از پلاک ها استفاده می کنند. هنگام استفاده از پلاک در این شرایط، بیماران فضای لازم را در فک خود برای وجود دندان های جدید مانند دندان عقل دارا می باشند. استفاده ثابت از نگهدارنده ها این امر را تضمین می کند که دندان ها به علت کمبود فضا و تعدادشان، تغییر نمی کنند.

پلاک دندان برای هم تراز کردن استخوان ها با لثه

 هنگامی که دندان ها به موقعیت جدیدی نزدیک شوند، لثه ها و استخوان های نزدیک دندان ها طول می کشد تا از این اتفاق پیروی کنند. پلاک بعداز ارتودنسی به تسریع هم ترازی و تثبیت دندان ها کمک می کنند.

حفظ موقعیت دندان ها با استفاده از پلاک ارتودنسی

 اگر از بریس استفاده می کنید تا شکاف های میان دندان هایتان اصلاح شود، مدت زمانی طولانی لازم است تا دندان هایتان به حالت موازنه درآید. این حقیقت حتی برای دندان هایی که در جایگاه خود نیز قرار ندارند صادق است. این مهم است که دندان ها تا زمانی که باید به اندازه کافی جابجا شده و یا به طور قابل توجهی محکم شوند و در فضای جدید خود قرار گیرند و دهان بتواند با این تغییرات سازگار شود، نگهداری شوند. پلاک دندان بعد از ارتودنسی در دستیابی به این هدف کمک می کند.

منبع: ژاله ایمپلنت


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۵۹:۱۸ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

آیا براکت ارتودنسی دندان ها را لک می کند؟

ارتودنسی دندان امروزه یکی از بهترین روشهای درمانی برای افرادی است که ممکن است دچار مشکلاتی در فک و یا جفت شدن دندان ها یا موقعیت نادرست دندان در دهان خود می شوند، برای درمان و اصلاح وضعیت نامناسب دندان‌ها به متخصصین اتودنسی مراجعه کنید. برای درمان به هم ریختگی دندان‌ها از ارتودنسی استفاده می‌شود که شامل سیم و براکت است. گاها ممکن است بیماری که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرد، دچار عارضه لک شدن دندان ها شود که این تغییر رنگ و لک شدن می تواند به صورت رنگ های زرد، قهوه ای و سیاه و یا لکه های سفید باشد.

براکت های ارتودنسی به خودی خود و در صورت استفاده مناسب و همچنین رعایت نکات بهداشتی مورد نظر توسط بیمار در حین درمان، دندان‌ها را لک نمی‌کنند. تنها با رعایت چند نکته ساده می‌توانید از بروز این حادثه پیشگیری کرده و از ابتلای به لک دندان پس از ارتودنسی دور بمانید.

بیشتر بخوانید... دندان عقل خراب

رعایت توصیه های بهداشتی جهت جلوگیری لک دندان بعد از ارتودنسی

وقتی بیمار تحت درمان با ارتودنسی قرار می‌گیرد، توصیه اول بر این است که بعد از هر وعده غذایی بیمار مسواک بزند و وقتی انجام این امر برای او امکان‌پذیر نیست، به وی توصیه می‌شود که صبح‌ها بعد از صرف صبحانه و شب قبل از خواب مسواک بزند. حالا درصورتی‌که بهداشت را به خوبی رعایت نکردید و دندان ها بعد از ارتودنسی لک شد راه کارهای زیر پیشنهاد می شود:

1. در هنگام برداشتن سیم‌ها بیمار باید تحت درمان جرم‌گیری دندان و یا به‌ اصطلاح پالیش قرار گرفته و این لکه‌ها از طریق انجام پالیش رفع شوند.

2.  اگر لک دندان با استفاده از پالیش رفع نشد، توصیه می‌شود که آن لکه در آن ناحیه با ماده سفید پر و درمان شود.

بیشتربخوانید... زیبایی دندان بدون تراش

ارتودنسی و لک و پوسیدگی دندان

آیا قبل از انجام درمان ارتودنسی باید لک و پوسیدگی دندان را به‌طور کامل درمان کرد و سپس بعد از رفع پوسیدگی درمان ارتودنسی را انجام داد؟ در این مورد بهتر است که قبل از انجام ارتودنسی دندان های دارای لک, پوسیده پر و درمان شود. البته با توجه به اینکه ممکن است در حین درمان هم گاها دندانی دچار پوسیدگی شود، در حین درمان ارتودنسی هم می‌توان این درمان را انجام داد و بدین منظور سیم ها را می‌توان برداشت و پوسیدگی را درمان و پر کرد، ولی توصیه بر این است که قبل از درمان ارتودنسی درمان لک و پوسیدگی درمان به طور کامل انجام شود.

منبع: لاچینه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۰۵:۲۷ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

ارتباط درمان ارتودنسی و سردرد

ارتودنسی یک علم دندانپزشکی است. ارتودنسی مطالعات، روش ها و تجربیات خاص خود را دارد و متخصصانی دارد که سال ها است آن را مطالعه می کنند، بنابراین یک علم بسیار بزرگ است. بسیاری از مطالعات در مورد ارتودنسی انجام شده است و انواع، شکل ها و قیمت های مختلفی وجود دارد و دارای مزایایی است و ما در این مقاله در مورد همه این موارد و خصوصا ارتودنسی و سردرد بحث خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید... ایمپلنت های سوئیسی

چه موقع بهتر است به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنیم؟

 این مورد از یک کودک به کودک دیگر متفاوت است، اما در هر صورت توصیه می شود اولین معاینه را در سن 7 تا 8 سالگی انجام دهید و منتظر جایگزینی تمام دندان های شیری نباشید. در این مرحله متخصص ارتودنسی می تواند مشکلات رشد فک و دندان و تناسب بین آن ها را شناسایی کرده، از برخی از این مشکلات جلوگیری کرده و زمان درمان را بهینه کند. این لزوما به این معنی نیست که همه کودکان در این سن درمان را شروع می کنند، اما پیگیری لازم است.

آیا دندان ها می توانند به مرور زمان خود را صاف کنند؟

معمولا این گونه نیست. پس از ده سالگی و آغاز بیست سالگی، روند طبیعی دندان ها به خصوص در فک پایین شروع می شود. به این معنا که احتمال رفع مشکل به طور طبیعی برای دندان هایشان بسیار کم است. علاوه بر اهمیت مراجعه به متخصص ارتودنسی، متخصص ها می گویند که بسیار مهم است که ابتدا مطمئن شوید که به پزشک با تجربه و صلاحیت در این زمینه مراجعه می کنید. مراجعه به یک متخصص ارتودنسی و فک و صورت که دارای مجوز از وزارت بهداشت است بسیار مهم است. علیرغم اینکه هر دندانپزشکی حق کار در همه زمینه های دندانپزشکی از جمله ارتودنسی را دارد، اما طبق قانون وی حق ندارد خود را ارتودنتیست، ارتودنسی یا موارد مشابه بنامد.

بیشتر بخوانید... روکش دندان

ارتودنسی و سردرد

وجود سردرد بعد ازارتودنسی اغلب رایج است. هنگام استفاده از بریس سردرد را تجربه می کنید که اغلب پس از محکم کردن یا تنظیم براکت‌ها درد دارند. اگر سردرد پس از درمان ارتودنسی و برداشتن بریس‌ها باقی ماند، احتمالا منبع سر درد ارتودنسی نیست. در چنین مواردی ممکن است لازم باشد که برای درمان به یک پزشک عمومی مراجعه کنید.

منبع: مجله دندانپزشکی

 

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۳۲:۱۵ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

در ارتودنسی فیلم سفالومتریک برای چه منظور استفاده می شود؟

ارتودنسی فیلم چیست ؟  بسیاری از افراد، از جمله دانشجویان پزشکی و پزشکان تازه کار، تعجب می کنند که سفالومتریک برای ارتودنسی استفاده می شود. در ارتودنسی فوری، فیلم سفالومتریک معمولا توسط متخصص ارتودنسی به عنوان یک ابزار تشخیصی و برای برنامه ریزی و ارزیابی درمان استفاده می شود. با مجله ارتوبلاگ همراه باشید.

سفالومتریک چیست؟

سفالومتریک متشکل از یک اشعه ایکس سفالومتریک است که به آن ceph نیز می گویند و آنالیز رادیوگرافی اشعه ایکس خارج دهانی است. به این معنی که فیلم در خارج از دهان قرار می گیرد. ceph نمای کاملی از ساختارهای صورت، از جمله بی نظمی و نامناسب بودن فک و گزش را نشان می دهد. Cephs  همچنین می تواند ارتباط فک و دندان با بافت های نرم و سایر قسمت های جمجمه را نشان دهد. این امر به ویژه برای ارتودنتیست هایی که به دنبال دندان های نهفته، مشکلات احتمالی یا رشد و تغییر در طول زمان هستند بسیار مفید است. Ceph  را می توان در فیلم رادیوگرافی یا با رادیوگرافی دیجیتال تهیه کرد. در رادیوگرافی دیجیتال از اشعه کمتری استفاده می شود و زمان کمتری نسبت به فیلم رادیوگرافی لازم است. علاوه بر این، رادیوگرافی دیجیتال را می توان برای تشخیص جزئیات جزیی، افزایش و بزرگ کرد. علاوه بر این، با استفاده از رادیوگرافی دیجیتال امکان ذخیره و به اشتراک گذاری تصاویر به راحتی امکان پذیر است. این امر در صورت داشتن چندین پزشک یا در حال ردیابی ceph ها به مرور زمان مفید خواهد بود. اشعه ایکس ceph نه تنها یکی از مفیدترین ابزارها در برنامه ریزی درمانی ارتودنسی است، بلکه سریع و بدون درد نیز هست. اکثر ceph ها را می توان در کمتر از 10 ثانیه مصرف کرد و در کمتر از 10 دقیقه ایجاد کرد و سریع نتیجه را به دست آورد.

بیشتربخوانید... معایب ارتودنسی لینگوال

چرا برای ارتودنسی، فیلم سفالومتریک استفاده کنیم؟

ارتودنسی معمولا برای لکه بینی بیماری لثه و پوسیدگی دندان به اشعه ایکس با بایت بال روی می آورد و از رادیوگرافی پانورامیک برای بینایی در مورد دندان های عمومی و سلامت استخوان فک و مشکلات مفصل فک استفاده می کند. با این حال، محدودیت های بسیاری در این رادیوگرافی ها وجود دارد که هنگام مشاهده یک تصویر کامل است. اغلب اوقات، مشکلات دندانی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند و لازم است درک کاملی از مشخصات جمجمه و صورت، از جمله بافت های نرم، برای تجزیه و تحلیل جامع داشته باشید.

بیشتربخوانید... کاشت ایمپلنت دندان

 

 

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۰۸:۳۱ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

قیمت ارتودنسی ژله ای

ارتودنسی روشی برای درمان ناهنجاری های فک و دندان است. درمان با ارتودنسی می تواند حدود ۲ الی ۳ سال به طول انجامد. ارتودنسی ژله ای یا ارتودنسی اینویزیلاین از پلاک های شفافی از جنس ترموپلاستیک تهیه شده است که قابل انعطاف هستند و نامرئی محسوب می شوند و به راحتی قابل رویت نیستند. با مراجعه به متخصص ارتودنسی خوب می توان از قیمت ارتودنسی ژله ای آگاهی پیدا کرد. در ادامه با مجله ارتودنتیست همراه باشید.

در سیستم این نوع ارتودنسی از براکت، سیم و الاستیک های ارتودنسی استفاده نشده است؛ در نتیجه هیچگونه زخم یا اسکاری بر دهان به جا نمی گذارد. پلاک ها باید ۲۰ الی ۲۲ساعت روی دندان ها قرار بگیرند و باید آنها را هر دو هفته یکبار تعویض کرد و یک پلاک جدید را جایگزین آنها کرد تا به تدریج دندان ها به سمت جایگاه موردنظر جابه جا شوند. بیمار می تواند پلاک ها را در هنگام غذاخوردن ومسواک زدن از دهان خود خارج کند؛ به خاطر همین محدودیت های ارتودنسی ثابت را ندارد. حرکت دندان ها در ارتودنسی ژله ای باعث لق شدن آنها نمی شود و اعمال نیرو و فشار نیز به آرامی انجام می شود و با ایجاد یک استخوان جدید درقسمت انتهایی دندان، دوره درمانی به پایان می رسد.

بیشتربخوانید... براکت سرامیکی ارتودنسی

ناهنجاری هایی که با ارتودنسی اینویزلاین درمان می شوند

·         کراس بایت، آندربایت و اوربایت خفیف

·         دندان های با فاصله کم

·         دندان های روی هم افتاده

بیشتربخوانید... دستگاه هدگیر ارتودنسی

مزایای ارتودنسی ژله ای

·         نامرئی بودن ارتودنسی ژله ای باعث شده است افرادی که نمی خواهند لوازم ارتودنسی روی دندان هایشان دیده شود از این روش استقبال کنند.

·         تمیز کردن دندان ها در این سیستم به راحتی انجام می شود؛

·         بیمار قبل از شروع درمان می تواند طرح درمان و نتایج آن را به صورت مجازی مشاهده کند و از وضعیت دندان ها پس از اتمام دوره درمان آگاهی یابد.

·         به دلیل متحرک بودن ارتودنسی ژله ای، بیمار آزادی عمل بیشتری برای غذا خوردن و نوشیدن دارد.

·         به دلیل نبود فلز و سیم، تحریک کمتری برای لثه، گونه و مخاط دندان ایجاد می کند.

·         این پلاک ها در روند زندگی روزمره بیمار هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند.

·         بیمار می تواند حدود ۲ ساعت در شبانه روز از پلاک ها استفاده نکند.

بیشتربخوانید... براکت ارتودنسی ثابت

 

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۵۹:۰۲ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

مهم ترین عامل در شکست ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت روشی محبوب در بین بیماران است که امید به داشتن طرح لبخند  زیبا و درخشان را در آنها زنده کرده است. جایگزینی دندان های از دست رفته، هیچ وقت به اندازه این روش طبیعی و ماندگار نبوده است. اما ایمپلنت به همان نسبت که شبیه دندان طبیعی است، به همان اندازه نیز دچار بیماری های دهان و دندان می شود. بیماری پری ایمپلنت یکی از این عوارض است که به التهابی پاتولوژیک در اطراف پایه ایمپلنت گفته می شود. مراجعه و تشخیص به موقع سهم زیادی در موفقیت درمان دارد. عدم درمان باعث شکست ایمپلنت و از دست رفتن آن می شود. در ادامه با مجله لاچینه همراه باشید.

بیماری پری ایمپلنت:

این عارضه به دو دسته زیر تقسیم می شود:

بیشتربخوانید... ارتودنسی نامرئی دندان

موکوزیت پری ایمپلنت:

موکوزیت به التهاب و زخم در بافت نرم در اطراف ایمپلنت اشاره دارد و یک پاسخ برگشت پذیر به پاتوژن های پریودنتال است. معمولا روش های درمانی ساده و رعایت بهداشت دهان و دندان باعث برگشت بیماری و بهبودی بافت آسیب دیده می شود. عدم درمان باعث تشدید عارضه به نوع پیشرفته تر آن می شود.

پری ایمپلنتایتیس:

پری ایمپلنتایتیس نوع پیشرفته بیماری است. فرآیند التهابی مخرب این بیماری بر روی بافت نرم و سخت اطراف ایمپلنت دندان تاثیر می گذارد. این بیماری شدیدتر از نوع قبلی است و منجر به تحلیل استخوانی در موضع التهاب می شود. درمان این عارضه به روش های جراحی و تهاجمی نیاز دارد. عدم موفقیت در درمان باعث شکست ایمپلنت و از دست رفتن آن می شود. علائم موکوزیت: خونریزی با بررسی موضع التهاب قرمزی و تورم بافت نرم عدم تحلیل استخوانی در موضع آسیب دیده علائم پری ایمپلنتایتیس: نقص استخوانی حفره ای شکل در موضع مبتلا خونریزی یا ترشح چرک در بررسی بافت مبتلا پاکت بیش از ۴ میلی متر در اطراف پری ایمپلنت

بیشتربخوانید... برگشت ارتودنسی

برای تشخیص این عارضه وجود صرفا یکی از علائم فوق کافی نیست. تشخیص و تایید این عارضه به بررسی جامع و کامل توسط دندانپزشک نیاز دارد. در صورتی که در ناحیه ایمپلنت دچار التهاب و خونریزی هستید یا احساس می کنید دندان ایمپلنت شده کمی متحرک است، برای معاینه و درمان هر چه سریع تر به دندانپزشک خود مراجعه کنید. درمان بیماری پری ایمپلنت باید به صورت سیستماتیک انجام گیرد. رفع پلاک و باکتری از عمق پاکت ها به همراه جراحی و/یا روش های غیر جراحی در کنار تجویز داروهای آنتی بیوتیکی برای پیشگیری از پیشرفت بیماری ضروری است.

بیشتربخوانید... لمینت دندان یا کامپوزیت


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۴۴:۲۷ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)