دانستنی ها دانستنی ها .

دانستنی ها

پلاک دندانی

ماده‌‌ی چسبنده‌ی نرم، شفاف و محکم اتصال‌یافته‌ای که روی سطح دندان‌ها تجمع می‌یابد، به شکل شایع پلاک خوانده می‌شود. این ساختمان با اصطلاح پلاک باکتریایی یا پلاک میکروبی بهتر توصیف می‌شود، چرا که تقریبا تمام آن از باکتری‌ها و تولیدات آن‌ها تشکیل می‌شود. چسبندگی پلاک به سطح دندان‌ها و سایر ساختمان‌های جامد در دهان به حدی محکم است که جریان بزاق یا اسپری آرام آب بر روی این سطوح قادر به جدا کردن آن نمی‌باشد.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی چقدر است

پلاک باکتریایی چگونه تشکیل می‌شود؟

درواقع تجمع پلاک روی دندان‌ها نتیجه‌ی سلسله وقایعی فوق‌العاده سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی‌شده است. بقای موجودات در محیط دهان به توانایی آن‌ها به اتصال سطوح بستگی دارد. باکتری‌هایی که قادر نباشند به سطوح دهانی مثل مخاط و سطوح دندانی چسبندگی پیدا کنند و معلق بمانند، با بزاق دهان شسته شده و حذف می‌شوند. باکتری‌های موجود در پلاک دندانی که عمدتا از نوع استرپتوکوک‌ها هستند، دو خاصیت مهم دارند: خاصیت چسبندگی به دندان‌ها و یا هر ساختمان جامد دیگری در دهان مثل ترمیم‌ها، بریس‌ها ی ارتودنسی و یا انواع پروتز مثل روکش‌ها ( لمینت دندان ، کامپوزیت روکش های تمام سرامیک و...)و پروتز پارسیل و حتی جرم‌ها‌ی دندانی خاصیت پیوستگی به یکدیگر و تشکیل توده یا کلنی دادن

بیشتربخوانید... ارتودنسی نامرئی چیست

چگونه پلاک دندانی سبب ایجاد پوسیدگی می‌شود؟

در مراحل اولیه‌ی تشکیل پلاک این مجموعه قابلیت بیماری‌زایی ندارد، زیرا به طور اعم از جوامع هوازی تشکیل شده و عموما فاقد تعداد کافی یا انواع خاص از باکتری‌های بیماری‌زا می‌باشد. بنابراین توانایی تولید مقادیر کافی از محصولات مخرب حاصل از متابولیسم را دارا نمی‌باشد.

چگونه پلاک دندانی سبب ایجاد بیماری‌های لثه‌ای می‌شود؟

پلاک دندانی به دو دسته‌ی فوق‌لثه‌ای و تحت‌لثه‌ای تقسیم می‌گردد. پلاک فوق‌لثه‌ای در قسمت بالای مارجین‌های (لبه‌ها) لثه‌ها و یا درست در محاذات مارجین‌های لثه‌ای دیده می‌شوند و پلاک تحت‌لثه‌ای در زیر مارجین‌های لثه‌ای، بین دندان و بافت شیار لثه‌ای مشاهده می‌گردند.

بیشتربخوانید... انواع ایمپلنت دندان

چه عواملی تجمع پلاک را مستعد می‌سازند؟

بعضی از فاکتورها موجب می‌گردند تجمع و گیر پلاک دندانی تسریع شده و در عین‌حال برداشت آن توسط شخص دشوارتر گردد. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

فاکتورهای آناتومیک نظیر قرارگیری نامناسب دندان‌ها، روی هم قرار گرفتن دندان‌ها و دندان‌های چرخش‌یافته یا کج‌شده. پلاک در سطوح خشن ترمیم‌ها نسبت به ترمیم‌هایی که سطح آن‌ها به خوبی پرداخت شده است، راحت‌تر تجمع می‌یابد. لبه‌های لثه‌ای ترمیم زیر‌لثه‌ای منجر به تشکیل بیشتر پلاک میکروبی می‌شود و رعایت بهداشت لثه در این موارد نسبت به حالاتی که لبه ترمیم در حد و یا بالاتر از لبه‌ی لثه می‌باشد، دشوارتر است. پروتزهای پارسیل متحرک غالبا منجر به افزایش تشکیل پلاک بر روی دندان‌های پایه می‌شوند، که این مسئله ریسک مشکلات لثه‌ای و پوسیدگی دندان‌ها افزایش می‌دهد. دستگاه‌های ثابت ارتودنسی که آن‌ها را به سختی می‌توان تمیز نمود، بخصوص براکت‌ها، بندها، سیم‌ها یا الاستیک‌هایی که خیلی به لبه لثه نزدیک می‌باشند.

منبع: مجله دندانپزشکی چل آوا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۳۷:۴۰ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

درمان ارتوگناتیک یا ارتودنسی جراحی

جراحی ارتوگناتیک (جراحی اصلاح فک)، استفاده از روش‌های جراحی برای اصلاح عدم تعادل و انطباق فک بالا و پایین است. جراحی ارتوگناتیک برای درمان ناهنجاری و عدم انطباق صحیح دندان‌های بالا و پایین (مال اکلوژن)، درمان انسداد تنفسی در خواب و یا برای بهبود توازن و زیبایی صورت انجام می‌شود.

بیشتربخوانید... بریس های سرامیکی

چه نوع ناهنجاری‌ فک با جراحی ارتوگناتیک درمان می‌شود؟

 15 درصد از کودکان دچار ناهنجاری‌های دندان و فک هستند که فقط با ارتودنسی اصلاح نمی‌گردد. این کودکان ممکن است کاندیدای جراحی ارتوگناتیک باشند. کودکانی که تحت درمان با ارتودنسی قرار می‌گیرند، ممکن است لازم باشد که امکان جراحی ارتوگناتیک به عنوان بخشی از درمان برای آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد. بسیاری از سندرم‌های جمجمه و صورت و عوارضی مانند لب شکری، کرانیوسینوستوز سندرومی، میکروزومی نیمه صورت، سندرم تریچر کالینز، سندرم میلر و سندرم ناگر موجب عدم تعادل فک بالا و پایین می‌شوند که با جراحی ارتوگناتیک بهبود می‌یابند.

بیشتربخوانید... هزینه جرمگیری دندان سال 1402

چه افرادی کاندیدای جراحی هستند؟

متخصص ارتودنسی خوب در تهران، جراحی ارتوگناتیک را برای بیماران بالغی در نظر می‌گیرند که دچار عدم انطباق فک بالا و پایین هستند و نیز برای کسانی که دارای مشکلات مربوط به زیبایی فک و صورت هستند. رشد فک معمولاً تا سن 16 سالگی برای دختران و برای پسران تا 18 سالگی به پایان می‌رسد. قبل از جراحی فک، رشد آن باید تکمیل شده باشد. حرکت دادن و مرتب کردن دندان‌ها قبل از جراحی می‌تواند یک تا دو سال قبل از این سنین آغاز شود.

مزایای جراحی ارتوگناتیک چیست؟

·         دستیابی به انطباق طبیعی فک‌ها و افزایش طول عمر دندان‌ها

·         بهبود آپنه خواب

·         بهبود زیبایی فرم صورت

متداول‌ترین جراحی ارتوگناتیک

جراحی فک بالا

 این عمل به معنی جدا کردن فک بالا از دیگر استخوانهای صورت است. به این ترتیب دندان‌های بالایی را می‌توان رو به جلو حرکت داده و یا به بالا یا پایین جابجا کرد و فرم صورت را کشیده‌تر و یا کوتاه‌تر نمود.

جراحی فک پایین

در این جراحی، برش‌های ظریفی در طرفین فک پایین ایجاد می‌شود. به این ترتیب، دندان‌های فک پایین و چانه می‌توانند به جلو یا عقب حرکت کرده و یا چرخانده شوند

جراحی استئوتومی هر دو فک

این روش ترکیبی از جراحی فک بالا و پایین برای اصلاح ناهنجاری‌های پیچیده‌تری است که بر فک بالا و پایین تأثیر می‌گذارد.

بیشتربخوانید... ایمپلنت دندان و مراقبت

جراحی جنیوپلاستی

در این جراحی، منطقه چانه از بقیه فک پایین جدا شده و به چانه اجازه می‌دهد تا به جلو حرکت کند، کشیده‌تر و یا کوتاه‌تر شود، بدون آنکه نیازی به حرکت دادن دندان‌ها باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مجله ارتوبلاگ را مطالعه کنید.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۳۰:۲۲ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

ونیر و روکش زیبایی دندان کودکان

معمولاً بروز آثار منفی رژیم غذایی، بهداشت نامناسب دهان و دندان، آسیب، داروها و محیط پیرامون بر روی دندان‌های کودکان امری غیرعادی نیست. وجود دندان‌های شکسته، لکه‌دار و تغییر رنگ یافته برای همه و در هر سنی امکان‌پذیر است. مشکلاتی از این قبیل باعث خجالتی شدن و کاهش سطح روابط اجتماعی کودکان خواهد شد. خبر خوب این است که دندانپزشکی نوین با بهره‌گیری از ونیرهای سرامیکی قادر به درمان بیماران در هر سنی خواهند بود تا از لبخندی زیبا و ظاهری جذاب بهره‌مند شوند.

بیشتربخوانید... قیمت پر کردن دندان

ونیر چیست؟

ونیرها پوشش‌هایی نازک و سفارشی هستند که به عنوان یکی از محبوب‌ترین و مؤثرترین دستاوردهای دندانپزشکی زیبایی برای پوشش‌دهی سطح جلویی دندان‌های شما مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزار برای اصلاح دندان‌های ناهموار، مینای دندان فرسوده‌شده دندان‌های تغییر رنگ یافته، دندان‌های لب‌پرشده وفاصله‌های غیر معمول استفاده می‌شود. ونیر‌های درست پیوند یافته تا مدت 20 سال ماندگار خواهند بود. در برخی موارد، ونیرها برای اهدافی ترمیمی و جلوگیری از وارد آمدن آسیب بیشتر به دندان‌های صدمه دیده نیز قابل استفاده خواهند بود.

کاربردهای ونیرها

ونیرهای معمولاً برای اصلاح موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

·         دندان‌های تغییر رنگ یافته

·         دندان‌های فرسوده

·         دندان‌های شکسته و لب‌پر شده

·         دندان‌های ناهموار

·         شکاف بین دندان‌ها

بیشتربخوانید... سن مناسب برای روکش دندان جلو

انواع مختلف ونیرهای دندانی

ونیرهای دندانی را می‌توان به عنوان جایگزینی برای روکش دندان، برای سفید کردن دندان‌ها و برای ترمیم آن‌ها مورد استفاده قرار داد. دو نوع ونیر توسط دندانپزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد: ونیرهای سرامیکی و کامپوزیتی.

ونیرهای سرامیکی

ونیرهای سرامیکی،پوسته‌های نازک سفارشی دندان هستند که برای پنهان کردن عیوب دندانی بروی سطح جلویی دندان‌ها قرار می‌گیرند. این ابزار به شیوه‌ای ایمن بروی مینای دندان متصل شده و درمانی دائمی را برای دندان‌ها ایجاد می‌کنند. هر گونه مشکلی ممکن است زیر این ونیرها وجود داشته باشد ولیکن آن‌ها ظاهری مانند یک دندان طبیعی و سالم را ارائه خواهند داد. البته باید توجه داشت که ونیرها به عنوان درمان بیماری‌ها لثه و یا پوسیدگی دندان‌ها قابل کاربرد نیستند. مشکلات این چنینی باید جداگانه به کمک دندانپزشک کودک درمان شوند.

بیشتربخوانید.... روکش دندان شیری کودکان

ونیرهای کامپوزیتی

·         این دسته از ونیرها مستقیماً در دهان شما ساخته خواهند شد. عملیات ساخت و اتصال ونیرهای کامپوزیتی به سطح جلویی دندان‌های شما در جلسه دندانپزشکی امکان‌پذیر است.

·         این دسته از ونیرها همانند ونیرهای سرامیکی، استاندارد یکسانی را در بهبود ظاهر دندان‌ها ارائه خواهند داد.

·         ونیرهای کامپوزیتی در مقایسه با ونیرهای سرامیکی بسیار ارزان‌تر خواهند بود، هر چند که دوام آن‌ها کمتر است و هر از چند گاهی نیاز به تعویض دارند

جهت کسب اطلاعات بیشتر به مجله ژاله ایمپلنت مراجعه کنید.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۱۹:۴۴ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

ارتودنسی قبل و بعد به چه صورت است؟

در درمان های ارتودنسی باید مراحل قبل و بعد از درمان انجام شود تا بهترین نتیجه را از درمان ببینیم. ارتودنسی و تغییر در ناحیه فک و دندان جز مواردی است که به آسانی قبل و بعد از آن تغییرات قابل مشاهده است. در این مقاله تغییرات قبل و بعد از ارتودنسی شرح داده می شود.

بیشتربخوانید... کاشت ایمپلنت دندان

اقدامات قبل و بعد از ارتودنسی

ارتودنسی یک روش درمان دائمی است و نیازی به درمان مجدد ندارد و نسبت به سایر درمان ها مقرون به صرفه تر است. بسته به شدت مشکل فک و دندان و طول دوره درمان اقدامات ثابتی در دوره ی قبل و بعد از ارتودنسی ارائه می شود.

نحوه تشخیص نیاز فرد به ارتودنسی

ارتودنسی دندان صرفا به خاطر کج بودن یک دندان کوچک یا تفکر فرد درباره زشتی در ناحیه فک و دندان آن نباید انجام شود. ضرورت انجام این کار را متخصصان ارتودنسی تشخیص می‌دهند. ارتودنسی نه براساس ظاهر دندان بلکه با معاینه دقیق و کامل فک و دندان از طریق قالب‌گیری دندان‌ها، ارزیابی سایز آن ها از روی قالب و انجام رادیوگرافی امکانپذیر است.

بیشتربخوانید... هزینه روکش دندان

مراقبت های قبل و بعد از ارتودنسی

 از آنجایی که ارتودنسی یک درمان بلند مدت است، انجام این درمان نیاز به ملاحظات خاصی  پیش از شروع درمان و بعد از درمان، وضعیت لثه‌ها و دندان‌های بیمار دارد. متخصص ارتودنسی باید بیمار را از لحاظ سلامت عمومی ارزیابی نماید تا اطمینان حاصل کند که ارتودنسی دندان و استفاده از وسایل ارتودنسی اثر سوء  و منفی بر وضعیت سلامت دهان و دندان بیمار نداشته باشد؛ چنانچه بیمار دچار پوسیدگی دندانی یا بیماری لثه ای است، حتما قبل از شروع درمان ارتودنسی، این مشکلات باید برطرف شوند.

نکات ضروری قبل از ارتودنسی

در صورتی که لثه بیمار دچار خونریزی می شود علت ان باید باید مشخص شود؛ چرا که ممکن است علت آن رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باشد. برای تهیه قالب از مواد آلژینات برای ثبت دقیق دندان ها و فکین استفاده شود. ارتودنتیست باید به بیمار توضیح دهد که طول دوره ی درمان چقدر است و باید در ان دوران صبور باشد. تعداد جلساتی را که بیمار حین درمان باید به پزشک مراجعه کند را تعیین کند و به بیمار بگویید.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی در سال 1402

مشکلات ایجاد شده بعد از ارتودنسی

از مشکلات بعد از ارتودنسی می توان به تحلیل یا کوتاه شدن طول ریشه اشاره کرد. تحلیل و کوتاه شدن ریشه در بیماران ارتودنسی به اندازه 3 تا 5 درصد مراجعین است، اما نباید از این مساله ضروری چشم پوشی کرد. از دیگر مشکلات بعد از ارتودنسی می توان به عدم تخصص کافی متخصص ارتودنسی اشاره کرد؛ اگر متخصص ارتودنسی در حوزه درمان از تخصص کافی برخوردار نباشد، امکان بروز خطا در مرحله تشخیص، طرح درمان، انجام درمان و نگهداری نتایج درمان وجود دارد. متاسفانه این خطاها شایع ترین و غیرقابل جبران ترین مشکلاتی هستند که در درمان های ارتودنسی در جامعه دیده می شوند. افرادی که دارای تخصص ارتودنسی هستند، علاوه بر قید کلمه متخصص ارتودنسی در تابلو، در مهر نظام پزشکی خود نیز همین کلمه را دارند.

منبع: چل آوا


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۵۳:۴۱ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

آیا ارتودنسی بزرگسالان با کودکان متفاوت است؟

ارتودنسی یکی از تخصص های دندانپزشکی است که برای پیشگیری، تشخیص و درمان ناهنجاری های فک و دندان به کار می رود. ارتودنسی با روش های درمانی ثابت یا متحرک انجام می شود. اگر ارتودنسی در بازه سنی ۸ الی ۱۲ سالگی انجام شود بهتر است؛ زیرا در این بازه زمانی به دلیل اینکه دندان های دائمی و استخوان های فک در حال حرکت هستند، ارتودنسی بهتر می تواند باعث هدایت دندان ها و اصلاح و رشد فک شود. ارتودنسی در سنین بالاتر نیز می تواند انجام شود و به طور کلی سن در ارتودنسی اهمیت کمتری دارد؛ بنابراین ارتودنسی بزرگسالان یکی از روش های درمان ناهنجاری های دندانی و فکی به شمار می رود. اگر بیمار لثه سالمی داشته باشد، می تواند تحت درمان قرار بگیرد. مرتب کردن دندان ها در این محدوده سنی بیشتر قابل انجام است و تغییرات فکی نیاز به جراحی فک دارند.

بیشتربخوانید... هزینه ارتودنسی در سال 1402

مراحل انجام ارتودنسی دندان بزرگسالان

مراحل انجام ارتودنسی بزرگسالان عبارتند از:

·         مشاوره اولیه با ارتودنتیست برای تعیین نیازهای بیمار

·         قالب گیری از دندان ها

·         تصویربرداری از دندان ها

·         مشخص کردن روش های درمان با ارتودنسی

·         کارگذاری براکت ها بر روی دندان ها

·         تنظیم جلسات برای انجام مراحل مختلف ارتودنسی

درمان با ارتودنسی با توجه به شدت مشکل می تواند چند ماه الی چند سال طول بکشد که اکثر افراد می توانند در مدت ۱ الی ۲ سال درمان بشوند.

ابزارهای ارتودنسی بزرگسالان

به منظور از بین بردن ناهنجاری های فک و دندان، ابزارهایی برای درمان به کار می روند که به توضیح ویژگی های آنها می پردازیم.

ارتودنسی فلزی:

در ارتودنسی فلزی براکت ها به بخش جلویی دندان ها چسبانده می شوند. سیم ها نیز با کمک کش های ارتودنسی از داخل براکت ها عبور می کنند و به باندها متصل  می شوند. با محکم شدن سیم ها، دندان ها تحت فشار قرار می گیرند و با گذشت زمان به هماهنگی کامل دست می یابند.

ارتودنسی سرامیکی:

در ارتودنسی سرامیکی از براکت های سرامیکی یا پلاستیکی و سیم های ارتودنسی به رنگ نقره ای یا یخی استفاده می شود که نسبت به ارتودنسی اینویزیلاین دندان ها را سریع تر حرکت می دهد. براکت های سرامیکی نسبت به براکت های فلزی بیشتر در معرض شکنندگی، ترک خوردن و لکه پذیری قرار دارند.

ارتودنسی زبانی:

ارتودنسی زبانی همانند ارتودنسی فلزی است، اما در این روش سیم ها و براکت ها در داخل دهان قرار می گیرند که ممکن است در ابتدا استفاده از آن کمی ناراحت کننده باشد.

ارتودنسی دیمون:

درمان در «ارتودنسی دیمون» یا «ارتودنسی سریع» نسبت به ارتودنسی فلزی می تواند سریع تر انجام شود. در این سیستم به دلیل مکانیسم خودکاری که وجود دارد سیم ها به براکت ها متصل می شوند؛ بنابراین کیفیت کار بالاتر است و وزن آن سبک تر از ارتودنسی فلزی است.

بیشتربخوانید.... هزینه ارتودنسی با بیمه نیروهای مسلح

ارتودنسی اینویزیلاین:

الاینرهای متحرک جایگزینی برای براکت ها هستند که این الاینرها باید ۲۲ساعت در شبانه روز مورد استفاده قرار بگیرند و بیمار در هنگام غذا خوردن و مسواک زدن باید آنها را از دهان خارج کند. این الاینرهای ارتودنسی نامرئی هستند و کسی متوجه وجود آنها در دهان شما نخواهد شد. هر ست باید  به مدت دو هفته مورد استفاده قرار بگیرد؛ سپس یک ست جایگزین ست قبلی می شود. ست ها می توانند تا زمان مرتب شدن دندان ها مورد استفاده قرار بگیرند.

منبع: ارتو دکتر


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۳۴:۰۱ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

آیا پوسیگی ژنتیکی دندان واقعیت دارد؟

اینکه بگوییم چون والدین من، به شدت پوسیدگی دندان دارند یا داشتند، و اکنون مقصر پوسیدگی دندان من آن ها هستند مستقیما واقعیت ندارد و امکان پذیر نیست. اما وجود مشکلاتی در ژن ها می تواند بعدها به صورت غیر مستقیم در پوسیده شدن دندان های کودک تاثیر داشته باشد. با مجله سلامت و زیبایی دندان همراه باشید.

بیشتر بخوانید... ارتودنسی دیمون چیست

پس ژن ها چگونه غیر مستقیم در پوسیدگی دندان ها نقش دارند؟

در خصوص ارتباط ژن ها با مسائل و مشکلات دهان و دندان تحقیقات زیادی صورت گرفته که هر کدام به صورت غیرمستقیم به نقش ژنتیک در شکل گیری برخی مشکلات یا بدتر شدن آن ها اشاره می کنند. برای مثال بر همگان واضح است که کوچک بودن فک یا فک ها، بزرگ بودن دندان ها، افزایش تعداد دندان ها، کج بودن دندان ها و …. همگی مسائلی هستند که ژنتیک مستقیما در شکل گیری آن ها نقش دارد. این موضوع باعث شکل گیری پوسیدگی دندان می شود و بنابراین بنا به این شرایط می تواند گفت پوسیدگی ژنتیکی دندان به صورت غیر مستقیم امکان پذیر است.

کدام ژن ها به صورت غیر مستقیم باعث پوسیدگی دندان می شوند؟

ژن ها در نوع شکل، رشد و ساختار دندان های شما نقش دارند. یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه زوریخ موش ها را مورد بررسی قرار داده و تشخیص داد که ژنی با نام Jagged 2 برای رشد سالم دندان لازم است. اگر این زن مشکلی داشته باشد و یا اصلا وجود نداشته باشد، تاج دندان ها بد شکل شده و ضخامت مینای دندان به شدن کاهش میابد. از طرفی هرچه ضخامت مینا کاهش پیدا کند احتمال پوسیدگی نیز بیشتر می شود. بنابراین این هم یک نمونه دگیر تاثیر پوسیدگی ژنتیکی دندان بر ساختار دندان ها است.

بیشتر بخوانید... قیمت ارتودنسی

یک ژن دیگر که می تواند در پوسیدگی غیر مستقیم دندان تاثیر داشته باشد

اگر با وجود پیروی از یک رژیم غذایی سالم، رسیدگی به بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک همچنان ا پوسیدگی دندان مواجه هستید احتمالا مساله ژنتیکی باشد. محققان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه پیتسبورگ علت پوسیدگی دندان و بیماری لثه یا پریودنتیت در این شرایط ممکن است ژنتیکی باشد. دکتر الکساندر ویرا ، استادیار زیست شناسی دهان و دندان پس از مطالعه صدها نمونه و سوابق دندانپزشکی و انتشار دو مقاله ، تشخیص دادند که پوسیدگی دندان و بیماری لثه می تواند تحت تأثیر تغییرات در ژن بتا دفنسین 1DEFB1) ) باشد. ، که به مبارزه با میکروب ها کمک می کند.

منبع: مجله دندانپزشکی ارتودنتیست


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۱۹:۴۰ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

خانم های باردار به یک شرط می توانند ارتودنسی انجام دهند!

دوره بارداری از جمله مهمترین و حساس ترین دوره های زندگی هر خانمی است. در این دوره بسیاری از درمان های پزشکی و همچنین مصرف اغلب داروها و یا مکمل ها ممنوع است زیرا ممکن است برای سلامتی مادر و جنین مضر باشند. اما به نظر نمیرسد که درمان ارتودنسی دندان در این دوره ممنوع باشد. بنابراین بله، این درمان امکانپذیر است و تحت شرایطی، میتوانید زمانی که باردار هستید، توسط یک متخصص ارتودنسی خوب طول درمان با بریس ها را آغاز کنید.

بیشتربخوانید... ایمپلنت چیست

نکاتی که خانم های باردار باید در خصوص ارتودنسی بدانند

 زنانی که در طول ارتودنسی باردار شده اند میتوانند با احتیاط و زیر نظر متخصص ارتودنسی دندان خود ادامه طول درمان خود را سپری کنند. ففظ باید به این نکته توجه کنند که علاوه بر متخصصشان، باید به یک دندانپزشک عمومی خوب هم سر بزنند و تمام ملاقات ها یا جلسات ویزیت دندانپزشکی و ارتودنسی را با متخصص زنان و زایمان خود هماهنگ کنند. خانم هایی که قصد بارداری دارند و میخواهند در طول بارداری درمان ارتودنسی را شروع کنند هرچند که میتوانند اینکار را انجام دهند، اما بهتر است که صبر کنند تا بارداری و شیردهی آن ها تمام شود. زیرا ارتودنسی برخی چالش هایی را برای افراد پیش می آورد که ممکن است صبر و تحمل مادر باردار را تحت تاثیر قرار داده و برایش ناخوشایند شود.

 بهترین روش ارتودنسی برای خانم های باردار چیست؟

نیازهای ارتودنسی بیماران منحصر به فرد است، همچنین ترجیحات آنها برای درمان متفاوت است. برای پاسخگویی به نیازها و خواسته های هر بیمار، یک متخصص ارتودنسی خوب باید تمام روش  های رایج و دم دست ارتودنسی را به بیماران خود ارائه دهد تا یک دوره درمان ایده آل داشته باشند. در خصوص خانم های باردار هم باید بدانیم که آن ها نیازهای ویژه ای دارند و ممکن است هر دستگاه ارتودنسی یا هر روش ارتودنسی برای آن ها مناسب نباشد. در این بین اگر شما به بهترین متخصص ارتودنسی شهر خودتان مراجعه کرده باشیید (مثلا بهترین متخصص ارتودنسی در تهران) مطمئن خواهید بود که یک روش ایمن و موفق بارداری دوره ارتودنسی شما در دوره بارداری در نظر خواهد گرفت.

بهترین روش های ارتودنسی که بهترین متخصص ارتودنسی میتواند برای یک خانم باردار در نظر بگیرید عبارتند از:

·         ارتودنسی ثابت فلزی

·         ارتودنسی متحرک اینویزیلاین

·         درمان با ریتینرها (فقط ریتینر)

منبع: مجله دندانپزشکی ارتوبلاگ


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۱۲:۱۵ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

عمل پیوند لثه برای چه کسانی لازم است؟

بیش از حد مسواک زدن، بیماری لثه، پوسیدگی دندان، جرم دندان و … همگی عواملی هستند که می توانند باعث تحلیل لثه و از بین رفتن بافت آن شوند. بالا رفتن یا عقب نشینی بافت لثه می تواند مشکلاتی به مراتب بزرگر از مشکلات زیبایی لبخند ایجاد کند و نیاز به درمان فوری دارد. در این مقاله درباره یک روش مهم درمان تحلیل لثه که پیوند عمل پیوند لثه ای است، آشنا خواهید شد. این شما و این تمام آنچه که باید درباره عمل جراحی پیوند لثه بدانید.

بیشتربخوانید... روکش دندان جلو

جراحی پیوند لثه چیست؟

پیوند لثه یا (Gum Grafting procedure)، یک نوع عمل جراحی درمانی بر روی بافت لثه است که شامل برداشتن بافت لثه سالم از سایر بخش های دهان و اتصال آن به محلی که دچار آسیب یا تحلیل لثه شده است می شود. این عمل نسبتا ساده است، درد مدت زمان کمی به پایان می رسد و اغلب توسط جراح دهان یا متخصص لثه و جراحی ایمپلنت دندان انجام داده می شود.

جراحی پیوند لثه چگونه انجام داده می شود؟

قبل از آغاز عمل لثه، درست در جایی که پیوند از آن بردشته شده و به جایی که قصد داریم بافت پیوندی را متصل کنیم بی حسی موضعی اعمال می شود. جراح سپس اطراف لثه دچار تحلیل را بر می دارد. ممکن است لثه در این ناحیه دچار مشکلاتی نظیر عفونت یا نکروز شده باشد و باید برداشته شود. جراح در مرحله بعدی بافت پیوندی را از بخش دیگری از دهان شما بر می دارد و به محل دچار تحلیل پیوند می زند. بافت پیوندی به لثه شما بخیه می شود. پس از اتمام اثر نسبی بیحسی از کلینیک دندانپزشکی خارج خواهید شد.

بیشتربخوانید... طول عمر روکش دندان

هزینه عمل پیوند لثه چقدر است؟

هزینه عمل پیوند لثه بسته به میزان و وسعت بافت پیوندی ممکن است متفاوت باشد. اما در برخی شرایط به دلیل درمانی بودن پروسه، ممکن است بیمه بخش هایی از هزینه را تقبل کند. بنابراین اگر نیاز به عمل دارید به فکر هزینه ها نباشید زیرا هزینه جراحی آنقدرها هم بالا نیست و روی بیمه نیز می توانید تا حدی حساب کنید.

مدت زمان بهبودی و نقاهت پس از این عمل چقدر است؟

درد بعد از جراحی طبیعی است و کم کم از بین می رود. بیشتر افراد معمولا پس از 3 یا 4 روز دیگر هیچ دردی تجربه نخواهند کرد. با این حال ، یک دوره چهار تا شش هفته ای طول می کشد تا پیوند به صورت بهبود یابد.

منبع: مجله دندانپزشکی ژاله ایمپلنت


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۷:۵۹:۵۶ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

مراقبت از لمینت دندان : نحوه مراقبت از دندان لمینت شده چگونه است؟

مصرف شیرینجات با لمینت را کاهش دهید

شیرینی ها و مواد غذایی حاوی شکر یا قند بهترین منبع تغذیه باکتریها دهان و عامل شکل گیری پلاک روی دندان هستند. مصرف بیش از اندازه شیرینی ها میتواند باعث پوسیدگی دندان ها شود از همین رو همه دندانپزشکان بر این باورند که باید در مصرف این خوراکی ها تجدید نظر شود. در خصوص مراقبت از دندان لمینت شده نیز همواره توصیه ما این است که اگر نمیتوانید مصرف قند و شکر و مواد شامل آن ها را قطع کنید دست کم آن را مدیریت کرده و کاهش دهید.

از شوینده های دهانی حاوی فلوراید استفاده کنید

اگر لمینت دندان یا ونیر کامپوزیت دارید، توصیه می کنیم از یک مایع شستشودهنده دهان که حاوی فلوراید باشد برای تقویت مینای دندان باقی مانده خود و همچنین حفظ سفیدی و شفافیت و به طور کلی مراقبت از لمینت دندان استفاده کنید. استفاده از این شستشودهنده ها به از بین بردن بقایای هرگونه پلاک یا ذرات غذایی که می تواند پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن همچنان داخل دهان و دندان باقی بماند، کمک می کند. برای خرید یا تهیه این دهانشویه ها حتما از متخصص زیبایی دندان خودتان کمک بگیرید زیرا آن ها شمار زیادی از محصولات سلامت دهان و دندان را میشناسند.

اهمیت مسواک زدن را فراموش نکنید

طبق اعلام انجمن دندانپزشکی آمریکا، شما باید دو بار در روز دندان های خود را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. فلوراید به طور طبیعی خاصیت حفظ سلامتی و پاک کنندگی دارد و مدت ها است که برای دارا بودن مزایای سلامتی دهان و دندان شناخته شده است. در کشور آمریکا بسیاری از شهرداری ها برای کمک به کاهش پوسیدگی دندان و پیگیری از ایجاد حفره اقدام به تهیه آب آشامیدنی حاوی فلوراید میکنند که خود نشان از اهمیت این ماده دارد.

مطالعه بیشتر از: بهترین متخصص ارتودنسی در تهران

یخ و سایر چیزهای سخت را نجویید

اگرچه لمینت دندان از دوام بالایی برخوردار هستند، اما این به معنای عدم ترک برداشتن و شکستگی آن ها نیست. اگر فشار زیادی به ونیر دندان مانند لمینت وارد شود احتمال شکستن آن ها بالا است. برای مثال هنگام جویدن یخ با توجه به اینکه فشار به دندان وارد میشود، لمینت هم میتواند تحت این فشار آسیب دیده، ترک برداشته، شل شده یا بشکند. برای مراقبت از لمینت دندان به طور مشابه ما توصیه می کنیم که از جویدن هسته ذرت بو داده، آب نبات های سخت یا سایر غذاهایی که نیازند جویدن زیادی هستند خودداری کنید.

منبع: orthodoctor.ir

 

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۰۹:۲۱ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)

بهترین نوع پرکردگی کدام است؟

نمی توان گفت کدام پر کردگی بهترین نوع آن برای ترمیم دندان است. تشخیص مناسب ترین پرکردگی برای هر فرد به عهده دندان پزشک بوده و به عوامل متفاوتی بستگی دارد مانند: وسعت پوسیدگی دندان، داشتن آلرژی به مواد مختلف، موقعیت دندان پوسیده و همینطور قیمت انواع پرکردگی. در این قسمت به بررسی انواع پر کردگی می پردازیم:

آمالگام

شاید فکر کنید که پر کردگی های آمالگام تنها در قدیم استفاده می شده است. طبق گزارشات سازمان غذا و دارو، بیش از ۱۵۰ سال است که دندان پزشکان از این نوع پر کردگی استفاده می کنند. همانطور که از نام آن مشخص است،آلمالگام ترکیبی از چند فلز است که معمولا حاوی حدود ۵۰ درصد جیوه، همراه با قلع، مس، نقره و روی است. آمالگام در مقایسه با دیگر پرکردگی ها مزیت های فراوانی دارد که می توان به قیمت پایین تر، استحکام  و دوام بیشتر آن اشاره کرد.

بیشتربخوانید... انواع ایمپلنت دندان

کامپوزیت

پرکردگی هایی با  کامپوزیت دندان معمولا از جنس شیشه های پودری و رزین اکریلیک بوده و دارای مزیت های بسیاری می باشد. یکی از این مزیت ها امکان تغییر رنگ کامپوزیت بر اساس رنگ دندان طبیعی بیمار است که باعث طبیعی تر شدن ظاهر پرکردگی در دهان می شود. از آنجایی که بیشتر مردم خواهان داشتن لبخندی طبیعی هستند، این نوع پرکردگی ها در بین مردم از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.

طلا

پرکردگی های طلا یکی از مقاوم ترین و ماندگار ترین نوع پرکردگی هاست و طبق گزارش سازمان غذا و دارو، این پرکردگی ها می توانند بیش از دو دهه عمر کنند. البته این مقاومت هزینه بر بوده و پرکردگی های طلا از گران ترین پرکردگی ها هستند. از آنجایی که پرکردنگی های طلا معمولا ترمیم های غیر مستقیم می باشند، بیمار باید زمان بیشتری را در مطب دندانپزشک منتظر بماند.

بیشتربخوانید... هزینه روکش دندان چقدر است

سرامیک (پرسلین)

پرکردگی های سرامیکی شبیه به پرکردگی های طلا می باشند. آنها به نوعی غیر مستقیم بوده و  روند درمانی بیش از یک جلسه به طول می انجامد. پر کردگی های سرامیکی معمولا گران هستند ولی از جهاتی با پر کردگی های طلا تفاوت دارند. مثلا پرکردگی های سرامیکی شکننده تر از طلا می باشند اما در عوض شبیه دندان طبیعی بوده و می توان ظاهر طبیعی دهان و دندان ها را با آن حفظ نمود.

بیشتربخوانید... لمینت دندان چیست

رزین یا گلس اینومر

کودکان نیز دچار پوسیدگی دندان می شوند و باید مانند بزرگسالان آن ها را پر کنند. (حتی اگر دندان هایشان هنوز شیری باشند). معمولا از رزین یا گلس اینومر برای دندان های موقت یا شیری و همچنین پوسیدگی های کوچک استفاده می شود زیرا این پرکردگی ها بسیار ظریف بوده و به سرعت فرسوده می شوند. این پرکردگی ها روی دندان هایی انجام می شود که هنگام جویدن فشار زیادی را تحمل نمی کنند. با اینکه گزینه های زیادی برای پرکردن وجود دارد اما نمی توان به طور قطع گفت که کدامیک از دیگری بهتر است.

منبع: chalava.ir


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۵۹:۳۰ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)