دانستنی ها دانستنی ها .

دانستنی ها

ارتودنسی ثابت یک فک چگونه است؟

ویژگی های ارتودنسی ثابت یک فک چیست؟ ارتودنسی ثابت یک فک برای چه کسانی مناسب است؟ ارتودنسی دندان یکی از شاخه های رشته پزشکی است که به شما کمک می کند دندان های منظم داشته باشید. اگر دندان های فوقانی شما حساس است و برای افزایش سلامت دهان و دندان نیاز به مرتب کردن دندان های پایین خود دارید، می توانید با استفاده از شیوه های ارتودنسی ثابت، دندان های فک های پایین خود را ارتودنسی کنید. این در حالی است که بی نظمی و یا کجی در دندان های شما قابل توجه نیست و می تواند سلامتی دهان و دندان شما را به خطر بیندازد. در بعضی از موارد نیز احتمال دارد که فک و دندان های پایین شما نیاز به ارتودنسی داشته باشد.

بیشتربخوانید... تغییر چهره در ارتودنسی

ارتودنسی برای هر دو فک

در صورتی که ناهنجاری های دهان و دندان بیمار به حدی زیاد باشد که در هر دو فک دیده شود، نیاز به ارتودنسی هر دو فک است. یکی از اصلی ترین ویژگی های بریس ها تصحیح فک های بیمار است که به چگونگی ارتباط دو ردیف دندان های شما با یکدیگر کمک می کند. این در حالی است که بسیار از بیماران به مشکلات دندان های خود پی نبرده اند. وجود این بی نظمی ها می تواند باعث بروز دندان قروچه شود و در بعضی از موارد می‌تواند تکلم و جویدن غذا را با معضل روبه‌رو کند. در صورتی که تعدادی از دندان های کج باشد، بریس ها می توانند دندان ها را به جایگاه اصلی خود بازگرداند. این دندان ها معمولا بر روی دیگر دندان های سالم تاثیر می گذارند و باعث ایجاد مشکلاتی برای آن ها می شود. این در حالی است که حتی در مواقعی بیمار متوجه این موضوع نمی شود. هدف اساسی استفاده از بریس ها علاوه بر مرتب کردن دندان ها، باعث اطمینان از همکاری و منظم کردن دندان ها با یکدیگر می شود. به همین جهت است که بسیاری از بیماران فقط می خواهند یک ردیف از دندان های آن‌ها را ارتودنسی کنند و نسبت به ارتودنسی کل دندان اعتراض دارند. اما متخصصان ارتودنسی می خواهند که سلامت شما در اولویت اول سلامتی دهان و دندان باشد و در نهایت به داشتن دندان های مرتب بیندیشید.

بیشتربخوانید... قیمت ارتودنسی دندان

عوارض ارتودنسی فک پایین

در شرایط مناسب می توان فقط بر روی دندان های پایین ارتودنسی انجام داد؛ اما بعد از مشاوره و صحبت با متخصص ارتودنسی در تهران اگر دندان های شما، اوربایت داشته باشید. منظم کردن دندان های فک پایین به تنهایی احتمال دارد این معضل را درمان کند و نیاز به هیچ گونه درمان فک بالا نباشد. اما اگر شما آندریبایت داشته باشید، وارد کردن دندان های پایین به تنهایی امکان پذیر نیست و ناهنجاری را بیشتر می کند. همانطور که دندان های شما جابجا می شود، احتمال دارد مشکلاتی ایجاد شود و یا مشکلات موجود را بیشتر کند؛ به طوری که دندان های شما دیگر کارایی لازم را نداشته باشد.

موارد مهم در ارتودنسی فک بالا

الگوی کلی دندان ها در درمان های ارتودنسی فک بالا یا به طور کلی، تک فکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شیوه قرار گیری دندان ها در فک پایین باید به شکلی باشد که باعث بی نظمی دندان ها فک می شود و در نتیجه آن تداخل در ارتودنسی فک بالا ایجاد نشود. در بعضی از موارد ارتودنسی فک بالا باعث بدتر شدن وضعیت دندان های بیمار می شود؛ زیرا احتمال دارد دندان های فک بالا و پایین به صورت صحیح بر روی هم قرار نگیرد و در هنگام جویدن و خوردن غذا نیرو به صورت یکسان در بین دندان ها پخش نشود و در نهایت باعث آسیب فک بالا ارتودنسی فک بالا می شود.

منبع: ارتو دکتر


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۷:۴۴:۲۶ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

آشنایی با انواع ریتینر ارتودنسی

به طور کلی دو نوع اصلی نگهدارنده یا ریتینر ارتودنسی وجود دارد. ریتینر ثابت و ریتینر متحرک این دو نوع هستند که هر کدام به چند نوع دیگر تقسیم بندی می شوند. از انواع ریتینر بعد از درمان اصلی ارتودنسی استفاده می شود. اگر در حال سبک و سنگین کردن درمان ارتودنسی هستید و  یا به زودی دوره درمان شما به اتمام می رسد حتما این مقاله را بخوانید زیرا به زودی حتما و حتما باید از این دستگاه های بعد از ارتودنسی دندان استفاده کنید.

بیشتربخوانید... ایمپلنت دندان چیست

چرا از نگهدارنده ها استفاده می شود؟

حتی بعد از اینکه دندان های شما به طور دائمی در موقعیت جدید (و صاف شده) خود قرار گرفتند باز هم ممکن است دندان ها (به خاطر ماهیت طبیعی خود) حرکت کنند و دوباره کج شوند. جویدن غذا، فرآیند رشد و سایش روزمره دندان ها می تواند منجر حرکت جزئی دندان ها شود. بنابراین انتظار نداشته باشید که بدون وسیله ای مانند ریتینر بتوانید از کج شدن دوباره دندان ها جلوگیری کنید. همانطور که از نامش پیداست، ریتینرها همان نگهدارنده های ارتودنسی هستند که حالت صاف دندان ها را بعد از درمان نگه میدارند.

اگر ریتینر متحرک ارتودنسی دارید

اگر نگهدارنده شما از انواع ریتینر متحرک است، استفاده از آن دقیقاً همانطور که متخصص ارتودنتیست می گوید، بسیار مهم است. یک منبع معتبر از مطالعه نشان داد که متداول ترین دستورالعمل استفاده از نگهدارنده استفاده هر ساعته از آن است. یعنی هر روز، 7 روز هفته تا مدت یکسال. یعنی تا سال اول هر روز استفاده کنید و بعد از آن می توانید تنها شب ها و حین خواب از انواع ریتینر ارتودنسی استفاده کنید. دقت کنید که هرچقدر میزان تعهد شما به دستورالعمل های متخصص ارتودنسی بالاتر باشد نتیجه استفاده از ریتینر متحرک ارتودنسی بهتر خواهد بود.

چک شدن انواع ریتینر ارتودنسی لازم است

هنگامی که استفاده از نگهدارنده خود را آغاز کردید، ارتودنتیست شما همچنان باید دندان های شما را چک کند تا مطمئن شود نگهدارنده شما از حرکت دندان ها آنها جلوگیری می کند. متخصص ممکن است نگهدارنده را تنظیم یا تعمیر کند یا در صورت لزوم یک ریتینر جدید برایتان در نظر بگیرد. معمولاً، 1، 3، 6، 11 و 24 ماه پس از برداشتن دستگاه های ارتودنسی ثابت یا متحرک خود باید توسط متخصص چک شوید. و ذکر این نکته لازم است که اگر نگهدارنده خود را گم کردید یا به هر نوعی دچار ترک خوردگی یا شکستگی شده است، باید ارتودنتیست خود را در اسرع وقت در جریان بگذارید.

بیشتربخوانید... قیمت ارتودنسی دندان

میتوانید انتخاب ریتینر را به متخصص بسپارید

در خصوص هر نوع نگهدارنده ارتودنسی جوانب مثبت و منفی خاصی وجود دارد. متخصص ارتودنسی شما بر اساس حالت و وضعیت دندانهایتان و اینکه چه نوع ارتودنسی داشته اید(فلزی معمولی، دیمون، لینگوال، سرامیکی، ارتودنسی نامرئی و …) بهترین نوع نگهدارنده پس از درمان اصلی را در نظر میگیرد. به عبارتی هر چند ه شما نیز در این خصوص نقش موثری دارید اما اجازه دهید که متخصص ارتودنسی برای شما تصمیم گیری کند.

منبع: چل آوا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۷:۳۹:۱۳ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

نحوه انجام ارتودنسی زیبایی دندان

ارتودنسی زیبایی دندان، یک راه حل دندانپزشکی مطمئن و موثر برای حل مشکلات و ناهنجاری های دندانی است. ارتودنسی دندان ها علاوه بر خاصیت زیبایی خود، همچنین کاربرد درمانی دارد و در درمان ناهنجاری های خفیف، متوسط و شدید دندانی استفاده می شود. ارتودنسی دندان ها برخلاف روش های زیبایی دندان دیگر مانند روکش، لمینت و کامپوزیت، به ترمیم یا تعویض نیازی ندارد و یک درمان کاملا پایدار و دائمی است. ارتودنسی دندان ها با دو روش ثابت و متحرک انجام می شود. در ارتودنسی ثابت، دندانپزشک بریس ها یا دستگاه های ارتودنسی را به دندان های بیمار می چسباند و بیمار قادر نخواهد بود که بریس ها را از دهان خود خارج کند.

ارتودنسی فلزی، سرامیکی و لینگوال انواعی از ارتودنسی های ثابت هستند. پلاک های ارتودنسی متحرک، برخلاف بریس های ثابت به دندان های بیمار چسبانده نمی شوند و بیمار می تواند در شرایط خاصی آن ها را از روی دندان هایش بردارد. ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین با استفاده از پلاک های ثابت ارتودنسی انجام می شود.

ارتودنسی زیبایی دندان چگونه انجام می شود؟

برای انجام ارتودنسی دندان، دندانپزشک بریس های ارتودنسی را روی دندان های بیمار قرار می دهد. این بریس ها فشار ملایم و پیوسته ای را به دندان های بیمار وارد می کنند. فشار ملایمی که توسط بریس های ارتودنسی به دندان های بیمار وارد می شود، آن قدر دندان ها را داخل دهان جابه‌جا می کند تا بتواند آن ها را در یک محل صحیح قرار دهد؛ همچنین در طول دوره درمانی، دندانپزشک چندین مرتبه بریس های بیمار را سفت می کند تا فشار بیشتری به دندان ها وارد شود و درمان به خوبی صورت بگیرد.

بیشتربخوانید... مراکز ارتودنسی دولتی در تهران

طول دوره درمان ارتودنسی چقدر است؟

درمان ارتودنسی زمان بر است و بیماران باید برای انجام آن، بسیار صبور باشند. طول دوره درمان با بریس های ارتودنسی در بیماران مختلف، متفاوت است و می تواند از ۶ ماه تا سه سال متغیر باشد. کوتاه یا طولانی تر شدن دوره درمان ارتودنسی در بیماران مختلف به عوامل زیر بستگی دارد:

·         سن بیمار

·         نوع ناهنجاری

·         جنس دندان ها

·         شدت ناهنجاری

·         نوع ارتودنسی

·         میزان مراقبت از بریس ها و دندان ها

·         حضور به موقع و مرتب در جلسات معاینه ای دندانپزشک

هزینه ارتودنسی در ایران 1402 چقدر است؟

ارتودنسی دندان ها علاوه بر زمان بر بودن، نیازمند صرف هزینه نسبتا بالایی است. اما به دلیل این که هزینه های درمانی در بیماران مختلف متفاوت است، ما نمی توانیم مبلغ دقیقی را برای انجام این کار به شما بگوییم. هزینه های لازم برای انجام ارتودنسی را دندانپزشک متخصص ارتودنسی خوب پس از معاینه دندان ها به طور تقریبی به بیمار اطلاع می دهد.

منبع: https://www.orthodentist.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۲۳:۴۴ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

پاسخ به چند سوال در رابطه با مینی ایمپنت ها

اگر دندان یا دندان های از دست رفته دارید احتمالا به جز دندان مصنوعی، بریج دندان به فکر ایمپلنت دندان نیز هستند. اما هر کسی نمی تواند از ایمپلنت های معمولی که قطر زیادی دارند استفاده کنند. در چنین مواردی اگر بیمار تمایل داشته باشد جای خالی دندان را با ایمپلنت پر کند به او مینی ایمپلنت دندان پیشنهاد می شود.

بیشتربخوانید... هزینه جرمگیری دندان سال 1402

چه کسانی نمی توانند از ایمپلنت های با قطر کم استفاده کنند؟

در موارد مشخصی بیماران نباید هیچ گونه ایمپلنتی (حتی از نوع مینی ایمپلنت دندان) داشته باشند و یا اینکه با احتیاط کامل درباره آن تصمیم بگیرند. زمانی که بیمار یکی از شرایط زیر را داشته باشد با وسواس و احتیاط درباره عمل جراحی کاشت ایمپلنت تصمیم گیری می شود:

مشکلات قلبی و عروقی عدم کنترل دیابت و یا شدید بودن آن مشکلات و بیماری های خونی که مانع انعقاد خون می شوند. مصرف بدون جایگزین داروهای ضد انعقاد خون افرادی که تحت درمان شیمی درمانی یا رادیوتراپی هستند افرادی که التهاب لثه شدید دارند عدم وجود بافت لثه به اندازه کافی تمام مشکلات و بیماری هایی که در روند ترمیم زخم مشکل ایجاد می کنند. دریافت و مصرف داروهایی که در نحوه متابولیسم استخوان ها تثیر گذار هستند. افرادی که بهداشت دهان و دندان آن ها ضعیف است براکسیسم یا دندان قروچه کنترل نشده عدم وجود بافت استخوان کافی

بیشتربخوانید... براکت سرامیکی ارتودنسی

مینی ایمپلنت ها چگونه نصب می شوند؟

توجه به کاربردهای این نوع ایمپلنت افراد زیادی که شرایط بالا را دارند احتمالا دیر یا زود با این روش، دندان از دست رفته خود را جایگزین می کنند. نحوه نصب و عمل مینی ایمپلنت دندان مشابه با ایمپلنت های مرسوم است اما تفاوت هایی نیز دارد. قبل از جایگذاری این ایمپلنت باید ارزیابی کاملی از وضعیت دهان و دندان انجام شود و مشخص شود که بیمار واجد شرایط ایمپلنت های کوچک است. بهتر است که با کمک تصاویر رادیولوژیک از فک و مکان انجام عمل تصاویر گرفته شود تا تراکم استخوان در آن ناحیه بررسی شود. اگر استخوان تراکم کافی نداشته باشد نیاز به عمل جراحی پیوند استخوان خواهد بود. اگر بافت لثه زیاد باشد یا استخوان بیش از حد نازک باشد نیاز به پانج و برش لثه است. این کار باعث می شود که ایمپلنت را در موقعیت و زاویه صحیح در استخوان قرار گرفته شود ایمپلنت جایگزاری می شود و پس از چند ماه، بهبودی کامل حاصل می شود. جراحی ایمپلنت های کوچک بسیار حساس اما ساده تر از عمل ایمپلنت دندان معمولی است. دوره ریکاوری کمتری نیاز دارد و بیمار خیلی زود صاحب یک دندان بی عیب و نقص می شود.

منبع: https://www.orthoblog.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۲۰:۱۷ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

قیمت ایمپلنت دندان

قیمت ایمپلنت دندان چقدر است؟ ایمپلنت دندان چیست؟ ایمپلنت‌ دندان یعنی کاشت فلزات جدید به‌جای دندان‌های ازدست‌رفته یا کشیده شده، دندان‌های آسیب‌دیده، درنتیجه بیماری‌هایی که باعث آسیب پیشرفته دندان می‌شوند، قرار دهند. آسیب دندان ممکن است در اثر عفونت باکتری‌هایی مزمن در بافت‌های اطراف دندان ابتدا به دلیل ایجاد پلاک باکتریایی بر روی دندان‌ها و بعداً ایجاد التهاب در بافت‌های اطراف باشد. ایمپلنت‌ها به فک متصل می‌شوند و برای ایجاد پایه‌ای محکم برای ساختن ساختار روی دندان با قرار دادن تاج یا دندان جایگزین دیگر برای بازسازی حفره دهان استفاده می‌شوند. در بعضی موارد ترجیح داده می‌شود که به‌جای سایر روش‌های ترمیم و بازسازی مانند بریج دندان یا درمان ریشه عصب، دندان‌های ثابت کاشته شود که باعث دردسر بزرگی برای بیمار می‌شوند و همیشه موفقیت‌آمیز نیستند. از طرف دیگر، درمان ایمپلنت دندان درمان ساده‌ای نیست، همچنین گران است و باعث درد و ناراحتی زیادی می‌شود. مزیت اصلی درمان این است که جایگزین دائمی و خوبی برای دندان‌ها برای سال‌های طولانی فراهم می‌کند. با مجله تخصصی دندانپزشکی همراه باشید.

بیشتربخوانید... طول عمر روکش دندان

خطرات ایمپلنت دندان

عفونت دربرش، معمولاً سطحی است و به‌صورت موضعی درمان می‌شود، در برخی موارد نادر ممکن است عفونت جدی‌تری ظاهر شود که ممکن است به جریان خون منجر شود و باعث عفونت شود و عفونت به دریچه‌های قلب منجر شود که منجر به آندوکاردیت و سایر بیماری‌ها شود، برش پریودنتال به‌ندرت برای از بین بردن بقایای ریشه دندان انجام می‌شود. خونریزی، خصوصاً در ناحیه عمل به دلیل ضربه بافتی رخ می‌دهد. خونریزی می‌تواند بلافاصله پس از جراحی رخ دهد، ممکن است 24 ساعت پس از جراحی و در موارد نادر پس از هفته‌ها یا ماه‌ها رخ دهد. خونریزی در اثر پارگی و خونریزی رگ خونی در پریودنتیم ایجاد می‌شود. اگر خونریزی شدید باشد که نادر است، باید ناحیه موردنظر از خون تخلیه شود.

بیشتربخوانید... مراحل کاشت ایمپلنت دندان

خونریزی زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی کوچک در لثه بازشده و خونریزی کنند. در مواردی که خونریزی شدید باشد، به تخلیه نیاز است، اما این بسیار نادر است. خطرات بیهوشی، علائم معمولاً با حساسیت زیاد به داروهای بیهوشی (پاسخ آلرژیک) همراه است. در موارد نادر، ممکن است یک واکنش خطرناک مانند فشارخون بسیار پایین (شوک آنافیلاکتیک) رخ دهد.

بیشتربخوانید... هزینه لمینت دندان 1402

خطرات خاص جراحی ایمپلنت دندان

آسیب به عصب که ممکن است باعث از دست دادن احساس، بی حسی در دهان یا اختلال در حس چشایی شود. در بیشتر موارد نادر و موقتی است. حساسیت به گرما / سرما در حفره دهان – این غالباً پس از ایجاد ایمپلنت از بین می رود.

منبع: https://www.zhaleimplant.ir/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۰۳:۱۴ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

ارتودنسی متحرک رو بهتر بشناسیم

ارتودنسی متحرک یکی از روش‌های ارتودنسی دندان است که در آن دستگاه به دندان نمی چسبد و بیمار قادر است آن را از دهان خود خارج کند ارتودنسی متحرک برای هر دو فک بالا و پایین قابل استفاده است و میزان اثربخشی در ارتودنسی متحرک بستگی به همکاری بیمار و متخصص ارتودنسی دارد. ارتودنسی متحرک بیشتر برای مشکلات جزئی بهم‌ ریختگی دندان‌ها بکار میرود و طول درمان کوتاه‌تری دارد. در صورتی که ناهنجاری و نامرتبی دندان زیاد باشد ارتودنسی متحرک توصیه نمیشود و بیمار بهتر است برای کسب نتیجه مطلوب از ارتودنسی ثابت استفاده کند. با بهترین متخصص ارتودنسی در تهران همراه باشید.

دستگاه ارتودنسی متحرک از یک صفحه پلاستیکی همراه با سیم که فشار ملایمی به دندان وارد میکند تشکیل شده است.

بیشتربخوانید... ارتودنسی و تغییر چهره

مزایای استفاده از ارتودنسی متحرک 

·         برای فک بالا و فک پایین و یا برای هر دو فک قابل استفاده است.

·         پلاک آن را میتوان هنکان غذا خوردن و مسواک زدن از دهان خارج کرد.

·         کمتر به دندان آسیب میرساند و بیماری های لثه را کاهش میدهد.

·         چون سقف دهان را پوشش میدهد انکوریج بهتری میدهد.

·         تنظیم پلاک آن راحت و آسان است.

·         در اختلالات جزئی دندان گزینه بهتری است.

طول دوره ی درمان

به طور کلی این درمان کمتر از ارتودنسی ثابت زمان میبرد، اما مدت زمان دقیق آن با توجه به میزان اختلالات دندان توسط متخصص ارتودنسی تعیین میشود. مدت زمانی که برای طول درمان بیمار لازم است در جلسه اول توسط ارتودنتیست تخمین زده میشود. در بسیاری از موارد زمانی که بیمار طول درمان ارتودنسی ثابت را با موفقیت گذرانده باشد برای ثابت ماندن دندان‌ها متخصص ارتودنسی برای آن‌ها ارتودنسی متحرک را توصیه میکند.

بیشتربخوانید... قیمت ارتودنسی دندان

مراقبت از پلاک ها

·         بیمار باید روش قرار دادن دستگاه آن را به خوبی یاد بگیرد.

·         تنظیم دستگاه فقط باید توسط ارتودنتیست صورت بگیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

·         خوردن خوراکی‌های سفت و شیرین ممنوع است چراکه به پلاک آسیب میرسانند و باعث زرد شدن دندان ها و پوسیدگی آن میشود.

·         پلاک باید حداقل دوبار در روز تمیز شود و میتوان جرم آن را با مسواکی نرم و خمیردندان مناسب از بین برد.

·         دستگاه را با استفاده از آب داغ نشویید زیرا باعث ذوب پلاستیک آن می‌شود.

·         با استفاده از محلول شستشو، هفته ای یکبار، دستگاه ارتودنسی را ضدعفونی کنید.

·         پلاک را نباید با فشار کشید و جا انداخت چرا که باعث آسیب و درنهایت منجر به شکستن آن میشود.

منبع: مجله ارتودنسی ارتودکتر


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۵۳:۰۷ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

چه کسانی به بالا کشیدن یا لیفت لثه نیاز دارند؟

یک لحظه جلو آینه بروید و لبخند بزنید. سعی کنید مثل همیشه لبخند بزنید یا بخندید. به لثه‌های خود حین لبخند زدن یا خندیدن توجه کنید. وقتی می‌خندید خط لثه‌های شما در چه موقعیتی است؟ بالاتر از حد نرمال؟ پایین‌تر؟ اگر زمانی که می‌خندید یا لبخند می‌زنید، بیشترین چیزی که می‌بینید لثه ها هستند، این یعنی شما نیازمند بالا کشیدن یا لیفت لثه هستید. لیفت و بالا کشیدن لثه‌ ها با کمک روشی به نام (gingivectomy) یا روش دیگری مثل جراحی زیبایی لثه صورت می‌گیرد. در این عمل، بخش پایینی لثه ها با روش‌های مختلفی بالا کشیده می‌شود.

بیشتربخوانید...  بلیچینگ و کامپوزیت

نرمال و غیرنرمال لثه‌ها!!

در حالت طبیعی و در یک طرح لبخند بی عیب و نقص، تنها بخش کمی از لثه ها نمایان است. وقتی لبخند می زنید، دو حالت غیرنرمال در مورد لثه ها به قرار زیر است:

·         بیشترین بخش لبخند شما لثه است (همه‌ش لثه!!)

·         اصلا لثه شما در لبخند دیده نمیشود (همه‌ش دوندون!!)

·         هر دو حالت، زیبایی لبخند شما را به شدت به خطر انداخته و ظاهر شما را نیز از زیبایی خواهد انداخت.

عوامل و فاکتورهای زیر باعث تغییر در خط لثه ها میشود:

·         بروز برخی بیماری های خاص در اشخاص

·         تجویز و مصرف تعدادی داروی مشخص و خاص

·         مشکلات مربوط به وراثت و ژنتیک

بیشتربخوانید... هزینه فتوگرافی ارتودنسی

خلاصه‌ای از چگونگی انجام پروسه لیفت لثه

خب فرض کنید شما قصد دارید برای لیفت لثه به یک متخصص دندانپزشک ترمیمی خوب  مراجعه کنید. جلسه اول مشخصا یک جلسه ارزیابی خواهد بود. در این جلسه دندانپزشک به طور کامل و دقیق دندان ها و لثه های شما را چک و ارزیابی می‌کند. جلسه بعدی (یا شاید هم در همان جلسه) دندانپزشک متخصص اقدام به لیف لثه خواهد کرد. دردی متوجه شما نخواهد شد. زیرا از بیحسی موضعی برای شما استفاده میشود. به محض اینکه بیحسی موضعی تاثیر کرد دندانپزشک کار خودش را آغار خواهد کرد . دندانپزشک برای انجام لیفت لثه از دو روش زیر استفاده میکند:

·         تیغ جراحی دندانپزشکی

·         لیزر

·         هرچند که هدف از انجام هر دو نوع روش لیفتینگ، بالا کشیدن و تغییر دادن موقعیت لثه است. اما بیشتر دندانپزشکان ترجیح می دهند از روش لیرزی برای لیفتینگ لثه استفاده کنند.

بیشتربخوانید... هزینه روکش دندان سرامیکی

این عمل برای چه کسی مناسب نیست؟

هرچند که این عمل میتواند موضعیت خط لثه در طرح لبخند را اصلاح کنید، ولی باید بدانید هر کسی هم نمیتواند این عمل را انجام دهد. انجام چنین پروسه درمانی نیازمند داشتن حداقل شرایط مورد نیاز است. بیایید با یک مثال این بخش را توضیح دهیم. فرض کنید که خط لثه شما پایین است و وقتی لبخند می‌زنید لثه‌ها بیشتر از دندان به چشم می‌آیند. از طرفی طول دندان های شما زیاد نیست و ریشه آن ها نیز ضعیف است. در حالت کنونی هر چند که خط پایین لثه به ضرر شما است. اما نباید فراموش کنید که اگر لثه ها بالا بروند، دندان های شما مثل سابق از حمایت لثه ها برخوردار نیستند. اگر در این صورت لیفتینگ لثه انجام دهید ممکن است دچار مشکلات زیر شوید:

·         لق شدن

·         عفونت

·         و افتادن دندان ها

·         نفوذ مواد غذایی و باکتری ها با بافت لثه

منبع: مجله ارتودنسی چل آوا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۳۹:۴۷ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

ترمیم و زیبایی دندان جلو چه ویژگی های بارزی دارد؟

ترمیم و زیبایی دندان جلو چه ویژگی های بارزی دارد؟ امروزه بسیاری از افراد متقاضی خدمات زیبایی هستند؛ از اینرو دندانپزشکان علاوه بر انجام ترمیم و اصلاح ناهنجاری ها به انجام این خدمات نیز می پردازند. ونیر کامپوزیت از جمله این خدمات زیبایی است و روز بروز تقاضا برای انجام آن رو به افزایش است. آگاهی از رنگ دندان ها و مواد ترمیمی توسط بیمار سبب می شود تا نتایج مطلوبی حاصل شود.

بیشتربخوانید... هزینه های ارتودنسی

نقش ترمیم و زیبایی دندان جلو در زیبایی صورت

از آن جا که دندان ها نقش زیادی در زیبایی چهره دارند، بهداشت دهان و دندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر این بهداشت بخوبی رعایت نشود، ترمیم دندان با مشکل مواجه شده و روند آنرا دشوارتر می شود. همچنین دندان های جلو بیش از بقیه دندان ها در معرض تروما، شکستگی و لب پر شدن قرار دارند. هر گونه ضربه، مصرف مواد غذایی سخت مثل یخ و … می تواند موجب آسیب به آنها شود. دندان های جلو همچنین تأثیر بسیار زیادی در زیبایی لبخند دارد. به همین دلیل ترمیم و زیبایی دندان جلو بسیار حائز اهمیت است. انتخاب روش درمان به میزان شکستگی آن بستگی دارد.

کامپوزیت برای ترمیم دندان های جلو

کامپوزیت دندان که از بهترین و مناسب ترین روش ها برای ترمیم و اصلاح شکستگی دندان است می تواند روش مناسبی برای ترمیم دندان های جلو باشد. در صورتی که آسیب به دندان جلو جزئی باشد، می توان از روکش برای ترمیم  استفاده کرد. اگر صدمات وارده به دندان سبب تحلیل تاج دندان شده باشد با تاج گذاشتن روی دندان براحتی می توان شکل و فرم آنرا اصلاح کرد. اگر فرم ظاهری دندان مناسب نباشد از روش تاج گذاشتن روی دندان استفاده می شود. مینا کاری هم از روش های ترمیم است که از روشهای بسیار سریع بوده و هیچ دردی نیز ایجاد نمی کند.

بیشتربخوانید... هزینه روکش دندان

روکش کردن

همه افراد در طول روز چندیدن بار قهوه و چای مصرف می کنند که این مواد به مرور موجب زرد شدگی و کدر شدن دندان ها می شود؛ از اینرو افراد زیادی برای ترمیم دندان های جلو و سفید و زیبا کردن آن ها به دندانپزشکی مراجعه می کنند. در این حالت اکثراً از روکش دندان برای رفع این مشکل استفاده می شود. از دیگر روش های ترمیم برای زیبایی دندان ها می توان از ارتودنسی، لمینت، ایمپلنت و جرم گیری نام برد که هر کدام از آنها در شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

منبع: مجله دندانپزشکی چل آوا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۳۳:۴۵ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

ونیر کامپوزیت و لمینت دندان یعنی چه؟

در رابطه با ونیرهای کامپوزیتی باید بدانید که در داخل مطب و توسط خود پزشک ساخته می شوند و همچنین همان متخصص، آن ها را بر روی دندان ها نصب می نماید.برای نصب این ونیر کامپوزیت فقط یک جلسه کفایت می کند و پس از آن خواهید دید که تمامی عیب هایی که بر روی دندان هایتان مشاهده می نمایید از بین می رود و لبخندی سفید و خیره کننده خواهید داشت. ونیر کامپوزیت علاوه بر این که طرح لبخند شما را جذاب می کند، دندان هایتان را نیز سالم نگه می دارد و رنگ و شکل دندان ها را به صورت کاملا یکدست نشان می دهد.ونیرهای سرامیکی نیز کاربردی که دارند دقیقا مانند کامپوزیت ها می باشد. اما تفاوت اساسی که با کامپوزیت دارند در این است که، این ونیرها در آزمایشگاه ساخته می شوند.این نوع لمینت های سرامیکی را می توان مانند ناخن هایی که مورد کاشت قرار می گیرند، مثال زد زیرا آن ها هم بر روی دندان ها چسبانده می شوند و نقش دندان را به طور کلی ایفا می نمایند. تمامی فرآیندی که در نصب ونیرهای سرامیکی وجود دارد را یم توان در دو جلسه انجام داد.در جلسه ی اول که دندان ها را آماده می کنند و از آن ها قالب و به آزمایشگاهی که دندان ها در آن ها ساخته می شود ارسال می کنند.در جلسه ی دوم نیز آن ونیرهای ساخته شده را بر روی دندان ها می چسبانند.

بیشتربخوانید... تاثیر ارتودنسی بر چهره

مزایای ونیرهای سرامیکی و کامپوزیتی

در ونیرهای کامپوزیتی امکان نصب تعداد بیشتری را در یک جلسه دارا هستید.این ونیرهای کامپوزیتی نسبت به ونیرهای سرامیکی از قیمت کمتری برخوردارند و در صورت نیاز به راحتی می توانید آن ها را ترمیم نمایید.ونیرهای سرامیکی،ظاهر روشن، مات و طبیعی دندان را حفظ می کند و به سختی می توان لمینت های سرامیکی را از دندان های واقعی تشخیص داد.این لمینت های سرامیکی نسبت به ونیرهای کامپوزیتی از دوام بیشتری برخوردارند و با گذشت زمان رنگشان تغییر نمی کند

منبع: مجله دندانپزشکی ارتودکتر

 

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۲۹:۳۶ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

آیا ارتودنسی دندان پوسیده امکان پذیر است؟

ارتودنسی دندان پوسیده یکی از چالش های درمان ارتودنسی است که افراد و متخصصان با آن روبرو هستند. همه افراد در معرض پوسیدگی دندان قرار داشته و برخی از آن ها نیز به مشکلات و ناهنجاری های دهان و دندان مبتلا هستند. این افراد برای رفع ناهنجاری باید تحت درمان ارتودنسی قرار گیرند. از اینرو ارتودنسی دندان پوسیده یکی از مشکلات موجود در علم ارتودنسی است.

در اولین جلسه وقتی فرد برای درمان ارتودنسی به متخصص مراجعه می کند مورد معاینه قرار می گیرد. با معاینه و ارزیابی دقیق دهان و دندان، پوسیدگی و مشکلات مشخص شده و در جهت رفع آن اقدام می شود. با رفع پوسیدگی و دیگر مشکلات کار درمان ارتودنسی شروع می شود. به این ارتودنسی که پس از رفع پوسیدگی دندان انجام می شود ارتودنسی دندان پوسیده گفته می شود.

پوسیدگی در دوران ارتودنسی

روز به روز به تعداد افراد با نیاز به درمان ارتودنسی افزوده می شود. روش های زیادی برای درمان مشکلات و ناهنچاری های دهان و دندان کاربرد دارند. همه افراد می توانند با مراجعه به متخصص ارتودنسی از مزایای این درمان بهره ببرند. یکی از مشکلاتی که در طی ارتودنسی ممکن است برای افراد رخ دهد، پوسیدگی دندان هاست. با قرار گرفتن دستگاه ارتودنسی بر روی دندان ها، تمیز کردن آن ها دشوار می شود. این امر می تواند فرد را در معرض خطر پوسیدگی قرار داده و سبب نگرانی وی شود. اما در ارتودنسی متحرک با استفاده از دستگاه ارتودنسی که قابلیت جا به جایی دارند، نیرو و فشار لازم برای هدایت دندان ها به موقعیت درست انجام می شود. با استفاده از این روش، بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شده و هیچ گونه نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت. پلاک های میکروبی از جمله علل پوسیدگی دندان هستند که اطراف دندان ها تجمع می یابند. دندان های ناصاف و نامرتب به دلیل کجی و بی نظمی به خوبی تمیز نشده و بستر مناسبی برای تجمع باکتری ها و میکروب ها خواهند بود. با انجام ارتودنسی می توان عوامل مشکل ساز را از بین برد. با صاف و مرتب شدن دندان ها رعایت بهداشت و تمیز کردن دندان ها سهل و آسان شده و راه حلی برای از بین بردن پوسیدگی خواهد بود. ارتودنسی درمانی برای تراز و هماهنگ کردن دندان ها بوده و از پوسیدگی آن ها پیشگیری می کند. از دیگر عادات خوب برای رفع پوسیدگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         مسواک زدن حداقل دو بار در روز

·         کشیدن نخ دندان

·         استفاده از دهانشویه

·         استفاده از مسواک بین دندانی

بیشتربخوانید... هزینه انواع ارتودنسی دندان در ایران

درمان پوسیدگی دندان پیش از انجام ارتودنسی

وقتی مینای دندان که لایه سخت دندان است از بین می رود پوسیدگی اتفاق می افتد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، موجب تشکیل لایه ای چسبناک و لزج روی دندان ها شده و با گذشت زمان باعث از بین رفتن دندان ها می شود. مواد اسیدی نتیجه پلاک های موجود روی دندان ها هستند. پوسیدگی دندان به دو صورت خواهد بود: پوسیدگی دندان از درون که به صورت خالی کردن دندان از داخل می باشد. دیواره سالم بنظر رسیده اما دندان در معرض پوسیدگی قرار گرفته است. پوسیدگی دندان از خارج این نوع پوسیدگی با این که زیبایی دندان ها را تهدید می کند ارجح تر است. با ظهور این پوسیدگی فرد زودتر متوجه مشکل شده و برای درمان اقدام می کند. بهتر است قبل از اینکه ساختار دندان در معرض خطر قرار بگیرد، ترمیم و بازسازی شود.

منبع: orthodentist


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۲۱:۱۹ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)