دانستنی ها دانستنی ها .

دانستنی ها

میزان رنگ پذیری کامپوزیت چقدر است؟

رنگ پذیری کامپوزیت به عوامل زیر بستگی دارد:

·         نوع کامپوزیت دندان

·         کیفیت پالیش

·         رژیم غذایی بیمار

·         بهداشت بیمار

آیا لازم است که درمان زیبایی مثل کامپوزیت ونیر روی دندانهای هر دو فک انجام شود؟ یا مثلا می توان فقط دندانهای فک بالا رو ونیر کرد؟

تصمیم گیری در این خصوص تا حد زیادی به وضعیت دندانها و رنگ انتخابی بیمار بستگی دارد ولی می توان فقط دندانهای یک فک رو هم ونیر کرد و البته باید توجه داشت که در این حالت، اختلاف رنگ دندانهای فک بالا و پایین زیاد نباشد. یعنی اگر شما فقط یک فک رو می خواهید ونیر کنید، نباید رنگ انتخابی ونیر خیلی سفید باشد که با دندانهای فک مقابل تضاد شدید داشته باشد و البته این رو هم در نظر بگیرید که با انجام درمان بلیچینگ روی دندانهایی که قرار نیست ونیر شوند تا حدی می توان رنگ انها را روشنتر کرد و در ضمن اختلاف یک تا دو درجه رنگ بین دندانهای فک بالا و پایین اهمیت چندانی ندارد.

بیشتربخوانید.... درمان ارتودنسی نوجوانان

در خصوص مراقبت و نگهداری از کامپوزیت ونیر باید به دو مطلب اشاره کرد :

 ۱- بهداشت خوب که شامل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و ترجیحأ استفاده از دهانشویه اب نمک رقیق است.

 ۲- گاز نزدن اجسام خشک و سخت با دندانهای ونیر شده ( مثلا پرهیز از تخمه شکستن )

 اما اگر احیانأ این کامپوزیت ها لب پر بشود یا بشکند، قابلیت تعمییر دارد و اگر خود دندانها دچار پوسیدگی شود و نیاز به درمان پیدا کند، دندانپزشک از سطح پشتی دسترسی دارد و بدون اسیب به ونیر می توان دندانها را ترمیم کرد. در مورد مراحل درمان کامپوزیت ونیر سوالات زیادی می شود که خواستم کمی بیشتر در مورد ان صحبت کنم. قاعدتا ابتدا باید وضعیت دندانهای فرد دیده شود که امکانپذیری درمان مورد بررسی قرار گیرد و اگر فرد مورد مناسبی برای انجام این درمان باشد، توضیحات و موارد قابل اصلاح به وی گفته می شود. در مرحله بعد عکسهای فتو گرافی گرفته می شود و در خصوص انتخاب رنگ مورد نظر بیمار و شکل و فرم دندانها صحبت می شود.

سایر مقالات ... هزینه دندان مصنوعی بیمه آتیه سازان حافظ

در فاز بعدی کامپوزیت ونیر بطور مستقیم روی دندانها و در طی یک جلسه چند ساعته نصب می شود. این روش بسیار محافظه کارانه و با حداقل تراش دندان قابل انجام است و معمولا نیاز به بی حسی ندارد. و در انتها کار پالیش و پرداخت ونیر ها انجام می شود.

جهت مطالعه بیشتر با مجله دندانپزشکی ارتوبلاگ همراه باشید.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ تیر ۱۴۰۲ساعت: ۰۶:۵۸:۲۴ توسط:Admin موضوع: سلامت دهان و دندان نظرات (0)