دانستنی ها دانستنی ها .

دانستنی ها

اصلاح دندان های خرگوشی

دندان های خرگوشی ، شرایطی است که مجموعه های فوقانی و تحتانی دندان ها با یکدیگر همسو نیستند. دندانهای فوقانی معمولاً بیرون زده و راه خود را به سمت خارج پیدا می کنند. در موارد خفیف ، دندانها ممکن است چند میلی متر از لبه های پایین لبه جلوتر باشد. در موارد شدید ممکن است دندانها روی لب پایین کشیده شوند این شرایط روی لبخند شما و در نهایت اعتماد به نفس تأثیر می گذارد. علاوه بر آن  باعث ایجاد مشکلات بهداشتی مختلف دهان و دندان می شود. خوشبختانه ، راه حل های مختلف دندانپزشکی زیبایی برای رفع مشکل موجود است. روکش های دندان یا ونیر ها  یکی از راه حل های زیبایی دندانپزشکی هستند. این روکش های سرامیکی سفارشی روی دندان های شما قرار می گیرند. ونیرها نقایصی را که ظاهر دندانهای شما را خراب می کند ، می پوشاند. در ادامه با بهترین متخصص ارتودنسی در تهران همراه باشید.

آیا دندانپزشکان می توانند دندانهای خرگوشی را برطرف کنند؟

دندان های خرگوشی به دلایل مختلفی از جمله عادت های مکیدن ، سوزش زبان ، مشکلات در اندازه فک و غیره ایجاد می شود. حل مسئله اغلب به علت بستگی دارد. بله ، ونیرها می توانند در موارد خاص دندانهای  خرگوشی را برطرف کنند. اما برای این کار دندانها باید کمی اصلاح شوند. امروزه ، همه می خواهند راه حل سریع برای همه مشکلات پیدا کنند. ونیرها در مقایسه با سایر درمان های دندانپزشکی ، سریع و ارزان هستند. اما ، توصیه می شود قبل از انتخاب روکش ، با یک متخصص دندانپزشکی مشورت کنید.

بیشتربخوانید... انواع ارتودنسی نامرئی

اهمیت اصلاح دندانهای خرگوشی

اکثر بیمارانی که به دنبال درمان دندانهای خرگوشی هستند ، این کار را انجام می دهند ، زیرا آنها نگران زیبایی لبخند خود هستند. خوشبختانه ، مشکل دندان های خرگوشی از طریق تعدادی از گزینه های درمانی قابل رفع است که در بخش زیر به آنها اشاره شده است.

·         درمان ارتودنسی

·         پیوند کامپوزیت

·         لمینت یا ونیر پرسلن

·         تاج دندان

·         جراحی اصلاح فک

مراحل کامپوزیت دندان های جلو

در کامپوزیت دندان های جلو، متخصص دندانپزشک با بررسی دهان و دندان بیمار، چنانچه نیاز باشد ابتدا سایر بیماریهای دندان فرد مانند عفونت لثه را درمان و سپس اقدام به کامپوزیت دندان می نماید. "کامپوزیت دندان" به دلیل اینکه نیازی به تراش دندان ندارد کمترین اسیب را به دندان ها می زند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی زودبازده


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۷:۱۶:۳۱ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

ارتودنسی دندان پوسیده را چگونه انجام می دهند؟

ارتودنسی دندان پوسیده از دغدغه های افراد برای انجام درمان است. همانطور که می دانیم در طی جلسه مشاوره دهان و دندان فرد معاینه شده و به طور دقیق مورد ارزیابی قرار می گیرد. در این جلسه پوسیدگی ها تشخیص داده شده و قبل از شروع درمان ارتودنسی رفع می شوند. چون همه کسانی که اقدام به ارتودنسی می کنند اغلب با مشکل دندان های پوسیده درگیر هستند.

بیشتربخوانید... عوارض لمینت متحرک دندان

راهکارهایی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در طی ارتودنسی

امروزه ارتودنسی یکی از روش های درمان برای رفع مشکلات فک و دندان است. افراد زیادی مبتلا به این ناهنجاری ها بوده و بناچار مجبور به استفاده از این درمان هستند. اغلب آن ها به مشکلاتی همچون تغییر رنگ دندان، پوسیدگی و وجود لکه روی دندان دچار هستند. دستگاه ارتودنسی نیز می تواند فرد را مستعد این مشکل کند. در زمان استفاده از درمان می توان با توجه به برخی نکات ساده مانع از پوسیدگی دندان شد: یکی از مهم ترین نکات اینست که از عدم تجمع باکتری بر روی براکت ها اطمینان حاصل شود. با قرار گرفتن باکتری روی دندان، از دسترس خارج شده و قابل کنترل نخواهند بود. از اینرو باید همه خرابی های دندان ترمیم شوند. همچنین لازم است دندان ها به طور حرفه ای شستشو داده شده و جرم گیری شوند. بدین وسیله میزان پوسیدگی دندان به حداقل خواهد رسید. استفاده از نخ دندان در این دوران کارساز نیست؛ از اینرو عدم استفاده از نخ دندان می تواند فرد را مستعد پوسیدگی کند. مسواک بین دندانی بهترین راه حل برای رفع این مشکل است. با استفاده از این مسواک می توان بین دندان ها و دستگاه ارتودنسی را تمیز کرد. این مسواک می تواند بر خلاف نخ دندان به همه نقاط دسترسی داشته باشد. مواد غذایی به جا مانده را از لابلای دندان ها و براکت ها خارج کرده و تمیز کند. از اینرو مانع از پوسیدگی دندان ها شده و از وقوع آن جلوگیری می کند. استفاده از دهانشویه یکی دیگر از نکات مهم برای پیشگیری از مشکلات احتمالی است. دهانشویه با دسترسی به همه نواحی دهان و دندان، براکت، سیم ارتودنسی و … می تواند مانع از هر گونه پوسیدگی شود.

بیشتربخوانید.. روکش دندان شیری

پرهیز از خوردن برخی غذاها که متخصص ارتودنسی ممنوع کرده است راهکار دیگری به شمار می آید. در طی دوره درمان لیستی از غذاهای ممنوعه در اختیار بیمار قرار می گیرد. غذاهای سفت همچون آجیل و تنقلات و چسبناک همانند شکلات و گز سبب آسیب به دندان، براکت و سیم ارتودنسی می شوند. همکاری بیمار در دوران ارتودنسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نقش مهمی در موفقیت نتیجه درمان دارد. فرد باید در این زمان از دستورالعمل ها و توصیه های ارتودنتیست تبعیت کند. با رعایت کردن دستورات متخصص ارتودنسی نه تنها از پوسیدگی دندان ها پیشگیری شده بلکه سلامت براکت ها و دستگاه ارتودنسی نیز تضمین می شود. در صورت شکستگی براکت ها در روند درمان وقفه ایجاد شده و طول دوره درمان طولانی تر می شود.

·         نوشیدن آب فراوان

·         مراجعات منظم

بیشتربخوانید.... هزینه پرکردن دندان جلو

ارتودنسی و پوسیدگی دندان

همانطور که گفته شد یکی از اقدامات لازم پیش از انجام ارتودنسی، ترمیم هر گونه پوسیدگی است. با رفع پوسیدگی ها می توان بلافاصله درمان را شروع کرد. با توجه به اینکه طول دوره درمان در ارتودنسی زیاد است از اینرو دندان ها می توانند در این دوران نیز دچار پوسیدگی شوند. بنابراین توصیه بر اینست که بعد از رفع هر گونه پوسیدگی در دهان و انجام ارتودنسی مانع از ایجاد دوباره پوسیدگی شد.

مطالعه بیشتر: مجله دندانپزشکی ژاله ایمپلنت

 

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۴۸:۳۴ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

ارتودنسی طرح لبخند چگونه ایجاد می شود؟

اگر می خواهید زیبا و دوست داشتنی به نظر برسید، کافی است لبخند بزنید؛ اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا بعضی از افراد لبخند زیباتر و دل نشین تری دارند؟ در واقع برای داشتن یک لبخند زیبا و ایده آل، شما بدون شک به دندان هایی بی عیب و نقص و ایده آل نیاز دارید؛ زیرا هنگام لبخند زدن، دندان ها بیشتر از هر چیز دیگری خود نمایی می کنند. اگر شما دندان های بی نقصی ندارید، لازم نیست به خاطر این موضوع نگران باشید؛

بیشتربخوانید... هزینه دندان مصنوعی کامل

ارتودنسی طرح لبخند

شاید شما هم افرادی را دیده باشید که لبخند آنها بسیار زیبا و شیرین است و به چهره آنها زیبایی و جذابیتی دو چندان می دهد. در واقع لبخند زدن همیشه زیبا است؛ اما از نظر دندان پزشکان و متخصصان ارتودنسی، یک لبخند ایده آل و استاندارد، اصول و ویژگی های خاصی دارد؛ از این رو دندان پزشکان با انجام دادن اقداماتی مانند اصلاح فرم دندان ها، اصلاح رنگ دندان ها، اصلاح فرم لثه و مرتب و منظم کردن دندان ها، به طراحی یک لبخند ایده آل می پردازند. اما چنین لبخند ایده آلی چه مشخصات و ویژگی هایی دارد؟ در واقع طبق قواعد و اصول دندان پزشکی، یک لبخند ایده آل لبخندی است که در آن تاج دندان های فک بالا و حدود یک یا دو میلی متر از لثه ها مشخص باشد؛ به علاوه دندان ها باید مرتب و منظم باشند، فرم و اندازه نرمالی داشته باشند و رنگ دندان ها هم روشن باشد.

بیشتربخوانید... ایمپلنت چیست

تاثیر دندان ها بر طرح لبخند

بدون شک اولین و مهم ترین عضوی که در بدن بر لبخند شما تاثیر می گذارد، دندان های شما هستند. در مورد دندان ها، موضوعاتی مانند اندازه دندان، فرم و شکل دندان، رنگ دندان و مرتب بودن دندان ها، بسیار مهم هستند. در مورد اندازه دندان ها ما نمی توانیم یک اندازه یا سایز خاص را به عنوان یک سایز استاندارد معرفی کنیم، بلکه آنچه که در این مورد اهمیت دارد، تناسب اندازه دندان ها با هم و نیز با سایر اجزای صورت است. این موضوع در مورد رنگ دندان ها هم صدق می کند؛ زیرا ما طیف وسیعی از رنگ دندان ها داریم و نمی توانیم بگوییم یک رنگ خاص، بهترین و زیباترین رنگ برای دندان ها است. اگر دندان های شما از نظر رنگ و سایز مشکلی نداشته باشند، اما نامرتب و کج باشند یا فاصله زیادی از یکدیگر داشته باشند، باز هم تاثیرات منفی زیادی بر لبخند شما می گذارند. دندان پزشکان در اکثر موارد برای مرتب کردن دندان ها از درمان ارتودنسی استفاده می کنند.

بیشتربخوانید.... احتمال برگشت ارتودنسی

هزینه ارتودنسی طرح لبخند چقدر است؟

یکی از سوالات پرتکرار و مهم افراد در مورد ارتودنسی طرح لبخند، در مورد قیمت و هزینه های آن است. در واقع هنگامی که صحبت از ارتودنسی می شود ممکن است افراد نگرانی هایی در مورد پرداخت کردن هزینه های آن داشته باشند. در واقع اگر می خواهید هزینه و نرخ ارتودنسی طرح لبخند را بدانید، حتما باید به مطب یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید و از او مشورت بگیرید. در اصل، هزینه و قیمت ارتودنسی طرح لبخند به عوامل و فاکتورهای متعددی بستگی دارد. این هزینه ها ثابت نیستند و از فردی به فرد دیگر می تواند متفاوت باشند؛ از این رو ما نمی توانیم یک هزینه یا قیمت ثابت را برای ارتودنسی طرح لبخند اعلام کنیم. بعضی از فاکتورها و عوامل تاثیر گذار بر هزینه ارتودنسی طرح لبخند عبارتند از:

·         سن و سال بیمار

·         نوع و میزان مشکلاتی که بیمار دارد.

·         تبحر و توانایی متخصص ارتودنسی

·         درمان ها و اقدامات جانبی

·         شهر و منطقه محل زندگی

مطالعه بیشتر: مجله دندانپزشکی ارتوبلاگ


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۴۲:۲۳ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

آیا می شود ارتودنسی دندان رایگان داشت؟

ارتودنسی دندان رایگان یکی از تمایلات اغلب افراد برای انجام درمان ناهنجاری های دهان و دندان است. وقتی صحبت از ارتودنسی می شود، تداعی کننده هزینه هنگفت در ذهن افراد خواهد بود. ارتودنسی یکی از خدمات دندانپزشکی است که به علت طول دوره درمان طولانی همواره از هزینه بالایی برخوردار بوده و علاوه بر صرف وقت نیازمند صرف هزینه بالایی نیز هست. هنگامی که سخن از ارتودنسی رایگان به میان می آید، منظور مشاوره رایگان این درمان است. در واقع هیچ جایی وجود ندارد که خدمات ارتودنسی را رایگان انجام دهد.

بیشتر بخوانید... معایب ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی دندان رایگان چیست؟

وقتی فرد برای درمان ارتودنسی اقدام می کند، در طی اولین جلسه دهان و دندان معاینه می شود. در این جلسه شرایط فک و دندان بررسی شده و مشاوره صورت می گیرد. این جلسه به طور معمول رایگان انجام می شود. همانطور که گفته شد منظور از ارتودنسی رایگان، مشاوره رایگان است. در جلسه مشاوره رایگان متخصص ارتودنسی توضیحات کاملی در خصوص درمان ارتودنسی ارائه کرده و نحوه درمان را توضیح می دهد. اگر درمان نیازمند کشیدن دندان باشد، لزوم آن را به بیمار گوشزد می کند. سپس در خصوص هزینه و نحوه پرداخت آن صحبت می شود. در اکثر موارد، همه هزینه ارتودنسی از بیمار در طی یک جلسه گرفته نمی شود. بطور معمول مبلغی به عنوان پیش پرداخت دریافت شده و مابقی به صورت اقساط در طی جلسات مراجعه دریافت می شود. این نوع پرداخت بستگی به توافق ارتودنتیست و بیمار دارد.

آیا ارتودنسی دندان رایگان همان خدمات بیمه تکمیلی است؟

برخی از افراد در پی آنند که با استفاده از خدمات بیمه تکمیلی هزینه ای بابت ارتودنسی نپرداخته و آن را رایگان انجام دهند. اما لازم است بدانند که بعضی اوقات بیمه تکمیلی هیچ هزینه ای بابت خدمات دندانپزشکی به بیمار ارائه نمی دهد. در ضمن اگر هم هزینه ای توسط بیمه به فرد متقاضی پرداخت شود آنقدر این مبلغ جزئی و ناچیز است که دردی را دوا نمی کند.

بیشتر بخوانید... قالب گیری ارتودنسی چیست

بنابراین توصیه می شود در پی ارتودنسی رایگان نباشید. یکی از راهکارهای مطلوب بجای ارتودنسی دندان رایگان استفاده از شرایط پرداخت آسان تر است. یکی از دلایلی که بیمه هیچ هزینه ای بابت ارتودنسی تقبل نمی کند اینست که ارتودنسی به عنوان یک درمان زیبایی قلمداد شده و از اینرو زیر بار آن نمی روند.

مطالعه بیشتر: مجله دندانپزشکی ارتودنتیست


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۳۷:۳۳ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

ارتودنسی دندان پوسیده چگونه انجام می شود؟

ارتودنسی دندان پوسیده یکی از چالش های درمان ارتودنسی است که افراد و متخصصان با آن روبرو هستند. همه افراد در معرض پوسیدگی دندان قرار داشته و برخی از آن ها نیز به مشکلات و ناهنجاری های دهان و دندان مبتلا هستند. این افراد برای رفع ناهنجاری باید تحت درمان ارتودنسی قرار گیرند. از اینرو ارتودنسی دندان پوسیده یکی از مشکلات موجود در علم ارتودنسی است. در اولین جلسه وقتی فرد برای درمان ارتودنسی به متخصص مراجعه می کند مورد معاینه قرار می گیرد. با معاینه و ارزیابی دقیق دهان و دندان، پوسیدگی و مشکلات مشخص شده و در جهت رفع آن اقدام می شود.

بیشتربخوانید... انواع ایمپلنت دندان

 پوسیدگی در دوران ارتودنسی

روز به روز به تعداد افراد متقاضی استفاده از ارتودنسی افزوده می شود. روش های زیادی برای درمان مشکلات و ناهنچاری های دهان و دندان کاربرد دارند. همه افراد می توانند با مراجعه به متخصص ارتودنسی در تهران از مزایای این درمان بهره ببرند. یکی از مشکلاتی که در طی ارتودنسی ممکن است برای افراد رخ دهد، پوسیدگی دندان هاست. با قرار گرفتن دستگاه ارتودنسی بر روی دندان ها، تمیز کردن آن ها دشوار می شود. این امر می تواند فرد را در معرض خطر پوسیدگی قرار داده و سبب نگرانی وی شود. اما در ارتودنسی متحرک با استفاده از دستگاه ارتودنسی که قابلیت جا به جایی دارند، نیرو و فشار لازم برای هدایت دندان ها به موقعیت درست انجام می شود. با استفاده از این روش، بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شده و هیچ گونه نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت. پلاک های میکروبی از جمله علل پوسیدگی دندان هستند که اطراف دندان ها تجمع می یابند. دندان های ناصاف و نامرتب به دلیل کجی و بی نظمی به خوبی تمیز نشده و بستر مناسبی برای تجمع باکتری ها و میکروب ها خواهند بود.

بیشتربخوانید... معایب ارتودنسی نامرئی

با انجام ارتودنسی می توان عوامل مشکل ساز را از بین برد. با صاف و مرتب شدن دندان ها رعایت بهداشت و تمیز کردن دندان ها سهل و آسان شده و راه حلی برای از بین بردن پوسیدگی خواهد بود. ارتودنسی درمانی برای تراز و هماهنگ کردن دندان ها بوده و از پوسیدگی آن ها پیشگیری می کند. از دیگر عادات خوب برای رفع پوسیدگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتربخوانید.... هزینه تقریبی ارتودنسی

·         مسواک زدن حداقل دو بار در روز

·         کشیدن نخ دندان

·         استفاده از دهانشویه

·         استفاده از مسواک بین دندانی

منبع: https://www.chalava.ir/

 

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۰۸:۵۶ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

چگونه فیلم ارتودنسی ثابت دندان را به دست آوریم؟

درمان ارتودنسی، راهی است برای صاف کردن و حرکت دادن دندان ها، برای بهبود ظاهر و کارکرد آن ها همچنین، باعث کمک به سلامتی طولانی مدت دندان ها، لثه و مفاصل فک با وارد کردن فشار کمی به کل دندان ها می شود. که بهتر است بیمار قبل انجام ارتودنسی دندان حتما فیلم هایی مربوط به آن را مشاهده کند با ابن کار قبل و بعد از ارتودنسی را به وضوح می بیند و در تصمیم گیری برای انجام ارتودنسی بسیار کمک می کند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی نیروهای مسلح

از کجا بفهمم که به درمان ارتودنسی نیاز دارم؟

فقط دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی می‌تواند بر اساس عناصر تشخیصی مانند سابقه کامل پزشکی و دندانپزشکی، معاینه بالینی، مدل‌های گچ دندان یا ماکت دندان‌ها، اشعه ایکس و عکس، تشخیص دهد که شما به درمان ارتودنسی نیاز دارید؛ بر اساس تشخیص انجام شده، متخصص ارتودنسی خوب یا دندانپزشک در مورد نیاز به درمان ارتودنسی تصمیم می‌گیرند یا اینکه یک برنامه درمانی متناسب با نیاز شما تهیه می‌کنند

ارتودنسی فیلم

ارتودنسی دندان یکی از مهم ترین و تخصصی ترین شاخه های دندان پزشکی است. این تخصص مطابق نیاز روز پیشرفت کرده است و تک تک معایب خود را بر طرف کرده است و امروزه به گونه ای شده است که هر کس قصد انجام ارتودنسی را دارد، می تواند با انجام یک سرچ ساده در سایت های مختلف اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کند. حتی ممکن است کسانی باشند که بخواهند قبل از انجام ارتودنسی کاملا از نحوه ی انجام آن مطلع شوند، اگر بیمارانی باشند که چنین قصدی داشته باشند نیازی نیست که حتما به مطب دندان پزشکی مراجعه کنند چرا که آن ها می توانند با یک سرچ ساده در اینترنت یکی از هزاران ویدیویی که در این رابطه تهیه شده است را ببینند و با مراحل کار کاملا آشنا شوند.

فیلم ارتودنسی ثابت دندان

با توجه به اینکه ارتودنسی ثابت یک درمان نسبتا طولانی و پرهزینه است، بهتر است که بیمار نمونه هایی از ارتودنسی، نحوه ی انجام ارتودنسی، مراحل ارتودنسی و تغییرات ارتودنسی را مشاهده کند. امروزه از طریق فیلم ارتودنسی قبل از انجام آن می توان فهمید که چقدر ارتودنسی مفید است.

انواع ارتودنسی

·         ارتودنسی ثابت

·         ارتودنسی متحرک

·         ارتودنسی شفاف

مضرات درمان ارتودنسی

·         شل شدن لثه

·         حساسیت دندان ها

·         مشکلات دیگر ارتودنسی

منبع: https://www.orthodoctor.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۵۵:۴۷ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

علت کج شدن دندان ها چه می تواند باشد؟

آیا کسی را می شناسید که به طور طبیعی دندان های صافی داشته باشد؟ اکثر مردم حداقل یک یا دو دندان کج در دهان خود دارند و بسیاری دیگر از شلوغی دندان ها و یا تعداد زیادی دندان کج رنج می برند. همانطور که می دانید، راه درمان کجی و شلوغی دندان ها، ارتودنسی است و باید توسط متخصص ارتودنسی انجام گیرد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، می توان از انواع ارتودنسی دندان برای مرتب کردن دندان ها، اصلاح مشکلات بایت  و دیگر مشکلات قابل حل با ارتودنسی استفاده کرد. در ادامه به بررسی علت کج شدن دندان ها می پردازیم.

بیشتربخوانید... عوارض ارتودنسی بزرگسالان

این عوامل عبارتند از:

ژنتیک متداول ترین علت کج شدن دندان ها

علت کج شدن دندان ها غالبا ژنتیک است. اکثر ما، همانند انتخاب رنگ چشم یا رنگ مو، هیچ کنترلی بر چگونگی درآمدن دندان هایمان نداریم. صفاتی که می توانند منجر به شلوغی دندان ها و عقب یا جلو بودن فک ها شوند، اغلب از والدین به ارث می رسند

عادات غلط

تاثیر برخی عادات غلط که در کودکی شکل گرفته اند، می توانند سال ها بعد نمود پیدا کنند. با اینکه این عادات تسکین دهنده مانند مکیدن انگشت شست یا دیگر انگشتان، استفاده از پستانک تا دوران نوپایی خطرناک به نظر نمی رسند، اما می توانند در آینده موجب کج در آمدن دندان ها و نهایتا ارتودنسی شوند. البته فواید ارتودنسی در کودکان را نباید نادیده گرفت چرا که با آغاز درمان در سنین پایین می توان در وقت و هزینه بیمار صرفه جویی کرد

بیشتربخوانید... نصب ارتودنسی نامرئی

بالا رفتن سن

 زمان هم می تواند تاثیر خود را بر دندان ها بگذارد. متاسفانه با بالا رفتن سن دندان ها تمایل بیشتری به حرکت به سمت جلو، کج شدن و شلوغی پیدا می کنند. بر خلاف تصور عامه، دندان های عقل هیچ تقصیری ندارند و عامل اصلی آن از دست رفتن استحکام و تغییر شکل استخوان فک به مرور زمان می باشد که دندان ها را ترغیب می کند که به جلو حرکت کنند.

آسیب

آسیب دیدن صورت می تواند موجب حرکت دندان ها و نامرتبی آنها شود. همچنین ضربه خوردن به دهان می تواند موجب جا به جایی فک، بیماری لثه و در نهایت کج شدن دندان ها شود. برای کاهش احتمال آسیب دیدن دندان ها در ورزش های رزمی یا خشن مانند هاکی و راگبی بهتر است از محافظ های مخصوص دهان و دندان استفاده کنید.

از دست دادن دندان

از دست دادن دندان های شیری یا اصلی پیش از موعد، می تواند بر جایگاه دندان های باقی مانده تاثیر گذاشته و موجب حرکت آنها به سمت جای خالی آن دندان ها شوند. در برخی موارد، ممکن است دندان های شیری با دندان های اصلی بزرگتری جایگزین شوند که دندان های دیگر را بپوشانند و موجب شلوغی دندان ها شوند.

ترمیم های دندانی

 ترمیم های نادرست دندان ها مانند روکش ها (انواع لمینت دندان و....) و بریج ها می توانند به دندان فشار وارد کنند و موجب حرکت آنها شوند. همچنین آنها ممکن است بر شکل بایت و نحوه روی هم قرار گرفتن دندان ها نیز اثر بگذارد. در صورتی که پس از ترمیم دندان ها، دچار هر گونه مشکلی شدید، سریعا با دندانپزشک ترمیم و زیبایی خود تماس بگیرید.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۴۲:۳۸ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

چگونگی تشکیل پلاک ها به روی دندان و جرم گیری

بطور طبیعی ترشح بزاق دهان حاوی املاح و مواد معدنی می باشند ، با رسوب این املاح در سطوح خارجی دندان و پیوستن باکتریها ، میکروبها و مانده مواد غذایی به این رسوبات به تدریج مراحل اولیه تشکیل پلاک آغاز می شود. در آغاز شکل گیری پلاک به راحتی می توان آنها را به وسیله مسواک و نخ دندان از بین برد اما در صورتی که پلاک ها  به موقع از سطح دندان پاک نشوند به مرور زمان حجیم شده و پس از مدتی به جرم تبدیل می شوند . پلاک ها  به طور معمول قابل رویت نیستند ولی جرم ها را می توان به راحتی مشاهده کرد .جرم ها از بافت سختی تشکیل شده اند و به وسیله مسواک و نخ دندان نمی توان آنها را از سطح دندان پاک کرد. یکی از عوامل پوسیدگی دندان حضور جرم ها بر سطح دندان است. جرم ها باعث بوی بد دهان و بیماری های لثه شده  و  سلامت دندان را تهدید می کنند. با جرم گیری دوره ای فضای دهان سالم تر شده و بد رنگی دندان هم برطرف می شود.

بیشربخوانید... هزینه دندان مصنوعی کامل

آیا جرم دندان باعث تخریب و شل شدن لثه می شود ؟

اگر به موقع جرم ها به وسیله جرم گیری از روی دندان برداشته نشوند به تدریج  استخوان نگهدارنده دندان تحلیل رفته ، لثه  ها  تخریب شده و در نهایت دندان ها شل می شوند .

آیا قبل از ارتودنسی باید دندان ها را جرم گیری کرد ؟

ارتودنتیست شما ترجیح می دهد که قبل از نصب براکت ها روی دندان شما ابتدا دندان ها جرمگیری شده و پس از ترمیم پوسیدگی ها  اقدام به ارتودنسی شود . عمل جرمگیری قبل از ارتودنسی بوی بد دهان را از بین برده و به بهداشت دهان و دندان کمک می کند به این ترتیب ارتودنسی دندان ها بعدا با مشکل روبرو نمی شود .

 آیا جرم گیری باعث از بین رفتن مینای دندان می شود ؟

با جرم گیری تنها پلاک ها و جرم ها از سطوح دندان پاک می شوند وعمل جرم گیری هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نمی آورد . در گذشته مردم تصور می کردند  که جرم گیری باعث از بین بردن مینای دندان می شود اما امروزه  براین باورند که این جرم ها هستند که دندان را خراب می کنند نه جرم گیری علاوه برآن جرم ها باعث آسیب جدی به  دندان ، لثه ، و بافت نگهدارنده دندان شده و محلی مناسب برای تجمع و تکثیر میکروب ها هستند .

بیشتربخوانید... عوارض ایمپلنت دندان

آیا جرم گیری دندان ها را حساس می کند ؟

جرم ها به خاطر قطر و ضخامتی که دارند مانند یک لایه و عایق حرارتی روی دندان می باشند و تاحدودی جلوی احساس سرما و گرمای دندان را می گیرند . پس از جرم گیری و برداشتن این لایه دندان کمی حساس شده و احساس سبکی می کند . البته این احساس سبکی و حساسیت کوتاه مدت بوده و پس از چند روز ازبین می رود .

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۲۹:۱۹ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

جلوگیری از تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان

جلوگیری از تحلیل لثه و فک از جمله مسائل مورد توجهی است که افراد بعد از کشیدن دندان های خود باید نسبت به جایگزینی مناسب برای جای خالی آن اقدام کنند. چرا که بعد از کشیدن یا افتادن دندان، بافث لثه اطراف آن به تدریج و طی فرایندی تحلیل رفته و این عامل همچنین باعث ایجاد شکاف هایی ما بین دندان ها و خط لثه دهان فرد می گردد. به این ترتیب باکتری ها و میکروب های بیماری زا به سرعت در این شکاف تجمع کرده و لثه فرد نیز دچار عفونت های شدید می شود.

بیشتر بخوانید... هزینه پرکردن دندان جلو

منظور از تحلیل لثه چیست؟

یکی از مهمترین بخش های ساختار دهان انسان، لثه نام دارد که دارای یک بافت منسجم و مستحکم بوده و وظیفه محافظت از ریشه و قسمت های زیر دندان را بر عهده دارد. از همین رو سلامت این عضو برای حفظ دندان های فرد از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و باید به آن توجه ویژه شود. تحلیل لثه یا همان عقب رفتگی دندان از جمله مشکلات رایج و شایع بیماری های دهانی بوده و به فرایندی گفته می شود که طی آن تمام یا بخشی از بافت لثه دهان فرد به تدریج دچار فرسودگی و انحطاط شده و دلایل متعددی را می توان برای این عارضه برشمرد.

بیشتر بخوانید... روکش دندان کودکان چیست؟

مشکلات و عوارض ناشی از بی توجهی برای درمان تحلیل لثه

 آسیب به بافت و ساختار استخوانی فک و دندان مانند ریشه

افزایش ریسک پوسیدگی های دندانی و بین دندانی در درجات بالا ناشی از تجمع باکتری های بیماری زا در شکاف ایجاد شده

ایجاد حساسیت و از دست رفتن استخوان و در نهایت شل شدن آن

احساس بلند تر بودن یک دندان از حد طبیعی خود

بیشتر بخوانید... قیمت لمینت هر دندان

راهکارهای جلوگیری از تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان

تحلیل بافت لثه از جمله بیماری های شایع دهانی است که به به دلایل متعدد نظیر سن بالا، ژنتیک، مسواک زدن خشن، عدم رعایت بهداشت، رژیم غذایی نادرست، ابتلا به بیماری های لثه و یا کشیدن دندان های پوسیده و شکسته اتفاق می افتد و لازم است که هر چه زودتر به منظور جلوگیری از تحلیل لثه و عوارض بعد از آن اقدام کرد. – جای خالی دندان و جلوگیری از تحلیل لثه با ایمپلنت نامرتبی دندان ها و جلوگیری از تحلیل بافت لثه با ارتودنسی

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۲۳:۳۴ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

درمان دندان شکسته شده و ترک خورده

پر کردن دندان

اگر فقط یک قطعه کوچک مینای دندان را خرد کرده اید ، دندانپزشک شما ممکن است با پر کردن آسیب را تعمیر کند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی نامرئی سرامیکی

کامپوزیت دندان

 اگر شکستگی در  قسمت جلوی دندان باشد یا هنگام لبخند زدن دیده شود ، احتمالاً دندانپزشک از روش کامپوزیت استفاده می کند که قابلیت اصلاح دندان به رنگ طبیعی را دارد. کامپوزیت دندان روشی ساده است که به طور معمول نیازی به بی حسی دندان ندارد. دندانپزشک پس از شکل دادن به مواد کامپوزیت متصل به دندان، از نور ماوراء بنفش برای سخت شدن مواد استفاده می کند. کامپوزیت دندان یکی از روشهای دندانپزشکی برای برطرف کردن شکستگی، لب پریدگی، ترک خوردگی، تغییر رنگ و اصلاح شکل دندان و نیز اصلاح و درمان فاصله بین دندان ها و خط میانی نامتقارن دندان ها می باشد. چنانچه دندان دچار پوسیدگی باشد پیش از استفاده از کامپوزیت دندان، پوسیدگی دندان برطرف می شود. در صورت رعایت منظم و کامل بهداشت دهان و دندان طول عمر کامپوزیت دندان می تواند بیش از ده سال باشد. در این روش نیاز به بیهوشی بیمار وجود ندارد.

لمینت دندان

 لمینت دندان در اصلاح زیبایی و ترمیم دندان بسیار کاربرد دارد. اگر مراقبت از ونیر پرسلن به  خوبی انجام شود می توان ماندگاری آن را تا بیش از سی سال افزایش داد.

روکش دندان

در شکستگی های شدید لازم است که دندان روکش شود. روکش دندان پرکابرد ترین روش دندانپزشکی برای ترمیم دندان های شکسته می باشد. روکش ها هم از دندان ها محافظت می کنند و هم ظاهر دندان را زیباتر می کنند. با قرار دادن روکش روی دندان، دندان شکسته شده می تواند فشار جویدن را تحمل کند.

بیشتربخوانید... ارتودنسی با بیمه نیروهای مسلح

عصب کشی دندان

چنانچه شکستگی دندان تا ریشه دندان پیش رفته باشد لازم است که دندان شکسته شده عصب کشی شود. معمولا پس از عصب کشی دندان از روکش دندان نیز استفاده می شود تا شکستگی بیشتر پیشگیری شود. در عصب کشی دندان پوسیدگی دندان نیز برطرف می شود. برخلاف تصور اغلب بیماران، عصب کشی دندان دردناک نیست و انجام آن به روش درست  مانع از درد و ناراحتی بیمار می شود.

بریج دندان

در برخی موارد ممکن است شکستگی دندان تا زیر خط لثه ادامه داشته باشد. در چنین مواردی دندان قابل ترمیم نیست. در این صورت دو گزینه برای درمان وجود دارد. استفاده از بریج و یا ایمپلنت دندان. بریج دندان یک دندان نمادین یا مصنوعی است که به جای دندان از دست رفته قرار می گیرد و توسط دندان های اطراف نگهداشته می شود. چنانچه دندان های اطراف دندان  شکسته شده و از دست رفته، توانایی نگداشتن بریج را نداشته باشند در اینصورت می توان از ایمپلنت دندان برای درمان استفاده کرد. جنس بریج ها از فلز یا سرامیک و یا ترکیبی از هردو می باشد. دندانپزشک متخصص با بررسی وضعیت بیمار تصمیم می گیرد که از کدام یک از انواع بریج استفاده کند.

بیشتربخوانید... قیمت ارتودنسی در 1402

ایمپلنت

در کاشت ایمپلنت، دندان شکسته کشیده می شود و پایه ایمپلنت به جای ریشه دندان در فک بیمار قرار می گیرد و استخوان فک جوش می خورد و با آن ادغام می شود. طول عمر ایمپلنت دندان در صورت مراقبت از آن دائمی است. در مواردی که تراکم استخوان کافی در فک برای انجام ایمپلنت وجود نداشته باشد، پیوند استخوان پیش از درمان ایمپلنت انجام می گیرد.

منبع: مجله دندانپزشکی ارتودکتر


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۴۲:۱۶ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)